Boulevard Tank 7 Farmhouse Ale (Saison) kloon

Gestart door FrankOD, 17-05-2018 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankOD

Hieronder een klein verslagje van mijn laatste brouwsel;

Boulevard, smokestack series,  Tank 7  Farmhouse Ale.  Ik wou eens een saison brouwen, en toen kwam ik toevallig deze tegen bij de Appie. Ik had er over gelezen in de BBQ-bijbel Smokey Goodness van Jord Althuizen;



Her en der wat kloonrecepten opgezocht op Amerikaanse sites en uiteindelijk dit er van gemaakt in BrouwHulp:

Recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-04
Naam receptTank 7 clone Farmhouse Ale (Saison)
Brouwdatum09-05-2018
BierstijlSaison (Sterke)
Volume16,3 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU
Brouwzaalrendement72,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Losser
1,00 gCaCl2
7,70 mlMelkzuur
6,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
109 mg/l9 mg/l21 mg/l209 mg/l54 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,02 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC76,0 %
1,00 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC19,0 %
0,16 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC3,0 %
0,11 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.70 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,9 gCentennialbellen10,3%first wort hop18,0 IBU
7,1 gSimcoepellets12,9%45 min.12,0 IBU
8,8 gAmarillobellen8,9%15 min.5,0 IBU
15,9 gAmarillopellets8,9%5 min.4,0 IBU
25,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterAmerican Farmhouse Blend (WLP670)bovengist

De eerste brouwpoging liep uit op een grote ramp;
Bij het verstijfselen van de maisvlokken heb ik volgens mij te weinig water gebruikt, en het was al iets te veel afgekoeld waardoor het èèn dikke klont was geworden... 
Toch gestort bij de maisch, maar het wou maar niet mooi oplossen in het water, met als gevolg een verstopt filter van mijn HERMS (cq RIMS).  En dat leidde tot een drooglopende pomp en nog veel erger een droogstaand verwarmingselement.  (bij maisch temperatuur stappen laat ik het element onderin de maisch/kook ketel even meehelpen).  Gevolg; een verbrand element en verbrande onderkant van het filter..    Stekker eruit en weg met die zooi !

Hemelvaartsdag opnieuw begonnen na grondige schoonmaak van de aangebrande delen.  De maisvlokken niet verstijfseld, volgens de wiki ligt de temperatuur voor mais verstijfselen tussen 62-76gr.  Dit valt binnen de maisch temperaturen dus ik heb het er maar op gegokt..

2e poging verliep prima, uiteindelijk na het koelen ca. 17ltr met SG 1072 dus prima rendement. 
Voor het eerst met White Labs gist gewerkt (WLP670) en deze stond de volgende morgen al mooi te pruttelen op 22gr.



Nu na 1 week SG gemeten, en we zijn al aanbeland op SG 1014, waterslot blubt nog steeds een beetje..  Ga 'm overdoen naar sodakeg (met spunding valve) want de fermantasaurus moet grondig schoon (brett) voor een volgende brouwsel van het weekend.

(fotos volgen, moet ik ff met de mobiel doen)

Fractus

Hoe is deze uiteindelijk geworden Frank? Leek het een beetje op het origineel of zat het er totaal naast?

FrankOD

Ja best wel goed gelukt eigenlijk..  van 't weekend weer eens ff eentje van mijn tap gehad.

Komt verdomd dichtbij het origineel,  heb nog een originele meegenomen bij de Appie dus ik zal ze binnenkort eens tegelijkertijd testen.
Zal ook nog eens SG meten, volgens mij is ie aardig doorgegaan.

Thanatosti

Tank 7 is ook één van mijn favorieten dus ik wil deze kloon graag eens brouwen.

nog wel een vraag: die mais- en tarwevlokken komen volgens het recept uit de supermarkt. welke supermarkt en wat koop je dan precies? havervlokken ken ik wel en die zijn gemakkelijk te vinden maar mais en tarwe voor mij niet.


tdp

Citaat van: Thanatosti op 27-08-2018  14:37 uTank 7 is ook één van mijn favorieten dus ik wil deze kloon graag eens brouwen.

nog wel een vraag: die mais- en tarwevlokken komen volgens het recept uit de supermarkt. welke supermarkt en wat koop je dan precies? havervlokken ken ik wel en die zijn gemakkelijk te vinden maar mais en tarwe voor mij niet.

In een wat grotere supermarkt zou je deze nog wel eens kunnen vinden in het schap van de biologische producten, eventueel de Gezondheidswinkel of een biologische supermarkt.

FrankOD

Ik heb ze niet kunnen vinden in de supermarkt (die vermelding van supermarkt is volgens mij een standaard iets uit BrouwHulp)

Ik heb het samen met div. mout besteld bij vd Kooy Jubbega,  maar zou natuurlijk ook bij Brouwmarkt / Brouwland enz..


Thanatosti

Citaat van: FrankOD op 27-08-2018  14:50 uIk heb ze niet kunnen vinden in de supermarkt (die vermelding van supermarkt is volgens mij een standaard iets uit BrouwHulp)

Ik heb het samen met div. mout besteld bij vd Kooy Jubbega,  maar zou natuurlijk ook bij Brouwmarkt / Brouwland enz..

Ga ik daar kijken, ook bij de gezondheidswinkel. thanks beiden.

Fermon

Citaat van: FrankOD op 17-05-2018  14:08 uHemelvaartsdag opnieuw begonnen na grondige schoonmaak van de aangebrande delen.  De maisvlokken niet verstijfseld, volgens de wiki ligt de temperatuur voor mais verstijfselen tussen 62-76gr.  Dit valt binnen de maisch temperaturen dus ik heb het er maar op gegokt..

Vlokken zijn al verstijfseld. De mais wordt verhit tot 100 graden en geperst. Verstijfselen hoeft met vlokken dus niet.

Juindorper

Citaat van: Thanatosti op 27-08-2018  14:37 unog wel een vraag: die mais- en tarwevlokken komen volgens het recept uit de supermarkt. welke supermarkt en wat koop je dan precies? havervlokken ken ik wel en die zijn gemakkelijk te vinden maar mais en tarwe voor mij niet.
Maisvlokken zijn toch gewoon cornflakes?

Fermon

Citaat van: Juindorper op 27-08-2018  19:35 uMaisvlokken zijn toch gewoon cornflakes?

Nee, cornflakes zijn gemaakt van gekookte mais, suiker en vitamines (soms ook met meerdere granen). De deeg die ontstaat wordt plat gerold en geroosterd.

Van cornflakes kan je trouwens wel een heerlijke gedestilleerd drank maken. Water met suiker en cornflakes vergisten en dit destilleren, ooit geproefd van een collega.

Biertje1985

Mooi recept, ik ga dit draadje volgen.

Ik heb de Tank 7 Farmhouse ale meermaals gedronken, maar moet deze een tijdje staan of heeft vers drinken de voorkeur.
(ivm Brett)


Mag ik het recept schaamteloos van je overnemen? :nut:  :biersmile:

FrankOD

Tuurlijk! Anders had ik hem wel geheim gehouden!

Ik ben m redelijk vers gaan drinken, vanwege de koudhop / aroma, maar m'n keg is nog niet leeg.. heb er afgelopen weekend nog eentje van gehad en smaakte prima ! Qua brett merk ik niet veel verandering.

Mark GA

Tank 7 is geweldig... ik hoor graag hoe jullie bropuwsels hebben uitgepakt want dan wil ik me er ook een keer aan wagen om te brouwen

FrankOD

SG is nu 1008, bij constant 5 ºC in de kegerator zullen de brettjes ook wel in slaap gesukkeld zijn.

De bodem is wel in zicht van de keg.. volgend voorjaar weer!
Heb de gist (wlp670) bewaard in de vriezer.

FrankOD

Gisteravond eindelijk eens geproefd naast het origineel. Denk dat de dryhop iets minder mag.

Trabuca

Ik wil dit bier gaan brouwen, kan iemand mij uitleggen wat de hoeveelheid melkzuur en CaCL2 bepaald?

Melkzuur om het bier aan te zuren, maar hoe en wanneer gebruik je dit en naar welke pH waarde?

CaCL2 brouwzout voor? En wanneer wel/niet gebruiken?

Hier staat een goede uitleg wat het doet http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html maar ik zou het graag voor dit specifiek recept willen weten. Ik heb nu 4x een tripel gebrouwen maar deze ingrediënten nooit gebruikt.

Mark GA

Hoeveel je moet bijsturen hangt af van het waterprofiel van je waterprovider. Ik woon in Rotterdam, waar we heel zacht water hebben. Soms moet ik wat kalk toevoegen.
Hoeveel precies vertelt BrouwHulp mij, nadat ik het waterprofiel van Rotterdams water had ingevoerd (kun je opvragen bij de provider) en het recept had samengesteld.
Mocht je de exacte cijfers van Tank7 willen weten (dan deel je ze met mij want ik vind Tank7 fantastisch), kun je dit vragen bij Boulevard. Die zullen geen geheim maken van de zuurgraad van hun water.

Jacques

Citaat van: Trabuca op 04-12-2018  13:35 uIk wil dit bier gaan brouwen, kan iemand mij uitleggen wat de hoeveelheid melkzuur en CaCL2 bepaald?

Melkzuur om het bier aan te zuren, maar hoe en wanneer gebruik je dit en naar welke pH waarde?

CaCL2 brouwzout voor? En wanneer wel/niet gebruiken?

Hier staat een goede uitleg wat het doet http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html maar ik zou het graag voor dit specifiek recept willen weten. Ik heb nu 4x een tripel gebrouwen maar deze ingrediënten nooit gebruikt.

Water is altijd een wat lastig onderwerp. Bij licht gekleurd bier is aanzuren vaak nodig. Bij donkere bieren vaak niet.

Lees de volgende blogs die ik over water en pH geschreven heb voor meer begrip over dit onderwerp.
https://www.brouwstore.nl/blog/pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/vervolg-pH/
https://www.brouwstore.nl/blog/wat-zit-er-in-je-brouwwater/

Je kunt natuurlijk ook een goed boek lezen waar het een en ander is uitgelegd...  ;D

Silky

Heb ook een poging gedaan om dit bier te brouwen op basis van het recept van FrankOD, wel met Wyeast 3726 Farmhouse Ale i.p.v. WLP. Vlotte vergisting met fantastisch lekker bier als resultaat! Bedankt Frank  :degroeten:

bierbert

Hey,

We gaan ons volgende week ook eens wagen aan jou receptje! Dus als ik het goed begrijp heb je de maisvlokken niet eerst gekookt toch?

FrankOD

Citaat van: bierbert op 15-02-2019  16:08 uHey,

We gaan ons volgende week ook eens wagen aan jou receptje! Dus als ik het goed begrijp heb je de maisvlokken niet eerst gekookt toch?


Nee is niet nodig, wordt ook een enorme papzooi...

Succes!

Nelis858

Hoi Frank ik heb een vraagje over deze gist. Ik heb op het moment ook een brouwsel staan op deze gist, na hoeveel tijd was deze uitvergist? Op veel Engelstalige forums lees namelijk een maand tot zelfs meerdere maanden.

Groet niels

FrankOD

Citaat van: Nelis858 op 01-10-2019  02:27 uHoi Frank ik heb een vraagje over deze gist. Ik heb op het moment ook een brouwsel staan op deze gist, na hoeveel tijd was deze uitvergist? Op veel Engelstalige forums lees namelijk een maand tot zelfs meerdere maanden.

Groet niels

Geen idee,  ik houd geen data bij wat dat betreft,  kan me niet herinneren dat ie extreem lang er over deed.  Gewoon 2 à 3 weken na het brouwen zat ie in het vat.

De Brettjes zullen misschien wat langer doorgaan.. geen idee

Nelis858

Citaat van: FrankOD op 01-10-2019  08:09 uGeen idee,  ik houd geen data bij wat dat betreft,  kan me niet herinneren dat ie extreem lang er over deed.  Gewoon 2 à 3 weken na het brouwen zat ie in het vat.

De Brettjes zullen misschien wat langer doorgaan.. geen idee

Ok bedankt. Ik ga het sg in de gaten houden. Het schijnt dat met een tijdje langer fermenteren het Brett karakter wat meer naar voren komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.