Even voorstellen: Dick

Gestart door Yerwev, 15-05-2018 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yerwev

Hallo, hierbij wil ik me voorstellen op dit leerzame forum.

Mijn naam is Dick, 55 jaar en sinds eind vorig jaar enthousiast over het bierbrouwproces geworden na eerdere bezoeken aan brouwerijen, waaronder de Halve Maan in Brugge. Een aantal maanden later tijdens een dagje België heb ik in Beverloo een beginners set met moutextracten gekocht, waarna ik met deze pakketten aan de slag ben gegaan. Erg leuk om op die manier in te stappen in het brouwen van bier. Na een paar van deze brouwsels te hebben uitgeprobeerd (kan ook haast niet fout gaan) begon de nieuwsgierigheid naar het hele proces aan me te knagen en heb bij Brouwmarkt een moutpakket (Vlaams Blond) en een moutmolen gekocht, later bij Brouwmaatje in Boesingheliede mijn "equipment" uitgebreid met een elektrische brouwketel, filterkuip en nog wat klein spul en afgelopen week mijn eerste "echte" brouwsel gemaakt. Het begon met het maken van een giststarter volgens de handleiding van Arsegan. Weinig tot geen activiteit waar te nemen en daarom aangevuld met een theelepeltje suiker, zonder waarneembaar resultaat. ik heb daarna nog een restje bezinksel uit een flesje dubbelbier toegevoegd op hoop van zegen. Na het brouwproces (SG 1065) en daarna het koelen de giststarter toegevoegd waarna na een nacht het brouwsel is als een dolle ging gisten wat na 4 dagen wat was getemperd. Gisteren gelagerd (SG 1010) en nu afwachten. Of het nu een succes wordt of niet, het hele proces is al interessant en leuk om te doen. Tot zover mijn voorstelrondje, ik ben er van overtuigd een hoop nuttige info van dit forum te kunnen halen.

Jacques

Welkom Dick.

Gist opkweken is een leuke bezigheid. Maar als beginnende brouwer raad ik je aan om eerst de nodige ervaring op te doen met korrelgist. Als je voldoende korrelgist ent kan het haast niet fout gaan. Bij het gebruik van korrelgist hoef je geen giststarter te maken.

Yerwev

Beste Jacques,

Bedankt voor je uitleg, had ik dan de door Arsegan geadviseerde giststarter kunnen overslaan?
Het zakje gist bij het pakket was Fermentis Saflager S-23 en wat ik uit de beschrijving begrijp, zou dit zonder giststarter, waarbij ik ook volgens de beschrijving moutpoeder heb toegevoegd niet voldoende zijn.

emiel1

Voor 24 liter met een start-SG van 1065 is 1 zakje lagergist niet genoeg nee, dan moet je er wel 3 hebben. Opkweken is dan wel het handigst, als je weet wat je doet en de goede benodigdheden hebt. Maar aangezien je voor 6 euro nog 2 zakjes gist kunt kopen, zou ik als ik jou was de volgende keer voor die optie gaan. Zeker aangezien je bij een ale aan 1,5 zakje al genoeg had gehad.

Vreemde gistkeus trouwens, voor een blondbier, zou eerder een ale gist verwachten...

Yerwev

Hé Emiel, Aangezien ik een groentje ben heb ik de gistkeuze van Arsegan voor lief genomen, de soort gist die men voor bepaalde bieren moet gebruiken zegt me nu nog helemaal niets, maar gezien de angstvallig geheim gehouden gistrecepten die brouwerijen gebruiken is dit wel een interessant item, ik ga me hierover op het forum verder inlezen. Ook ben ik heel benieuwd wat voor invloed een bepaalde gist heeft op de smaak van het bier. Bedankt voor je input!

Jacques

Citaat van: Yerwev op 16-05-2018  15:29 uBeste Jacques,

Bedankt voor je uitleg, had ik dan de door Arsegan geadviseerde giststarter kunnen overslaan?
Het zakje gist bij het pakket was Fermentis Saflager S-23 en wat ik uit de beschrijving begrijp, zou dit zonder giststarter, waarbij ik ook volgens de beschrijving moutpoeder heb toegevoegd niet voldoende zijn.

Bijzonder. De Fermentis Saflager is een ondergist. Fermentis adviseert een vergistingstemperatuur van 12 tot 15 ºC. Zie https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/03/SafLager-S-23.pdf Ik neem aan dat Arsegan (= Braumarkt/Brouwmarkt) het in hun handleiding het niet over deze temperatuur heeft.

Voor een blond ligt een andere gist veel meer voor de hand. Bijvoorbeeld de Fermentis S-33.
Als je deze gist zou gebruiken kun je volstaan met 2 zakjes. Gewoon over het wort strooien. Wel zo makkelijk.

Yerwev

Nou, ik moet me maar laten verrassen over een week of 4 en als het niks is kan ik het altijd nog voor Vlaamse stoof gebruiken  ;)

Yerwev

Zo, gisteravond na 10 dagen lageren heb ik het brouwsel gebotteld. Het rook vrij hoppig, fris en citrusachtig en het (jong)bier, zo heet dit toch? Smaakte vrij zoet, maar dit zal wel door nagisting minder worden vermoed ik. Wat me opviel is dat de geur in ieder geval frisser rook dan de kant en klaar moutextract brouwsels. Van de 20 plus 4 liter spoelwater bleef uiteindelijk zo'n 15 liter over, dat is zo'n 62,5% rendement. Nu vraag ik me af of ik meer geduld had moeten hebben met de filterkuip, er stroomde niets mee door het kraantje, of dat dit een normaal rendement is. Nu een week of 6 laten rijpen en dan de grote proeverij. So far so good.

emiel1

Citaat van: Yerwev op 24-05-2018  11:02 uZo, gisteravond na 10 dagen lageren heb ik het brouwsel gebotteld. Het rook vrij hoppig, fris en citrusachtig en het (jong)bier, zo heet dit toch? Smaakte vrij zoet, maar dit zal wel door nagisting minder worden vermoed ik. Wat me opviel is dat de geur in ieder geval frisser rook dan de kant en klaar moutextract brouwsels. Van de 20 plus 4 liter spoelwater bleef uiteindelijk zo'n 15 liter over, dat is zo'n 62,5% rendement. Nu vraag ik me af of ik meer geduld had moeten hebben met de filterkuip, er stroomde niets mee door het kraantje, of dat dit een normaal rendement is. Nu een week of 6 laten rijpen en dan de grote proeverij. So far so good.
Jongbier is het voor de nagisting, wat je bij het bottelen hebt is gewoon al bier. Als je het geforceerd zou carboniseren zou je het direct kunnen drinken. De nagisting is dus al geweest, wat nu op fles gaat gebeuren is de hergisting, dat proces zelf heeft niet echt invloed op de smaak. Natuurlijk vindt er nog wel verandering in smaak plaats in de fles naarmate je hem langer laat staan (zeker na 6 weken, ik zou er zelf over een week of 2 al eens een open trekken om te proberen), maar dat het nu vrij zoet smaakt komt waarschijnlijk voor een groot deel omdat er geen koolzuur in zit. Als de SG nog steeds 1010 of lager is, zal t wel meevallen hoe zoet t smaakt zodra er koolzuur in zit.

15 liter is geen verkeerd rendement, als je bedenkt dat van die 24 liter zo'n 4 tot 5 liter in je graan achter is gebleven en een liter of 2 tot 3 is verdampt (afhankelijk van hoe hard je kookt en hoe snel je koelt) dan heb je dus zo'n 2 liter verlies verdeeld over je filterkuip en kookpan, dat is vrij normaal.

Ik ben benieuwd hoe ie gaat smaken! :)

Yerwev

Beste Emiel, hartelijk dank voor je heldere uitleg!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.