Even voorstellen: Din

Gestart door DinBo, 16-05-2018 18:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DinBo

Mijn naam is Din en ik ben 59 jaar en samen met mijn vrouw hebben wij een kwekerij van Monstera deliciosa  (gatenplant) in het Westland
Dit zullen we nog wel 5-7 jaar samen blijven doen

Al jaren ging ik met vrouw zwager en schoonzus enkele keren per jaar een zaterdagnachtje naar een hotel in Nederland met daaraan gekoppeld  Fietstocht, rondvaart of brouwerijbezoek: Hertog Jan, La trappe, Halve maan, Klein duimpje , De drie ringen, Jopenbrouwerij, De Molen, Heide brouwerij, Burg Ermelo etc.
Dus de belangstelling was er wel.
 Ca 1.5 jaar geleden kreeg mijn zoon  een brouwpakket en hebben we dit samen gemaakt. dit ging eigenlijk prima.  Vanwege tijdgebrek is daarna niet veel meer gebeurd.

Mijn vrouw en ik werken 100 uur per week (ik 60 en mijn vrouw 40) op de kwekerij.
Nu hadden we naast een paar scholieren geen personeel.
Maar sinds een jaar ook een huisvrouw voor een paar ochtenden in de week
Daarom heb ik tegenwoordig een vrije zaterdagmiddag. Dus ja wat moet je dan doen.
Ik dacht laat ik eens bier gaan brouwen.

Ik ben begonnen met moutextract omdat ik alleen een soeppan van 6 liter heb en  voor ik meer aanschaf wilde ik eerst kijken of ik het leuk blijf vinden en ook wil ik stapsgewijs kennis opdoen in praktische en theoretische vorm over het brouwproces

Nou dat gaat wel lukken, inmiddels 2 IPA en 2  Blond 1 pils en 1 tripel gebrouwen en nu staat mijn 2e pils te vergisten.
Na het 2e brouwsel heb ik een oude koelkast omgebouwd tot vergistingskast met inkbird. Werkt uitstekend.

Ik wil nu na 7 moutextractbrouwsels en uren spitten op dit forum (en lidmaatschap t wort  wat) deze zomer echt gaan brouwen met mout.

Ik overweeg een grainmaster te kopen.
Omtrent deze aanschaf en de daarbij horende juiste gistvat zal ik nog wel enige vragen op dit forum plaatsen

Ik hoop nog met vele van jullie kennis te maken in de toekomst

Wat me wel opviel is dat er meerdere kwekers bierbrouwen als hobby hebben.
De brouwdagen van 't wort wat' zijn bij een kweker en daar zat ik met iemand te praten die ook een kwekerij heeft en de enige collega brouwer die ik in het Westland ken is ook kweker.
Het heeft ook wel veel raakvlakken. Beiden heb je te maken met natuurlijke bio-chemische processen, waterbehandeling , temperatuurregelingen etc. wellicht vandaar dat ik brouwen een leuke hobby vind.

SanderH

Op de brouwdagen van 't wort wat staat er meestal wel iemand met de Grainfather of de easybrew. Vraag gewoon eens brutaal of je een keer mee mag brouwen bij beide en kies er dan een die je het best bevalt. Er zitten wel wat verschillen tussen beide.

Helaas zelf de komende twee brouwdagen geen tijd om te gaan, maar daarna ga ik met mijn eigen gemaakte rims weer gezellig brouwen bij de kweker! Zij altijd super dagen, zeker als ik dan weer gezellig met mijn vader kan brouwen.

DinBo

Citaat van: SanderH op 16-05-2018  18:58 uOp de brouwdagen van 't wort wat staat er meestal wel iemand met de Grainfather of de easybrew. Vraag gewoon eens brutaal of je een keer mee mag brouwen bij beide en kies er dan een die je het best bevalt. Er zitten wel wat verschillen tussen beide.

Helaas zelf de komende twee brouwdagen geen tijd om te gaan, maar daarna ga ik met mijn eigen gemaakte rims weer gezellig brouwen bij de kweker! Zij altijd super dagen, zeker als ik dan weer gezellig met mijn vader kan brouwen.

Is zeker gezellig Ik ben deze winter een keer geweest. Helaas werken er een paar scholieren bij mij en die willen graag zaterdagochtend werken tot 12.00 dus dan douchen en 45 min rijden is het na 13.00 en is het grootste deel van het brouwen voorbij. Maar het napraten en proeven  is zeker zo leerzaam .
Mijn collega in het westland heeft een grainfather en deze lijkt me het meest geschikt. wel zit ik met vragen over een bijpassende  fermenter.

Kunststof speidel 30 l met rvs kraan is een goede optie lijkt me.

Als ik naar rvs kijk zie ik de brewbucket van 26 liter die me wel wat lijkt. Maar de maximum capaciteit van de Grainfather is ook 26 liter dan is de Brewbucket toch te klein? Of is de aangegeven 26 liter de maximale capaciteit wort in de Brewbucket?

SanderH

Volgens mij is die 26 liter de maximale inhoud, maar echt duidelijk is dat niet te terug te vinden. Misschien dat iemand die er een heeft daar op kan antwoorden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.