Drop in porter en/of stout

Gestart door Knobby, 16-05-2018 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Een tijd terug heb ik een bijzondere drop porter gedronken, een collab van Oedipus en Põhjala, een brouwerij uit Estland.
Het heeft de fijn in de mond liggende naam PO17-PJ-ZDIB, of Planet Oedipus Lifeform No. 5, meegekregen.
Al een tijdje heb ik in mijn achterhoofd ook iets dergelijks te proberen.

Meer recent zat ik met een medebrouwer onze beide inzendingen voor het ONK vergelijken. Allebei deze RIS'en hadden ook iets dropperigs in de smaak, dat wat minder werd naarmate het bier wat verder opwarmde. Er zat iets laurier of anijs achtigs aan.
We vroegen ons allebei af hoe die drop smaak in het bier komt. Ik omdat ik wel eens een bier wil brouwen waar dat meer uitgesproken is. Hij omdat hij het juist minder wil.

In dit topic hoop ik wat te horen over jullie ervaringen met dropsmaken, zowel mét als zonder toevoeging van echte drop/laurier/anijs/zoethout, en hoe je dropsmaken uit de (ik vermoed donkere) mouten kan benadrukken of onderdrukken.

PP

Persoonlijk ben k geen voorstander om additieven aan bier toe te voegen die een specifieke smaak / geur moeten opleveren.
DE combinatie van mout, hop, gist geeft een breed palet van mogelijke smaken en geuren.
Door gebruik te maken van bruine mout, chocolade mout, zwarte mout / gebrande gerst in porter / stout krijg je net voldoende de indruk van een dropsmaak.

Groet, Paul

Knobby

Maar hoe benadruk, of onderdruk je nou juist die smaak dan?
Dat je uit die mouten een dergelijke smaak kan krijgen, zo ver was ik namelijk al.

Overigens vind ik het juist leuk om af en toe eens te experimenteren met toevoegingen. Als ik iets dergelijks ga doen dan zal ik zeker een split-batch doen om te kunnen vergelijken.

BrouwMark

Ik voeg wel verse laurier toe aan een RIS voor een dropsmaak. Vers is laurier heel sterk droppig en geurig, verder dan 4 bladeren op 20 liter ben ik nooit gegaan. Ik kook ze dan 10-15 minuten mee. In combinatie met flink wat geroosterde mout en wat restzoetheid zit je dan al flink in de laurierdropsmaak. Ik kan me zo voorstellen dat de combi met wat special-b ook goed werkt, richting honingdrop (?).

Wat ik nog wel eens wil proberen is dit combineren met zoethout (uiteraard ook een belangrijk ingrediënt van drop).

pippakillinova

Knobby, ben je nog verder gekomen met het 'drop-experiment'?
Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Imp. stout 'Trekdrop' van brouwerij Van Moll.
Maar ik heb geen idee hoe, wanneer en hoeveel drop ik zou moeten toevoegen.  :-\

Koen S

Zoethoutstaven accentueren ook de dropsmaak. Dat is een soort zoethoutconcentraat van Damhert te koop in de betere dieetwinkel maar ook in sommige supermarkten (bij ons in Carrefour). Het wordt verkocht als harde staven, verpakt in doorschijnend cellofaan. Het heeft de smaak van drop.
Gebruik: breek de harde stokken met een notentang zodat je kleine stukjes krijgt (of gebruik een vijzel). Daarvan neem je 1 tot 3 gram per 10 liter bier. Los het op in een bokaaltje met lauw water daags voor je begint met brouwen, regelmatig roeren zodat er geen brokjes meer zijn. Tijdens het koken giet je het in de kookketel en laat je het enkel minuten meekoken.
Dit zou ook helpen bij een betere schuimhoudbaarheid.

pippakillinova

Als ik trekdrop zou toevoegen, wanneer kan ik de gift het beste doen?
En durft iemand zich te wagen aan de hoeveelheid trekdrop per 20 L bier...?

BrouwMark

Pfoe, pippa... Hoe droppig wil je het hebben? Het lijkt mij het beste de trekdrop op te lossen in wat kokend water en bij de nagisting toe te voegen. Mijn gevoel zegt tussen de 5 en 20 staafjes per 20 liter.

Silky

Citaat van: Koen S op 29-05-2018  12:05 uZoethoutstaven accentueren ook de dropsmaak. Dat is een soort zoethoutconcentraat van Damhert te koop in de betere dieetwinkel maar ook in sommige supermarkten (bij ons in Carrefour). Het wordt verkocht als harde staven, verpakt in doorschijnend cellofaan. Het heeft de smaak van drop.
Gebruik: breek de harde stokken met een notentang zodat je kleine stukjes krijgt (of gebruik een vijzel). Daarvan neem je 1 tot 3 gram per 10 liter bier. Los het op in een bokaaltje met lauw water daags voor je begint met brouwen, regelmatig roeren zodat er geen brokjes meer zijn. Tijdens het koken giet je het in de kookketel en laat je het enkel minuten meekoken.
Dit zou ook helpen bij een betere schuimhoudbaarheid.

Klopt effectief wat de betere schuimhoudbaarheid betreft 👍

pippakillinova

Citaat van: BrouwMark op 03-09-2018  21:23 uPfoe, pippa... Hoe droppig wil je het hebben? Het lijkt mij het beste de trekdrop op te lossen in wat kokend water en bij de nagisting toe te voegen. Mijn gevoel zegt tussen de 5 en 20 staafjes per 20 liter.

Bedankt voor je reactie.
..Behoorlijk droppig... Ik zou eigenlijk graag de Trekdrop stout van Van Moll willen benaderen. http://www.bottleshop-online.nl/shop/moll-trekdrop-33cl/
Ik zal even testen of trekdrop helemaal oplosbaar is in water. Anders maak ik een combi met zoethout en trekdrop.

tdp

Citaat van: pippakillinova op 04-09-2018  16:57 uBedankt voor je reactie.
..Behoorlijk droppig... Ik zou eigenlijk graag de Trekdrop stout van Van Moll willen benaderen. http://www.bottleshop-online.nl/shop/moll-trekdrop-33cl/
Ik zal even testen of trekdrop helemaal oplosbaar is in water. Anders maak ik een combi met zoethout en trekdrop.

Wellicht zou je contact kunnen opnemen met Van Moll, meestal zijn brouwers wel bereid om je de goede richting in te sturen.

bierinjisp

Volgens mij heb ik wel eens op Facebook voorbij zien komen dat ze dozen hele trekdrop aan de kookketel toevoegen.

BrouwMark

Even graven in het internet: destijds is men voor de 'collab' naar Engeland (thornbridge) gevlogen met 40 kilo trekdrop. Een gisttank van thornbridge meet 50 hectoliter. Dat zou dus neerkomen op 0,8 gram trekdrop per liter... (????)

pippakillinova

Citaat van: BrouwMark op 05-09-2018  10:51 uEven graven in het internet: destijds is men voor de 'collab' naar Engeland (thornbridge) gevlogen met 40 kilo trekdrop. Een gisttank van thornbridge meet 50 hectoliter. Dat zou dus neerkomen op 0,8 gram trekdrop per liter... (????)

Nice research Mark!  :)
Ik brouw een stout als basis. De batch ga opsplitsen in 3 gistvaten met verschillende hoeveelheden trekdrop.

pippakillinova

Citaat van: tdp op 05-09-2018  09:58 uWellicht zou je contact kunnen opnemen met Van Moll, meestal zijn brouwers wel bereid om je de goede richting in te sturen.

Bedankt. Ik ga een poging wagen.

EvdBroek

Ik heb recent een dropbier gebrouwen met daarin laurierdrop. E.e.a. naar aanleiding van een recept uit het boek Verloren Bieren. Op zich ben ik ook niet zo'n voorstander van toevoegingen maar dit is toch erg smakelijk.

pippakillinova

Sympathiek van Erwin van Moll!
Er gaan 2 repen trekdrop per liter in..  :brouwen:

BrouwNispen

Citaat van: pippakillinova op 05-09-2018  18:13 uSympathiek van Erwin van Moll!
Er gaan 2 repen trekdrop per liter in..  :brouwen:

Weet je ook tijdens welk moment? Einde kook, nagisting?

pippakillinova

Citaat van: BrouwNispen op 05-09-2018  21:03 uWeet je ook tijdens welk moment? Einde kook, nagisting?

Einde kook. Zou snel smelten.

tdp

Citaat van: pippakillinova op 05-09-2018  18:13 uSympathiek van Erwin van Moll!
Er gaan 2 repen trekdrop per liter in..  :brouwen:

 :)

Knobby

Zelf vond ik de trekdrop van van moll niet zo, beetje misselijkmakend weeig...
Zelfs zonder deze geproefd te hebben zou trekdrop niet mijn eerste keuze zijn voor een drop porter.
Ik twijfel nog tussen een combiatie van zoethout en steranijs, of laurierdrop.
Toevallig gister een drop porter gedronken van een medehobbybrouwer die bladeren van de dropplant had gebruikt. Die was zeker goed! en

pippakillinova

Citaat van: Knobby op 06-09-2018  09:56 uZelf vond ik de trekdrop van van moll niet zo, beetje misselijkmakend weeig...
Zelfs zonder deze geproefd te hebben zou trekdrop niet mijn eerste keuze zijn voor een drop porter.
Ik twijfel nog tussen een combiatie van zoethout en steranijs, of laurierdrop.
Toevallig gister een drop porter gedronken van een medehobbybrouwer die bladeren van de dropplant had gebruikt. Die was zeker goed! en

Ik snap de term weeïg die je gebruikt voor dat bier. De hoeveelheid trekdrop is ook niet bepaald mis. Een deel trekdrop vervangen door zoethout kan deze weeïgheid wellicht beperken. Of een klein beetje meer kandijsuiker om 'm wat meer doordrinkbaar en wat droger te maken.
De komende brouwperiode staat voor mij sowieso in het teken van drop. Ik zal verschillende combinaties porter/stout en zoethout, trekdrop en laurier gaan proberen. Ik neem het risico dat het meeste niet te zuipen zal zijn.  ;) Tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!!

EvdBroek

Citaat van: pippakillinova op 06-09-2018  01:04 uEinde kook. Zou snel smelten.

Dit zou ik 15 minuten voor einde kook doen, anders lost het niet op

Heisenberg

Misschien een beetje raar om het hier neer te zetten. Ik heb laats een bierkit gebrouwen, https://www.brouwstore.nl/bierkit-brewmaker-irish-velvet-stout-1-8-kg. Dit had een echte dropachtige smaak. Overigens smaakt het super lekker!

Jacques

Citaat van: Knobby op 16-05-2018  21:33 uWe vroegen ons allebei af hoe die drop smaak in het bier komt. Ik omdat ik wel eens een bier wil brouwen waar dat meer uitgesproken is. Hij omdat hij het juist minder wil.

In dit topic hoop ik wat te horen over jullie ervaringen met dropsmaken, zowel mét als zonder toevoeging van echte drop/laurier/anijs/zoethout, en hoe je dropsmaken uit de (ik vermoed donkere) mouten kan benadrukken of onderdrukken.

Een dropsmaak kan in het bier komen door zwarte mout.

Je kunt het versterken door drop toe te voegen. Zo'n 200 jaar geleden waren er in Haarlem brouwers die bewust drop toevoegde aan hun bier om een sterkere dropsmaak te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.