Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een barley wine gebrouwen.
Begin SG 1.097 gemeten met hydrometer.
De vergisting online gemonitord met een ispindel dompel SG meter (deze is geijkt tot 1080, vandaar dat de grafiek in het begin hoger uitkomt).
Na 5 dagen goede vergisting was het zo opeens heel abrupt afgelopen, ik heb de meting van de iSpindel nagemeten met een hydrometer en kwam ook daarmee uit op 1.019
Wel erg fijn voor de leerzaamheid om dit zo nauwkeurig bij te kunnen houden.
Ik heb Wyeast 1054 (American Ale) gebruikt. Ik weet dat het niet het ideale gist is, maar was even het beste wat ik op voorraad had voor mijn recept. Verder heb ik de gist opgekweekt uit een smack pack met een giststarter van 2 liter, en een mespunt gistvoeding aand de giststarter toegevoegd. Ook in het wort heb ik op 20 liter ca. 3 gram gistvoedingszouten toegevoegd.
Mijn vragen zijn nu. Hoe kan de gisting zo abrupt stoppen? Is de alcoholtolerantie van deze gist bereikt? Ik kom uit op bijna 10% alcohol. Zou toch meer moeten kunnen hebben?
Verder: Als ik dit bier nu wil bottelen, kan ik dan nog rekenen op hergisting op fles? Of moet ik het bier zelf gaan carboniseren in een fust voordat ik het bottel? (dit laatste heb ik nog nooit gedaan)