Grainfather Wortometer

Gestart door Appiehappie, 15-05-2018 00:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appiehappie

Ik kwam vandaag op de website van Grainfather een wortometer tegen. Een wortometer is een doorstroomblok met thermometer ingang (inline thermometer) voor de Grainfather brouwpan. Als je na het koken het wort moet afkoelen met de tegenstroomkoeler van Grainfather kan de connect control box gebruikt worden om de temperatuur van de afgekoelde wort contant te houden. De connect control box krijgt op deze manier een extra gebruiksfunctie.





De wortometer is nu nog niet in Europa beschikbaar. Zelf doe ik dit met een zelf verzonnen constructie die ook prima werkt.



thezewery

Citaat van: Appiehappie op 15-05-2018  00:03 uAls je na het koken het wort moet afkoelen met de tegenstroomkoeler van Grainfather kan de
connect control box gebruikt worden om de temperatuur van de afgekoelde wort contant te houden. De connect control box krijgt op deze manier een extra gebruiksfunctie.
Hoe werkt dat dan dat op temperatuur houden? De controlbox kan toch enkel de verwarmingselementen sturen en misschien de pomp aan/uit?

Edwin brouwt

Volgens mij is de wortometer niets anders dan een stukje rvs waar het wort door- en de temperatuurprobe in gaat. De controller laat dan heel simpel de temperatuur zien, maar er wordt helemaal niets geregeld (die kan n.l. de pomp helemaal niet regelen :-)

Sietze K

Van af de Grainfather website vertaald door google translate het volgende:
Gebruiksaanwijzig
]1. Zorg ervoor dat de siliconenslang in de bovenkant van het deksel van de Grainfather is gestoken. Een keer[
correct gemonteerd volgens de vorige instructies, houd de kraan voor koud water uit en druk vervolgens op de knop 'pomp' op de Grainfather Connect-controller.
2. Na ongeveer 2 minuten zijn het koelblok en de temperatuurlezer opgeschoond.
Draai de kraan die is aangesloten op de waterinlaat van de koeler aan. Door een ruwe schatting aan te passen
de tapstroomsnelheid naar 1,5 tot 2,5 L / min (0,4 - 0,6 US Gal / min). U kunt dit voorafgaand aan controleren
de kraan openzetten door een maatbeker te vullen. De temperatuurwaarde op de
De Grainfather-controller zou moeten beginnen te dalen. Na ongeveer 2 minuten meer, de
de temperatuuraflezing had zich moeten stabiliseren.
3. De wortuitlaattemperatuur (af te lezen van de Grainfather-controller) moet idealiter zijn alsdichtbij de gewenste fermentatietemperatuur mogelijk (doorgaans onder 18 ° C (64 ° F)).
Als de temperatuurwaarde te hoog is (boven ongeveer 28 ° C (82 ° F)), stelt u de
tik om een ​​grotere waterstroomsnelheid te verkrijgen. Het wort kan tot twee minuten duren
uitlaattemperatuur om opnieuw te stabiliseren bij een lagere temperatuur. Als de temperatuur nog steeds is
hoog, kunt u het waterdebiet verder verhogen *.
4. Zodra de temperatuurwaarde laag genoeg is gestabiliseerd, bent u klaar om te beginnen
het overbrengen van het wort naar uw gezuiverde vergister. Druk op de knop 'pomp' op de
Sluit de controller aan om de pomp uit te schakelen. Neem de wortafvoerslang en steek deze erin
jouw gist. Zorg ervoor dat uw fermentor zich vlak bij de Grainfather bevindt
deze stap omdat de lengte van de kabel van de temperatuursonde zijn maximum beperkt
afstand van de Grainfather. Druk opnieuw op de knop 'pomp' om het overbrengen te starten
van wort.* De laagst haalbare wortafvoertemperatuur hangt af van hoe laag uw waterinlaat is
de temperatuur is. Als uw watertemperatuur bijvoorbeeld 27 ° C (80 ° F) is, ongeacht dan
hoe groot uw waterstroomsnelheid is, zal de wortuitlaattemperatuur niet lager worden dan 31 ° C (88 ° F).

Appiehappie

Simpel gezegd. De temperatuur regel je door het kraantje (ball valve) van de pompdoorvoer meer of minder open te zetten.



De connect is er puur voor een nauwkeurige temperatuur uitlezing. Je kunt via de temperatuur uitlezing zien of de temperatuur van je wort na koeling laag genoeg en stabiel is.

Johannesdeloper

Het kan natuurlijk ook door de koudwaterkraan te reguleren.

PiWi

Vanaf vandaag te bestellen bij de Stookwinkel. Ik heb er al een besteld.

https://www.stookwinkel.nl/product/grainfather-wortometer/

thezewery

Citaat van: PiWi op 11-09-2018  10:52 uVanaf vandaag te bestellen bij de Stookwinkel. Ik heb er al een besteld.

https://www.stookwinkel.nl/product/grainfather-wortometer/
istie een beetje schoon te maken?

hansHalberstadt

Het ding werkt blijkbaar niet automatisch, maar zou wel makkelijk kunnen volgens mij. Wat je moet doen is de stroomsnelheid van je wort door de koeler verlagen totdat het wort de gewenste temperatuur heeft. Dat zou kunnen met geheugenmetaal (net zoals een thermostaatkraan werkt) of elektronisch met een sensor en regelklepje. Wordt mijn volgende projectje denk ik omdat koelen altijd een lastig proces blijft zeker met een tegenstroomkoeler.
 

Johannesdeloper

Mooie review van de wortometer door David Heath, maakt het helemaal duidelijk:

thezewery

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom je niet binnen de Grainfather kan blijven circuleren totdat de juiste temp is bereikt...'niet doen, is ie niet voor ontworpen' zegt de documentatie...

Knobby

Citaat van: thezewery op 17-09-2018  12:19 uIk begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom je niet binnen de Grainfather kan blijven circuleren totdat de juiste temp is bereikt...'niet doen, is ie niet voor ontworpen' zegt de documentatie...
Ik heb een keer met een medebrouwer mee gebrouwen op zijn Grainfather, en die deed precies dat, gewoon recirculeren in de Grainfather zelf totdat de juiste temp bereikt was. Het was 30+ graden zomer dus dat was ook wel nodig...

Zelf heb ik na mijn platenkoeler een RVS buisje tussen de slang gezet en daar zo'n lcd thermometer sticker opgeplakt. Werkt perfect en kost slechts een paar euro.

Loser

Het is iets voor de snobs onder ons.
Ik zie er het nut niet van continue de probe verwisslen.
Bij mij zit er koperen buisje tussen met een thermostrip doet het werk even goed en kost 2x niks...
Al de rest deed je daarvoor wrs ook al, Wortflow en/of Waterflow regelen.

Edwin brouwt

Citaat van: Loser op 17-09-2018  14:46 uHet is iets voor de snobs onder ons.
Ik zie er het nut niet van continue de probe verwisselen.


Slecht geslapen, Loser?

McMelloW

Citaat van: thezewery op 17-09-2018  12:19 uik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom je niet binnen de Grainfather kan blijven circuleren totdat de juiste temp is bereikt...'niet doen, is ie niet voor ontworpen' zegt de documentatie...
Dit heeft een aantal nadelen: het gekoelde wort wordt weer opgewarmd als het terug in de ketel komt.
Je moet ook de restwarmte van de ketel koelen.
Daarnaast is het temperatuur verschil tussen het koelwater en het wort steeds kleiner, waardoor het koelvermogen steeds kleiner is.
Uit een Grainfather direct naar het vergistingsvat is de snelste en beste manier van koelen.

Edwin brouwt

Citaat van: McMelloW op 17-09-2018  21:01 uDit heeft een aantal nadelen: het gekoelde wort wordt weer opgewarmd als het terug in de ketel komt.
Je moet ook de restwarmte van de ketel koelen.
Daarnaast is het temperatuur verschil tussen het koelwater en het wort steeds kleiner, waardoor het koelvermogen steeds kleiner is.
Uit een Grainfather direct naar het vergistingsvat is de snelste en beste manier van koelen.


Klinkt heel logisch (en zo doe ik het ook). Maar even voor de theorie: volgens mij maakt het voor de tijd en energie niets uit of je circuleert of direct in de gistvat stort? (Behalve natuurlijk de warmte in het rvs van de ketel natuurlijk)

hansHalberstadt

Koelwater wordt effectiever gebruikt als het temperatuurverschil groter is. Dus in dit geval heb je meer koelwater nodig om dezelfde hoeveelheid warmte uit je wort af te voeren. Het zou een ander verhaal worden als je je koelwater rondpompt in een compressorkoeler, bv van een oude bierkoeler. Dan maakt het immers niet meer uit hoeveel water je rondpompt en koel je gewoon door tot het voldoende is afgekoeld. 

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-09-2018  11:28 uKoelwater wordt effectiever gebruikt als het temperatuurverschil groter is. Dus in dit geval heb je meer koelwater nodig om dezelfde hoeveelheid warmte uit je wort af te voeren. Het zou een ander verhaal worden als je je koelwater rondpompt in een compressorkoeler, bv van een oude bierkoeler. Dan maakt het immers niet meer uit hoeveel water je rondpompt en koel je gewoon door tot het voldoende is afgekoeld. 


Ik had er al op gerekend dat je zou antwoorden, Hans  ;) :)
Dank je!

hansHalberstadt

Tegenwoordig hebben steeds meer huishoudens een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen. Daarbij gebruik je het geleverde vermogen van de zonnenanelen met een efficiency van wel 400 of 500%. Dat klinkt gek, maar warmtepompen verpompen warmte op dezelfde manier als een koelkast dat doet. een warmtepomp neemt bv 2000 watt op aan elekticiteit en verpompt daarmee wel tot 8000watt aan warmte, dus komt er wel 10000 watt aan warmte beschikbaar. die warmte komt echter wel ergens vandaan dus die plek koelt sterk af en in de winter kan dat betekenen dat er onvoldoende warmte verpompt kan worden. Een put in de grond waarbij de warmte  vanuit de bodem komt is dan een (dure) oplossing.

Bierbrouwen kost normaalgesproken veel energie (warmte) en het leuke is nu dat de combinatie van beiden weer veel energie kan besparen, immers wat is er beter dan de warmte uit je kokende wort de gebruiken om je huis te verwarmen.

Een oude Bierkoeler zou je mogelijk als ijsbankkoeler kunnen gebruiken. De koelspiraal zit er al in. Daar kun je je kokende wort mee rondpompen in je kookketel om die zo snel te koelen. Een paar uur vantevoren de koeler aanzetten waarbij dan de energie uit het lichtnet met een factor 400-500% als energie vrijkomt vanuit het koelwater om je huis mee te verwarmen. Dat is dan nog een factor goedkoper dan aardgas. als de koeler zo koud mogelijk is kun je je kokende wort gaan rondpompen via de RVS spiraal tot het wort gekoeld is. Daarbij gaat de energie van de kokende wort weer terug naar het water en vervangt de energie die je er eerder aan had onttrokken om je huis mee te verwarmen. Daarmee bespaar je zowel veel koelwater alsmede alle energie die je gebruikt hebt om het warer te verwarmen naar het kookpunt.

 

PiWi

Schoonmaken Wortometer: gewoon laten zitten als je de tegenstroomkoeler gaat doorspoelen, dat is voldoende.

PiWi

Citaat van: thezewery op 17-09-2018  12:19 uik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom je niet binnen de GF kan blijven circuleren totdat de juiste temp is bereikt...'niet doen, istie niet voor ontworpen' zegt de documentatie...
Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd, maar het terugkoelen tot de gewenste temp duurt dan wel langer (té lang??).

KooTjoo

Citaat van: thezewery op 17-09-2018  12:19 uik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom je niet binnen de GF kan blijven circuleren totdat de juiste temp is bereikt...'niet doen, istie niet voor ontworpen' zegt de documentatie...

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zou willen. Wanneer ik rechtstreeks in het gistvat stort dan heb ik al een juiste temperatuur binnen 10 minuten (18 graden). Terwijl ik de eerste keer dat ik de Grainfather gebruikte per ongeluk circuleerde in de Grainfather and het koelen meer dan een half uur duurde.

Serge VL

Citaat van: KooTjoo op 19-09-2018  09:20 uIk begrijp niet zo goed waarom je dit zou willen. Wanneer ik rechtstreeks in het gistvat stort dan heb ik al een juiste temperatuur binnen 10 minuten (18 graden). Terwijl ik de eerste keer dat ik de Grainfather gebruikte per ongeluk circuleerde in de Grainfather and het koelen meer dan een half uur duurde.
Om verschillende redenen wil je het wort na het koken zo snel mogelijk onder de 60°C hebben en niet nog 10 of 15 min bij >95°C laten
- Je late hop giften, en flam off hopgiften als die kort bij kooktemperatuur blijven wordt er nog steeds alfazuur omgezet naar iso alfazuur
- Je wil de eiwitten van de Cold breack niet bij in je gistvat deze worden pas gevormd van af een temp van ongeveer 60°C, (kan oorzaak zijn van koudwaas, meer biersteen vorming,)
  En neen gisten hebben geen tanden dus kunnen die niets met gecoaguleerde eiwitten in je gistvat doen enkel eiwitten in oplossing zijn nuttig in bier en bruikbaar voor de gist
- Je wil nog hop toevoegen in de whirlpool vb bij 80°C
-.........
Reden genoeg dus.
Maar het toestel is er niet voor voorzien dus moet je er maar mee leven.
De eiwitten van de Cold break kan je als je een CCT hebt eventueel nog afscheiden net voor je het wort gaat enten als je deze een tijdje eerst laat uitzakken (kan trouwens ook met een gewoon gistvat als je bijvoorbeeld het gekoelde wort eerst in een emmer met kraantje laat bezinken en dan pas aftapt naar je gist vat.

Ik hoor iedereen nu al roepen een beetje trub kan geen kwaad en is zelfs bevorderlijk voor de vergisting, Als ik mij niet vergis schrijft men in de brouwliteratuur (Kunze) een concentratie van 400 ppm voor als de maximum limiet voor trub, daarboven heeft het alleen negatieve effecten. (0.4 g/l trub is een wort waar maar een zachte waas in zit)

KooTjoo

Duidelijk verhaal weer wat geleerd. Het staat wel op gespannen voet met bijvoorbeeld deze opmerking die ik ergens op het forum tegenkwam en die ik veel vaker zie dat terugkoelen zo snel mogelijk moet gebeuren.

Vanuit het oogmerk van kwaliteitsbeheersing is de snelheid van koelen zeker niet van ondergeschikt belang! Het is zaak zo snel mogelijk te koelen. Hierdoor krijg je een frisser bier met minder Maillardproducten en ook een iets lichtere kleur. Zeker bij een lichtgekleurd bier is dat gewenst.

Het credo bij koelen is: hoe sneller, hoe beter.

Knobby

Dat spreekt elkaar helemaal niet tegen. Je wilt je hele volume bier zo snel mogelijk onder de 60 hebben. Als je via een koeler naar het gistvat pompt is dat deel wel snel gekoeld, maar de rest in je ketel staat al die tijd nog op 95. Circuleer je terug de ketel in dan zal het hele volume eerder onder de 60 zitten dan wanneer je dat niet doet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.