Op 4 mei heb ik 24 liter I.P.A. gebrouwen en overgeheveld in mijn Fermentasaurus. De vergisting lijkt ten einde te zijn, alhoewel, in het midden van de tank ligt nog een beetje schuim.
Het schuim in het midden (sorry, krijg de foto niet duidelijker) geeft eigenlijk aan dat de vergisting nog niet helemaal voorbij is, toch? Het waterslot doet ook niks meer.

Ik vergist bij een constante temperatuur van 20 graden Celsius. Het vat heb ik afgedekt met een T-shirt.

Boven in het vat begint mijn brouwsel helder te worden. De rest van de inhoud is troebel.
Ik heb begrepen dat zolang het vergisten nog niet klaar is, het bier ook niet helder wordt, toch?

In de opvangbal zit een wit/bruine massa.

Ik heb geen decanteerkraan. Ook geen drukset.
Wanneer ik de opvangbal wil legen, en hem weer wil bevestigen, breng ik zuurstof in de tank. Nou zit ik te denken om via het gat van het waterslot met een dun slangetje bier over te hevelen naar de schoongemaakte opvangbal. Uiteraard desinfecteer ik dat slangetje en ook de opvangbal. Kan ik dat op die manier doen? Wanneer de tank leeg is ga ik voor een decanteerkraan. Ik weet dat ik de Fermentasaurus dan niet meer als drukvat kan gebruiken. Zou ik dat in de toekomst willen, dan zal ik een nieuwe Fermentasaurus aan moeten schaffen, zo duur vind ik ze ook weer niet.
Graag jullie advies. Dankuwel!
Heisenberg (Hans).