Overmatige schuimvorming van bier uit fust

Gestart door RoyB, 14-05-2018 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyB

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend een BBQ voor vrienden en familie gehost, met natuurlijk zelf gebrouwen bier!
Dit was mijn eerste bier op (20 L) corny-kegs met picnic kraantje (zo een plastic handkraantje)

Dat kon natuurlijk nooit in een keer goed gaan  :-[
Het bier was gelukkig wel erg lekker en drinkbaar, maar wat we ook probeerden, het schuimde echt ontzettend.

We hebben alle slangen en koppelingen gecontroleerd op luchtdichtheid en gespeeld met verschillende hoeveelheden druk.
Eindconclusie was dat het het beste ging met bijna nihile druk (0.1 bar of zo?) na enig oefenen kwam het wel als bier IPV schuim uit de picnic kraan, maar zodra het in het glas kwam werd het meteen bijna alleen maar schuim.

Ik heb een week gecarboniseerd met de fust onder het huis (11'C) op 1.2~1.3 bar. Ik vond het koolzuurgehalte van datgene er nog over was prima, absoluut niet teveel. Eerder zelfs iets te weinig.

Kan het zijn dat ik tijdens het brouwproces iets niet goed heb gedaan?

SanderH

Citaat van: RoyB op 14-05-2018  22:53 uHallo allemaal,

Afgelopen weekend een BBQ voor vrienden en familie gehost, met natuurlijk zelf gebrouwen bier!
Dit was mijn eerste bier op (20 L) corny-kegs met picnic kraantje (zo een plastic handkraantje)

Dat kon natuurlijk nooit in een keer goed gaan  :-[
Het bier was gelukkig wel erg lekker en drinkbaar, maar wat we ook probeerden, het schuimde echt ontzettend.

We hebben alle slangen en koppelingen gecontroleerd op luchtdichtheid en gespeeld met verschillende hoeveelheden druk.
Eindconclusie was dat het het beste ging met bijna nihile druk (0.1 bar of zo?) na enig oefenen kwam het wel als bier IPV schuim uit de picnic kraan, maar zodra het in het glas kwam werd het meteen bijna alleen maar schuim.

Ik heb een week gecarboniseerd met de fust onder het huis (11'C) op 1.2~1.3 bar. Ik vond het koolzuurgehalte van datgene er nog over was prima, absoluut niet teveel. Eerder zelfs iets te weinig.

Kan het zijn dat ik tijdens het brouwproces iets niet goed heb gedaan?

Zonder de details over je brouwproces en je opmerkingen hier kan het antwoord daarop alleen maar ja, waarschijnlijk zijn.

Mijn ervaringen met die picknick taps en dan logischerwijs ook de sodakegs is, dat 1 week op kamertemperatuur wegzetten met 1,8 bar CO2 erop de juiste verzadiging geeft. Daarna kun je het fust koelen, zonder extra CO2. De grootste problemen met het tappen zijn eerder de leidingen (diameter en weerstand/drukverlies).

Met die picknick tab gooit ik die meestal direct vol open en vul een glas. knijpen levert meestal veel schuim en weinig bubbels in het bier.

Appiehappie

Ik gebruik sinds 1 jaar de Chinese vaatjes van 5 liter en ik carboniseer deze vaatjes altijd bij circa 5 graden in een koelkast. De CO2 druk die ik toepas is 1,5 tot 2 bar. Ik begin met carboniseren ongeveer 4 dagen voordat ik het bier ga tappen. Iedere ochtend en avond even onder druk zetten en flink schudden. Daarna de CO2 druk er weer vanaf. De eerste paar dagen hoor je de CO2 duidelijk het vaatje in stromen. De laatste 2 dagen bijna niet meer. Op de tapdag zelf verlaag ik de CO2 druk naar 0,8 bar en laat ik het bier die dag rusten (niet meer schudden). Temperatuur ligt dan nog op 5 graden. Het resultaat is een prima tapbaar biertje. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tap uit een tapkraan met compensator. Vooral die compensator werkt erg fijn. Tappen met een slang en kunststof picknicktap heb ik nog niet gedaan. Ik heb dit systeem wel al in huis maar nog niet gebruikt.

Knobby

Dit ligt niet aan je brouwproces, maar aan het carboniseren en/of serveren uit de keg.

Je hebt gecarboniseerd op 11 graden met 1,3 bar, dat zou moeten leiden tot een CO2 gehalte van 2,5 volume procent. Afhankelijk van het bier type is dat prima.
Het probleem zal dus eerder bij het tappen liggen. Als je serveerdruk te hoog is zal je veel schuim krijgen. Je hebt zelf al gemerkt dat het het beste ging met bijna geen druk.
Een andere optie is dat je bier te warm is, warm bier kan minder CO2 bevatten en schuimt daardoor meer. Warm bier had je vast wel opgemerkt.
Dan blijft de manier van tappen over. Een picnic kraantje zal geen compensator hebben. Wat er nu gebeurt is dat de druk te abrupt zakt en het CO2 ineens uit je bier schuimt. De meest eenvoudige oplossing voor dit probleem is een (veel) langere slang aan je picnic kraantje. Dan zakt de druk geleidelijk over de lengte van de slang en zal je minder schuim hebben. Een andere oplossing is je bier verder koelen, kouder dan eigenlijk de bedoeling is.

hansHalberstadt

Biertappen is iets ingewikkelder dan even een kraantje op een fustje aansluiten. Als je abrupt de druk afbouwt van zeg 1 atmosfeer in je fust naar 0 atmosfeer in je glas dan komt in een keer veel koolzuur vrij. Dat wordt nog versterkt als je bier ineens sterke versnellingskrachten ondervindt. (Het bekende proefje met een pilsje, dopje eraf, flesje vasthouden er een flinke tik op de opening geven)

De oplossing is een 'remleiding' van 4 mm inwendige diameter en ca 2 meter lang tussen fust en tapkraan. Daarmee wordt de druk gelijkmatig afgebouwd en zo voorkom je overdadig schuim. Daarnaast moet de temperatuur van je fust in ovenstemming zijn met de druk die langere tijd op je fust heeft gestaan waardoor je een bepaalde concentratie koolzuur in je bier hebt, bv 7 graden bij ca 1 atmosfeer.

EBC

Ik denk je bier oververzadigd was. Hoeveel tijd zat er tussen carboniseren en tappen?

De tapdruk moet altijd hoger zijn dan de verzadigingsdruk. Indien je doorzichtige leidingen gebruikt, zie je misschien al belletjes in de bierslang? Dan is je tapdruk te laag, of je bier oververzadigd. Dat laatste is een veel voorkomend probleem bij hobbybier. In het vat gist het vaak nog iets door. Een klein beetje is dan vaak al teveel.

Met een juiste verzadiging kan je ook met een picknickkraantje prima tappen.

Zet eens een drukmeter op de CO2 van de keg ...

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 15-05-2018  12:39 uMet een juiste verzadiging kan je ook met een picknickkraantje prima tappen.

Wil je zeggen dat je dan geen remleidingen nodig hebt om goed te kunnen tappen?

Dirtbag

Ik ben ook een beetje aan het kijken om een fust mee te nemen naar gelegenheden, dus een kegcharger gebruiken en een tapkraan.

De fust zou ik dan thuis al wel volledig verzadigen en alleen als de druk te laag wordt de keg charger gebruiken.

db

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2018  13:37 uWil je zeggen dat je dan geen remleidingen nodig hebt om goed te kunnen tappen?

Als je doelsituatie bekend is en je het fust gedurende de avond goed gekoeld kunt houden dan kun je gericht carboniseren, desondanks is een paar extra stukken leiding in het koffertje altijd handig,

Ingo

Knobby

Als je die kraan gebruikt komt het goed, daar zit zo te zien een compensator kraantje op.


hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 15-05-2018  15:43 uHet was even zoeken:
tapdruk:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.0.html
en bijbehorende artikel van Adrie
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=10

Ingo
Mooi dat je die link weer hebt opgezocht.

Nog een citaat uit het stukje van Adrie:

"De sleutel tot succesvol tappen ligt namelijk bij de bierleiding. De bierleiding zorgt voor weerstand. Elke centimeter bierleiding zorgt ervoor dat de druk afneemt. Hoe dunner de leiding, des te hoger de weerstand. De kunst is nu om de diameter en de lengte van de bierslang af te stemmen op de druk in het vat."

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2018  16:49 uMooi dat je die link weer hebt opgezocht.

Nog een citaat uit het stukje van Adrie:

"De sleutel tot succesvol tappen ligt namelijk bij de bierleiding. De bierleiding zorgt voor weerstand. Elke centimeter bierleiding zorgt ervoor dat de druk afneemt. Hoe dunner de leiding, des te hoger de weerstand. De kunst is nu om de diameter en de lengte van de bierslang af te stemmen op de druk in het vat."

Mijn ervaring is dat het vooral aan het bier ligt, en dan met name de verzadiging van CO2. Reken erop dat je als hobbyist weinig tot geen controle hebt daarop. Ook niet als je carboniseert. En investeer in een manometer met grijze CO2koppeling. Je kunt enkel meten en druk aflaten. Doe dat regelmatig. Gebruik sodakegs. Andere vaten zijn veel ingewikkelder. Ga vooral wat lager zitten in verzadiging. Als je ervaring opdoet, kan je omhoog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.