Recept voor een "2 Caps" uit Noord-Frankrijk, wie helpt?

Gestart door Nick H., 16-05-2018 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick H.

Ik brouw sinds kort en na enkele geleende recepten wil ik graag een bier brouwen dat is geïnspireerd op een Noord-Frans bier genaamd "2 Caps" van Brasserie 2 Caps. Ik heb het tijdens vakanties aan de Opaalkust gedronken en het beviel goed, vooral de volle moutsmaak. Nu weet ik echter niet wat voor een bierstijl het was.

Forum beheerder "tdp" was zo vriendelijk ook even op de site van de brouwer te kijken en schreef me:
"Heb even op de site van Brasserie de 2 Caps gekeken en kwam het volgende tegen: 2 Caps  Real Blond Ale
A combination of strength and subtlety. A pure malt beer with a wide palette of flavours to drink as an aperitif or to be served with country-style cooking (mussels and chips, herrings, poultry, stews etc.).
Lijkt dus een volmout blond bier."

Dus ga ik er van uit dat het een Belgisch Blond is? Wie kent het bier "2 Caps" toevallig en kan me helpen het recept af te ronden of te verbeteren? Ik heb de brouwer ook een bericht gestuurd en hoopt dat hij me iets wijzer wil maken.  :weetniet:


Basis
Omschrijving   Waarde
Naam recept   Côte d'Opale (gebaseerd op "2 Caps")
Biertype   Belgisch Blond of Saison of Bière de Garde ???
Volume   15 liter
Begin SG   1,054 SG
Eind SG   1,011 SG
Alcoholgehalte   6,0 vol.%
Berekende kleur   10 EBC
Berekende bitterheid        20 IBU
Brouwzaalrendement   63 %
Kooktijd   70 min.


Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
10 l   Maischewater
13 l   Spoelwater



Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij            Kleur   %
2,5 kg   Pilsmout           Dingemans      3 EBC   73,5 %
0,6 kg   Viennamout   Weyermann   4 EBC   17,6 %
0,1 kg   Ambermout   Dingemans   5 EBC   2,9 %
0,2 kg   Gerstvlokken   Supermarkt   2 EBC   5,9 %


Maischschema
              Temperatuur   Staptijd   Rusttijd   Beslagdikte
Beta amylase   63,0 °C   1 min.        25 min.   3,0 l/kg
Alfa amylase   72,0 °C   9 min.        75 min.   3,0 l/kg


Hop
Hoeveelheid   Naam           Type       % alfazuur   Kooktijd            IBU
15 g                   Hallertau Perle   bellen   8,4%         70 min.   19,6 IBU
12 g                   Saaz                   bellen   3,06%         10 min.   1,5 IBU


Gist
   Wyeast 1214 Belgian Abbey of
            3522 Belgian Ardennes of
            3725 Bière de Garde ?




Bottelen met circa 5 g/L bottelsuiker.


Bij voorbaat dank voor reacties!
Nick

tdp

De brouwer mailen is altijd een goed idee, vaak wil men wel wat delen qua opzet van het recept.
Ik zou in dit geval voor de 3725 Bière de Garde gaan, maar niet gestoeld op ervaring o.i.d.

Nick H.

Er lopen nog fijne mensen rond op onze planeet!! De brouwer van het 2 Caps heeft positief geantwoord. Het is dus een Belgisch Blond met de daarbij behorende gist en bitterheid 20 IBU. Ik ga mijn recept aanpassen en hem nog eens voorleggen.
Ik denk beslagdikte 3,5 l/kg, 95% pilsmout, 5% Amber 50, maischen 63 graden 25 min en 72 graden 30 min, SG 1052/1010, Hallertau Perle en Saaz en ik heb nog een slurry Belgian Abbey II (Wyeast 1762).

tdp

Mooi hè, dat brouwers relatief makkelijk recepten e.d. delen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.