Koudhoppen mbv pomp door hopspider na koelen Easybrew

Gestart door HoppyHippo, 16-05-2018 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HoppyHippo

Hallo,


Aanstaande maandag wil ik graag de Punk IPA gaan brouwen met de easybrew-50.
Ik zit nog na te denken hoe ik ga koudhoppen. Tijdens een brouwcursus werd een hop rocket gebruikt voor de koudhop. Dit biertje was echt goed gelukt. Na me wat ingelezen te hebben over koudhoppen en zuurstofintrede etc, onstond het idee om tijdens koken de hopbellen los toevoegen, en na het koelen dmv de pomp (voorzien van filter) door een hopspider gevuld met de koudhop ook bellen btw( 400 micron) te circuleren. en zo een soort van Hop rocket idee na te bootsen. En daarna in het vergistingsvat pompen.

Iemand hier ervaring of tips bij?

emiel1

Hoi Hoppyhippo,

Ik denk dat je bepaalde hopgiften door elkaar haalt. De circulatie van hop door je afgekoelde wort is vergelijkbaar met een whirlpool hopgift, dat geeft een andere smaak dan koudhoppen. Koudhoppen doe je na de vergisting, tijdens het lageren, in je vergistingsvat dus. Je voegt dan de hop toe aan je vergistingsvat en laat het een dag of 3 trekken. Rondpompen is daarbij niet nodig, de smaak wordt sowieso wel opgenomen.

Die hop rocket is erg leuk, maar alleen geschikt voor tapbier, als smaak-'infuser'. Dat geeft weer een andere smaak dan koudhoppen. Ik neem niet aan dat je van plan bent je bier te gaan tappen, maar aangezien je een Punk IPA kloon wil maken, heb je ie hop rocket sowieso niet nodig.


Ik heb even gekeken naar het Punk IPA recept, ze houden 4 hopgiften aan:

- 60 minuten (deze hop voeg je toe aan het begin van het koken, Brewdogs aanbevolen kooktijd is 60 minuten)
- 30 minuten (deze spreekt voor zich)
- Vlamuit (het makkelijkst is gewoon het vuur uitdraaien, hop toevoegen en een half uurtje wachten voordat je begint met koelen)
- Koudhop (deze hop voeg je toe na de vergisting. Het makkelijkst is het gewoon 3 dagen voor je gaat bottelen toevoegen, dan hoef je het er niet uit te vissen)

Niels B.

Jouw idee zou eerder een hopback nabootsen.

Iedere hopgift heeft zijn eigen naampje gekregen. Je kan op ieder moment hop toevoegen, maar iedere gift geeft een andere smaak en aroma af.
Met koudhoppen wordt bedoeld dat er na de vergisting nog hop wordt toegevoegd. Dit kan nog als het bier warm is, of als het al naar de lagertank is (of als de CCT kouder is gezet).
Ook hierbij krijg je andere aroma's. Je zal moeten experimenteren welke aroma's je precies eruit krijgt, of dit is wat je wilt, of dat je liever koudhopt.

HoppyHippo

Dank voor de info,

Uiteraard volg ik de hoptoevoegingen volgens recept. Idee onstond omdat ik eigelijk de deksel niet van mijn vergistingston af wil hebben ivm zuurstofintrede etc. Is namelijk 1e keer dat ik ga koudhoppen. Maar omdat het vaker gedaan word zal dit wel niet heel erg zijn.
Moet ik tijdens  koudhoppen de temperatuur ook na beneden bijstellen? (Cold Crashen) Ik heb een omgebouwde koelkast met STC-1000 regeling.
Hopbellen in een Hopsock met verzwaring?
Daarna overhevelen van vergistingston naar bottelvat suiker toevoegen en bottelen.


emiel1

De deksel verwijderen is niet zo'n probleem, tijdens de vergisting vormt zich een CO2 deken boven je bier. CO2 is zwaarder dan zuurstof, dus zo lang je niet enorme bewegingen in de lucht maakt, zul je geen oxidatie krijgen. Je moet je deksel tenslotte ook af en toe verwijderen om de SG te kunnen meten.

Cold crashen doe je om je gist naar de bodem te laten zakken voordat je gaat bottelen. Ik doe het zelf meestal de laatste 3 dagen van het lageren, dus als je 3 dagen wilt koudhoppen, kun je t goed combineren, maar het staat los van elkaar en voor zover ik weet is de extractie niet temperatuurafhankelijk.

Het verzwaren van je hopsok is inderdaad handig, aangezien bellen de neiging hebben te blijven drijven. Ik geef zelf de voorkeur aan pellets, aangezien ze zinken en je die gewoon los in je vat kunt gooien, waardoor je optimaal contactoppervlak hebt.

En inderdaad, daarna overhevelen, suiker toevoegen en bottelen

Jacques

Citaat van: HoppyHippo op 16-05-2018  10:17 uHallo,


Aanstaande maandag wil ik graag de Punk IPA gaan brouwen met de easybrew-50.
Ik zit nog na te denken hoe ik ga koudhoppen. Tijdens een brouwcursus werd een hop rocket gebruikt voor de koudhop. Dit biertje was echt goed gelukt. Na me wat ingelezen te hebben over koudhoppen en zuurstofintrede etc, onstond het idee om tijdens koken de hopbellen los toevoegen, en na het koelen dmv de pomp (voorzien van filter) door een hopspider gevuld met de koudhop ook bellen btw( 400 micron) te circuleren. en zo een soort van Hop rocket idee na te bootsen. En daarna in het vergistingsvat pompen.

Iemand hier ervaring of tips bij?

Rondpompen en filteren zijn oxidatierisico's voor ons hobbybrouwers. Professionele apparatuur is zodanig ontworpen dat zuurstofinslag minimaal is.

Om oxidatie door koudhoppen te voorkomen kun je beter pellets gebruiken dan bloemen. De extractie van de aromatische hopoliƫn gaat ook sneller...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.