Wat te doen met deze Weizen

Gestart door wijmaar, 17-05-2018 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijmaar

Collegae  ;D

Vorige week vrijdag een Weizen gebrouwen: start SG 1056, 18 L vergist met 1 smackpack Wyeast 3068 op 19C. Tijdens de vergisting voor het eerst de iSpindel gebruikt, wat heeft geresulteerd in de volgende grafiek:



De hoofdgisting is in een krappe 24u gegaan, en inmiddels is de nagisting ook voorbij. SG is nu zo'n 1,5 dag stabiel. Ik heb niet overgeheveld.

Mijn vraag: wat nu? Normaliter zou ik nu nog 1,5 dag wachten en dan een paar dagen koud lageren om vervolgens te bottelen. Echter vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde hiervan is bij een Weizen, aangezien bijv. helderheid niet echt een rol speelt en het bier alleen maar langer op de gist blijft staan. Wat zouden jullie aanraden?

a. Over 1,5 dag bottelen en de rest van de rijping in de fles plaats laten vinden
b. Nog warm / koud lageren en over bijv. een dag of 5 (of meer) bottelen.

Dank!

Wolter

Is een keuze maar in dit geval zou ik voor a gaan.

Jacques

Om de hoeveelheid gist in de flesjes te beperken en zeker te zijn dat alle suikers vergist zijn kun je nog een dag of 5 wachten. Veel langer is niet nodig.

BrouwMark

Sjo, da's luxe, gelijk antwoord van twee veteranen. En dan krijg je mijn reactie...  :brouwen:

Zo te zien heb je bij elkaar een dag of 5 vergisting gehad.

Lekker snel zo. Heb je nog wat zwavelgeuren in je vergistingsvat? Zweeft er nog een flinke berg gist rond? Dan zou ik nog een paar daagjes tot zelfs een weekje wachten.

Door de hergisting op fles komt er genoeg gist bij voor dat weizen-gistwolkje. Beter is het, lijkt mij, zeker te weten dat de bende niet nog stiekem aan het doorvergisten is. Maar dat is mijn twee cent... Gefeliciteerd met je supervergisting!

wijmaar

Bedankt voor de antwoorden! De zwavel komt mij nog vrolijk tegemoet zodra ik de vergistingskast open trek.

Gisteren SG gemeten, komt mooi overeen met de spindel. Zal hem nog een dag of 5 laten staan en dan nog een keer SG meten en dan waarschijnlijk bottelen!

JoepH

Citaat van: wijmaar op 18-05-2018  09:38 uBedankt voor de antwoorden! De zwavel komt mij nog vrolijk tegemoet zodra ik de vergistingskast open trek.

Gisteren SG gemeten, komt mooi overeen met de spindel. Zal hem nog een dag of 5 laten staan en dan nog een keer SG meten en dan waarschijnlijk bottelen!

Mijn Weizen is in een Fermentasaurus na 5 dagen op 19 graden en 2 dagen op 20,5 ook klaar met de hoofdvergisting. Heb net de gist geoogst. Laat de 25 liter Weizen nog minstens een week staan. Door het doorzichtige vat kun je mooi volgen wat er gebeurt. Ik denk er over pas over 2 weken te gaan bottelen. Laat maar even uitgisten en rijpen in de Fermentasaurus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.