Vraag over Wyeast gist

Gestart door Heisenberg, 17-05-2018 02:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Hallo mede forumleden,

Ik ben vorig jaar november begonnen met brouwen. Eerst een bierpakket van de Xenos. Daarna een pakket van de Hema. Allebei super gelukt hoor, niks mis mee.

Met Sinterklaas kreeg ik van mijn kindertjes een bierkit (blik). Een startpakket aangeschaft. Met een brouwketel van Brewferm (elektrisch). Okay, misschien had ik die niet meteen nodig, maar met de eindejaarsuitkering kwam het op mijn pad. Langzamerhand mijn brouwbenodigdheden uitgebreid met een betere vergistingsemmer, een fermentasaurus incl. drukset, koelbox omgebouwd met een filterhex, etc etc. Meetapparatuur aangeschaft, refractometer, sg meter, spiraalkoeler, dus eigenlijk ben ik compleet  ;D

Tot op heden heb ik uitsluitend blikken ¨gebrouwen¨. Ik zet gebrouwen tussen haakjes, maar in feite is het toch ook brouwen, toch? (alleen een ¨luie¨ manier van brouwen). Al het bier smaakt tot nu toe super. En ik heb best veel geleerd van deze manier van brouwen. Ik heb 2 vergistingskasten ter beschikking. Gereguleerd vergisten met een Inkbird. Een derde vergistingskast komt eraan. Eentje waar mijn Fermentasaurus in past.

Nu wil ik een moutpakket (http://www.brouwstore.nl/moutpakket-Brewferm-k-ouml-lner-vr-20-ltrt]) gaan brouwen. Daarbij heb ik dit gist (http://www.brouwstore.nl/biergist-Wyeast-xl-2565-kolsch) gekocht.

Iemand (misschien ik zelf wel) heeft de koelkast waar dat gist in ligt de temperatuur op stand ¨7¨ gezet. Het gist was half bevroren. Is dit gist nog bruikbaar of toch maar beter een nieuwe kopen?

hansHalberstadt

Als vloeibare gist bevriest dan vriezen de cellen kapot, dus heb je dan daarna minder gistcellen. Je kunt het wel gebruiken. Gewoon kijken of het nog actief wordt, evt wat gerstemoutstroop kopen bij de natuurwinkel en daar 120 g stroop 1 liter giststarter mee maken. Even opkoken, afkoelen tot 20 graden en dan de gist daarbij. Af en toe beetje schudden zodat er zuurstof oplost. Als dat goed gist dan bij het brouwsel. 

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2018  07:26 u....... evt wat gerstemoutstroop kopen bij de natuurwinkel en daar 120 g stroop 1 liter giststarter mee maken. Even opkoken, afkoelen tot 20 graden en dan de gist daarbij. Af en toe beetje schudden zodat er zuurstof oplost. Als dat goed gist dan bij het brouwsel.
Gist werkt het best bij een pH waarde van 5. Dus nadat je een oplossing hebt gemaakt één druppeltje melkzuur toevoegen en meten hoever de pH gedaald is. Meten doe je met papiertjes of een elektronische pH meter.

Trouwens die pH meter ga je zeker nodig hebben als je met moutbrouwen wil beginnen. Tijdens het maischen van uw moutbeslag moet je uw pH meten en aanzuren tot 5,5 en nadien tijdens het wortkoken met hop moet de pH 5,1 zijn.   

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 17-05-2018  02:27 uTot op heden heb ik uitsluitend blikken ¨gebrouwen¨. Ik zet gebrouwen tussen haakjes, maar in feite is het toch ook brouwen, toch? (alleen een ¨luie¨ manier van brouwen). Al het bier smaakt tot nu toe super. En ik heb best veel geleerd van deze manier van brouwen. Ik heb 2 vergistingskasten ter beschikking. Gereguleerd vergisten met een Inkbird. Een derde vergistingskast komt eraan. Eentje waar mijn Fermentasaurus in past.

Nu wil ik een moutpakket (http://www.brouwstore.nl/moutpakket-Brewferm-k-ouml-lner-vr-20-ltrt]) gaan brouwen. Daarbij heb ik dit gist (http://www.brouwstore.nl/biergist-Wyeast-xl-2565-kolsch) gekocht.


Waarom kies je bij je overstap van "Blikbrouwen" naar "Moutbrouwen" niet voor een korrelgist maar stap je tegelijkertijd over naar vloeibare gist?  :brouwen:

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 17-05-2018  10:58 uWaarom kies je bij je overstap van "Blikbrouwen" naar "Moutbrouwen" niet voor een korrelgist maar stap je tegelijkertijd over naar vloeibare gist?  :brouwen:
Omdat die vloeibare gist wordt aanbevolen...  :brouwen:

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 17-05-2018  11:01 uOmdat die vloeibare gist wordt aanbevolen...  :brouwen:

Daarmee maak het het jezelf wel dubbel lastig of dubbele uitdaging, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk  ;) :biersmile:

FrankOD

Gisteravond giststarter opgestart met potje gistslurry van Weizen brouwsel (Wyeast 3068),
Ca. 40 ml gistslurry stond sinds medio januari in een potje tegen de achterwand van de koelkast aan, is ook best koud geweest af en toe.

Gisteravond dus weer opgestart voor a.s. weekend, 0,5 ltr. starter (500 ml water + 50 g moutextract, ff opkoken en afkoelen) het potje toegevoegd en er stond binnen 3 uur al mooi schuimlaagje op en niet veel later pruttelde het waterslot al flink! 

Vanmorgen nog een liter wort erbij gegooid.

Gewoon proberen op te starten dus!

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 17-05-2018  22:30 uDaarmee maak het het jezelf wel dubbel lastig of dubbele uitdaging, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk  ;) :biersmile:
Ik ga binnenkort de uitdaging gewoon aan. Het moet er toch een keer van komen, hahahahaaaaa  :brouwen: :brouwen: :brouwen: :proost: :proost: :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.