Zeer abrupt einde vergisting zwaar bier

Gestart door RoyB, 14-05-2018 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyB

Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een barley wine gebrouwen.
Begin SG 1.097 gemeten met hydrometer.

De vergisting online gemonitord met een ispindel dompel SG meter (deze is geijkt tot 1080, vandaar dat de grafiek in het begin hoger uitkomt).

Na 5 dagen goede vergisting was het zo opeens heel abrupt afgelopen, ik heb de meting van de iSpindel nagemeten met een hydrometer en kwam ook daarmee uit op 1.019
Wel erg fijn voor de leerzaamheid om dit zo nauwkeurig bij te kunnen houden.

Ik heb Wyeast 1054 (American Ale) gebruikt. Ik weet dat het niet het ideale gist is, maar was even het beste wat ik op voorraad had voor mijn recept. Verder heb ik de gist opgekweekt uit een smack pack met een giststarter van 2 liter, en een mespunt gistvoeding aand de giststarter toegevoegd. Ook in het wort heb ik op 20 liter ca. 3 gram gistvoedingszouten toegevoegd.

Mijn vragen zijn nu. Hoe kan de gisting zo abrupt stoppen? Is de alcoholtolerantie van deze gist bereikt? Ik kom uit op bijna 10% alcohol. Zou toch meer moeten kunnen hebben?
Verder: Als ik dit bier nu wil bottelen, kan ik dan nog rekenen op hergisting op fles? Of moet ik het bier zelf gaan carboniseren in een fust voordat ik het bottel? (dit laatste heb ik nog nooit gedaan)


SanderH

Zo ver als mijn kennis reikt, dus correcties zijn welkom, zonder je topic te willen kapen. Als ik een giststarter maak voeg ik daar de volledige hoeveelheid gistvoeding aan toe voor de te brouwen hoeveelheid. Een mespuntje is zo iets als een schepje suiker. Met een theelepel op 1 liter is dat niet zoveel, maar het is niet echt een meet eenheid.

Wyeast 1056 zou het moeten zijn, 1054 kan ik niet vinden, die zou 77% omzetting moeten kunnen doen. Zonder je recept en je maischschema is daar echter niets verder aan te verbinden.

Een giststarter in 2 liter maken uit een smack pack betekent niet altijd voldoende gist, meestal is het opschalen in 2 of meer stappen, bijvoorbeeld eerst een halve liter en dan 2 liter veel effectiever. Dat is althans mijn ervaring, maar schiet daar gerust ook op.




BrouwMark

Van 1097 naar 1019 kom ik, afhankelijk van de berekening, op 10,2-11,2% alcohol, met een svg van 79%. Lijkt me dus een prima vergisting geweest voor de 1056 (die bedoel je vast).

Misschien dat je iSpindel met het wegtrekken van het schuim ineens iets rechter op is gaan staan en dus de illusie wekt dat de vergisting ineens pats boem over is. Er is wel een heel plotselinge scherpe daling in je grafiek...

Er lijkt mij niks aan de hand. Twee liter starter en de toegevoegde gistvoeding lijken mij ook in orde. Vergisting is klaar, goede meetwaardes, misschien nog even laten staan voor een laatste sg-puntje en helder trekken, en dan bottelen met die hap  :brouwen:

Mark.

brouwerwaldonk

Citaat van: RoyB op 14-05-2018  23:09 uVerder: Als ik dit bier nu wil bottelen, kan ik dan nog rekenen op hergisting op fles? Of moet ik het bier zelf gaan carboniseren in een fust voordat ik het bottel? (dit laatste heb ik nog nooit gedaan)
Dat kan je testen door zo snel mogelijk één fles te vullen en voorzien van de nodige bottelsuiker 7g/L bier, een kroonkurk erop en een week warm wegzetten bij 20 - 25°C. Dan openen en je weet of er druk is en hergisting heeft plaatsgehad.

Jacques

Citaat van: RoyB op 14-05-2018  23:09 uMijn vragen zijn nu. Hoe kan de gisting zo abrupt stoppen? Is de alcoholtolerantie van deze gist bereikt? Ik kom uit op bijna 10% alcohol. Zou toch meer moeten kunnen hebben?
Verder: Als ik dit bier nu wil bottelen, kan ik dan nog rekenen op hergisting op fles? Of moet ik het bier zelf gaan carboniseren in een fust voordat ik het bottel? (Dit laatste heb ik nog nooit gedaan)

Klinkt allemaal als een prima vergisting. Er wordt beweerd dat de Wyeast 1056 de vloeibare versie is van de US-05. Die kent een gemiddelde vergistingsgraad van 80%. Dat heb jij ook bereikt.

Als je voldoende actieve gist hebt geënt (zo te merken heb je dat) dan gebeurt het wel meer dat de vergisting vrij abrupt eindigt.

Zo te zien daalt het SG niet meer en is er zelfs sprake van een lichte stijging (ook dat is normaal). Je kunt nog een paar dagen wacht om de gist verder te laten bezinken. Daarna kun je met een gerust hart je bier bottelen.

RoyB

Meteen gebotteld en heb inderdaad nu al koolzuurvorming in de fles.

Bedankt voor het meedenken!  :groots:


Jacques

Citaat van: RoyB op 17-05-2018  23:01 uMeteen gebotteld en heb inderdaad nu al koolzuurvorming in de fles.

En nu hopen dat je niet te snel gebotteld hebt. Maar dat merk je vanzelf over een aantal weken...



RoyB

12 dagen na het einde van de hoofdgisting, is dat niet met zekerheid genoeg tijd?

Jacques

Citaat van: RoyB op 18-05-2018  07:12 u12 dagen na het einde van de hoofdgisting, is dat niet met zekerheid genoeg tijd?

12 dagen geen koolzuurontwikkeling meer zonder dat je temperatuur verlaagd hebt is voldoende zekerheid.
Overigens versta ik onder hoofdgisting de zeer heftige vergisting aan het begin van de vergisting. Zodra de vergisting minder snel verloopt is sprake van nagisting. In dit stadium is er nog koolzuurontwikkeling, zij het veel minder. In het verloop van het SG zie je dit terug in de vorm van een knik in de grafiek.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.