Even voorstellen: carina

Gestart door carinabreijaert, 20-05-2018 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carinabreijaert

Hoi iedereen. Ik zal mij even voorstellen ik ben carina bijna 35 jaar. Aangezien ik en mijn vrienden bierliefhebbers zijn zou ik graag zelf willen gaan brouwen. Ik lees al een poosje mee en heb al veel tips opgeslagen. Aangezien ik de vrouw des huize ben heb ik de keuken natuurlijk gewoon tot mijn beschikking. Na veel lezen ben ik van plan eerst een gistingkast te maken met een oude koelkast en de stc1000 en dan de rest van het apparatuur aan te schaffen. Maar nu komt het volgende. Ik heb een lichamelijk beperking dus veel en zwaar tillen is niet echt een optie. En daarom dacht ik aan semi automatisch brouwen met een easybrew of grainfather. Ik wil eigenlijk wel gelijk met mout beginnen jong geleerd is oud gedaan denk ik dan.
Ik zal waarschijnlijk geen grotere batches maken als 25 liter wat is jullie advies voor elektrisch gaan of toch gewoon op het fornuis. Ik moet alles nog aanschaffen en ik houd al een tijdje de 2dehands sites in de gaten maar in mijn regio komt er nauwelijks wat aan bod ( Zeeuws vlaanderen) dus ik heb al wat geld opzij gezet voor het nieuw te kopen.  Hopelijk zal ik hier nog veel leren en wens ik iedereen een fijn pinksterweekend. Vriendelijke groet carina.


CeesM

Hoi Carina. Welkom op dit forum. Toch leuk, vrouwen die brouwen.
Maar goed, in jouw situatie zou ik met zo'n easybrew 30 beginnen. Ik heb er zo een op een IKEA tafeltje van € 7,-- staan, dat net hoog genoeg is om de controller te kunnen bedienen en laag genoeg om de moutpijp er uit te kunnen halen. Handig hiervan is dat je middels het pomje in de easybrew het wort kan overpomen naar de gisttank/gistvat. Dan hoef je de ketel niet hoog te zetten om via de aftapkraan het wort in de gisttank/gistvat te krijgen.
Veel succes met je nieuwe hobby.

carinabreijaert

Dank je voor je bericht Cees. En ik zal je advies van het tafeltje opschrijven zodat ik het niet zal vergeten.

Vriendelijke groet carina


Mark GA

Hmmm...alles wat Cees zegt (en er is dit Pinksterweekend een 10% korting bij Brouwmarkt dus), maar...
...je zult wel op een gegeven moment de maischkorf omhoog moeten tillen uit de machine om te kunnen spoelen.
Weet niet hoe ver je wilt gaan met verbouwen maar dan zou je een katrolletje kunnen maken aan je plafond wellicht, om het tillen te verlichten.

En de machine zal uitgespoeld moeten worden. Je gistemmers verplaatst etc...
(Die zou je op een "hondje"kunnen zetten misschien)
Dat soort dingen... Brouwen is best zwaar werk, vergis je er niet in.
IK ben in ieder geval best kapot na een dag brouwen.

carinabreijaert

Dank je mark voor je bericht. Aangezien ik al een langere tijd deze beperking heb heb ik gelukkig al veel hulpmiddelen tot mijn beschikking en heb ik voor vele handelingen en wel een manier gevonden hoe het voor mij goed werkt. Ik ben me er zeker van bewust dat het brouwen geen lichte karwij is en voor bepaalde handelingen zal ik vast even hulp moeten vragen aan iemand in mijn vriendenkring. Maar ik zal er in ieder geval goed rekening mee houden

Vriendelijke groet carina


William

Hoi Carina, Welkom!

Laat in geval van minder fysieke vermogens vooral de de zwaartekracht het werk doen. Voorkom het tillen van tegelijkertijd mout en water (de maisch) maar afzonderlijk gaat misschien wel?
Een pannenset is dan relatief goed werkbaar omdat je zowel mout als water vooral afzonderlijk hanteert en de zwaartekracht het (zwaardere) werk laat doen.

Ga vooral ook een bij een brouwvereniging langs. Mensen in real-life kunnen je uiteindelijk het meeste vertellen en laten zien. En gewoon eens meekijken bij iemand en dingen ervaren hoe het werkt. Brouwers zijn doorgaans erg hulpvaardig.

succes met deze hobby.

seed7

Carina,

Eens met William, een pannensetje lijkt meer, maar is ook overzichtelijker en je hoeft ook niet meteen 20 liter of zo te brouwen. 10 liter scheelt de helft in het te tillen gewicht in alles.

Bij het werken met losse pannen kun je de maischketel zo maken dat je hem kunt kantelen en het bostel er uit kunt scheppen, scheelt weer gedoe met een hele pan.

Met hier en daar wat inventiviteit en jou ervaring kun je denk ik een heel eind komen  en hier zijn genoeg "handige Harries" met wilde ideeën te vinden :)

succes,

Ingo

Knobby

Als je kan vergisten waar je brouwt (of brouwen waar je vergist) dan kun je met slangen en een pomp het wort van de ketel naar het gistvat, die dan al in de gistkast staat, pompen. Het zwaarste werk is bij mij toch wel het volle gistvat naar de schuur slepen en in de gistkast tillen.

Mark GA

Citaat van: carinabreijaert op 20-05-2018  13:39 uIk ben me er zeker van bewust dat het brouwen geen lichte karwij is en voor bepaalde handelingen zal ik vast even hulp moeten vragen aan iemand in mijn vriendenkring.
Sowieso is samen brouwen leuker!
Weet niet of je de serie Beerland kent (van Vice)? Op Vimeo kun je hele afleveringen vinden in ieder geval.
In een van die afleveringen was er zelfs een brouwer die ALS heeft (kan ook MS zijn-hou me ten goede), die eigenlijk helemaal niets meer kon, behalve praten. Hij brouwt met twee vrienden die het zware werk voor hem doen.
Alles is mogelijk en komt vast goed!
Mensen hierboven geven in ieder E al gouden tips.
Brouw ze, have fun!

carinabreijaert

Iedereen bedankt voor de berichtjes en tips. Ik zal alles meenemen en aan de hand daarvan verder met het brouwavontuur.

Vriendelijke groet carina


tdp

Welkom, en succes met dit brouwavontuur!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.