Zomers pils

Gestart door Abrink88, 16-05-2018 19:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Brouwers,

Jullie mening gevraagd. Ik ben bezig met het bedenken van een lekker door drinkbaar zomers pilsje.
Door gebrek aan inspiratie masr eens even wat naslag werk erbij gepakt. Nou wilde ik graag als basis het recept "Mexicaanse cerveza" gaan gebruiken, uit het boek "thuis bier brouwen" van Greg hughes.
Nou kom in iets vreemds tegen. Het is een recept voor 23L maar er wordt bij maischwater maar 11,5 liter aangegeven. Is dit een typefout? Of zou dit juist kunnen zijn?
Dat even ter zijde, even jullie raad gevraagd. Het idee is om een fris pils te maken, maar ik maak eigenlijk nooit echt ondergisters. Wat is naar jullie mening de beste ondergist voor een soepele fruitige afdronk?

tdp

Voorzet voor een recept:
100% pilsmout, 90 min Magnum hopgift voor uittering tot 20 IBU, op 15 min een hopgift van 5 tot 10 IBU, eventueel nog een vlamuit hopgift.
Wil je mee richting de Noord-Duitse pils, zou je hoppen kunnen gebruiken uit de Hallertrau (Tradition, Mittelfruh, Hersbrucker ) of Tettnanger. WIl je het wat fruitiger zou je ook Cascade of andere Amerikaanse hopsoorten kunnen gebruiken.

Qua gist zou ik de W34/70 gebruiken van Fermentis, of de S-189. Vloeibaar zijn er ook genoeg opties, maar die heb ik zelf niet gebruikt tot nu toe voor een lager.

Croch

Ik heb ooit eens een bier gebrouwen met 80% pilsmout, 20% carapils. Columbus hop voor bitter, aroma en dryhop; 25-30 IBU en vergist met de US-05 op 15 graden. Was heerlijk voor de zomer, mooi clean maar het is natuurlijk geen klassiek pils.

Niels B.

Citaat van: Abrink88 op 16-05-2018  19:59 uBrouwers,

Jullie mening gevraagd. Ik ben bezig met het bedenken van een lekker door drinkbaar zomers pilsje.
Door gebrek aan inspiratie masr eens even wat naslag werk erbij gepakt. Nou wilde ik graag als basis het recept "Mexicaanse cerveza" gaan gebruiken, uit het boek "thuis bier brouwen" van Greg hughes.
Nou kom in iets vreemds tegen. Het is een recept voor 23L maar er wordt bij maischwater maar 11,5 liter aangegeven. Is dit een typefout? Of zou dit juist kunnen zijn?
Dat even ter zijde, even jullie raad gevraagd. Het idee is om een fris pils te maken, maar ik maak eigenlijk nooit echt ondergisters. Wat is naar jullie mening de beste ondergist voor een soepele fruitige afdronk?

Je hoeveelheid water is afhankelijk van de hoeveelheid graan. Daarnaast is je installatie ook van belang. Hoeveel zou je zelf gebruiken als je het recept zou brouwen? Vind je het veel, of weinig?
Ik kwam hier wat tegen wat lijkt op wat jij wil maken?
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/484384/mexican-cerveza
Hier gaan ze uit van 19,7 liter water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.