Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Orange Abt 12  (gelezen 12546 keer)

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Orange Abt 12
« Reactie #50 Gepost op: 09-11-2018 23:55 u »
Mijn Westvleteren 12 kloon die ik in dit topic gepost heb, had gisteren 81 punten op het OBBK. Commentaar was erg lekker bier, miste wat complexiteit en moutigheid en was net iets te zoet. Hij zit nu ruim 3,5 mnd op fles, wat nog altijd erg jong is voor een quadrupel. Ben benieuwd of hij zich nog ontwikkeld

Vandaag gedronken na ruim 5 maanden op fles  naast een even oude (jonge) Westvleteren 12. Hij komt heel dicht in de buurt! Kleur fractie donkerder, iets minder koolzuur en iets minder bitter. Complexiteit gelijk. Ik vond het origineel net iets lekkerder. Binnenkort ga ik hem weer brouwen. Niet helemaal een kloon, want ik wil hem complexer en meer body. Een paar aanpassingen: ibu 36 ipv 31, bottelsuiker 9gr/liter, 33% pilsmout, 33% palemout, 10% donkere tarwemout, 10% carahell, 14% Candysirup D180. Wat me opviel bij het origineel is dat de bitterheid en het hoge koolzuurgehalte het gebrek aan complexiteit maskeert. Ik denk dat ik met bovenstaande aanpassing de complexiteit erin krijg. Als iemand een betere suggestie heeft, dan hoor ik het graag. Anders gaat dit hem worden. Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #51 Gepost op: 10-11-2018 06:55 u »
Je verhoogt de hoeveelheid suiker omdat je nog steeds bang bent voor een gebrek aan complexiteit? Ook met de nieuwe moutstort?

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 10-11-2018 08:20 u »
Ik had even snel afgerond, ik hou hem gelijk aan die 13,4%

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #53 Gepost op: 11-11-2018 12:59 u »
Het blijft een Top recept... nu 9 maanden op fles.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 11-11-2018 16:53 u »
Is het ook die van mij is van einde januari en is echt super lekker.
Scheelt ook dat er een warme lange zomer tussen zat en ik er goed van af kon blijven omdat ik in de zomer van lichtere fruitige biertjes hou.
Laat maar komen die koude donkere avonden :proost:

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 12-11-2018 22:30 u »
De volgende versie ga ik een beetje lui brouwen met een 27 l elektrische ketel met brouwzak. Ik wil voor 18 l met een begin SG van 1086 2 smackpacks gebruiken zonder starter. Denken jullie dat ik dan voldoende gist heb?

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #56 Gepost op: 14-11-2018 22:23 u »
De volgende versie ga ik een beetje lui brouwen met een 27 l elektrische ketel met brouwzak. Ik wil voor 18 l met een begin SG van 1086 2 smackpacks gebruiken zonder starter. Denken jullie dat ik dan voldoende gist heb?

Lijkt mij aan de krappe kant, maar check met mr malty.
Ik zou een starter maken

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 02-12-2018 17:48 u »
Ik heb hem gisteren gebrouwen zoals eerder beschreven. Begin SG was me met 1082 net wat te laag, maar heb ruim voldoende gist toegevoegd, met een beetje geluk gist ie ver door. Ik laat jullie het resultaat weten! Gr Sjoerd

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vr het net
« Reactie #58 Gepost op: 03-12-2018 21:40 u »
Is er nu iemand die een Abt12 of Westvleteren gebrouwen heeft met opgekweekte gist uit een Abt12-fles? Ik heb hier nu 2x 2liter starter gereed staan om mijn eigen kloon (recept nog nader te besluiten) te gaan maken, maar twijfel nog gezien de gist<->bottelgist discussie. Die bottelgist moet in ieder geval wel flink wat alcohol kunnen verdragen. Gaat me dan ook eerder om de smaak.

Tags: