Eerste brouwsel in de Fermentasaurus...

Gestart door Heisenberg, 14-05-2018 07:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Op 4 mei heb ik 24 liter I.P.A. gebrouwen en overgeheveld in mijn Fermentasaurus. De vergisting lijkt ten einde te zijn, alhoewel, in het midden van de tank ligt nog een beetje schuim.
Het schuim in het midden (sorry, krijg de foto niet duidelijker) geeft eigenlijk aan dat de vergisting nog niet helemaal voorbij is, toch? Het waterslot doet ook niks meer.



Ik vergist bij een constante temperatuur van 20 graden Celsius. Het vat heb ik afgedekt met een T-shirt.


Boven in het vat begint mijn brouwsel helder te worden. De rest van de inhoud is troebel.
Ik heb begrepen dat zolang het vergisten nog niet klaar is, het bier ook niet helder wordt, toch?


In de opvangbal zit een wit/bruine massa.



Ik heb geen decanteerkraan. Ook geen drukset.
Wanneer ik de opvangbal wil legen, en hem weer wil bevestigen, breng ik zuurstof in de tank. Nou zit ik te denken om via het gat van het waterslot met een dun slangetje bier over te hevelen naar de schoongemaakte opvangbal. Uiteraard desinfecteer ik dat slangetje en ook de opvangbal. Kan ik dat op die manier doen? Wanneer de tank leeg is ga ik voor een decanteerkraan. Ik weet dat ik de Fermentasaurus dan niet meer als drukvat kan gebruiken. Zou ik dat in de toekomst willen, dan zal ik een nieuwe Fermentasaurus aan moeten schaffen, zo duur vind ik ze ook weer niet.

Graag jullie advies. Dankuwel!

Heisenberg (Hans).
 

Knobby

Ik zou het kraantje laten voor wat het is. Via de drukset kan je namelijk van bovenaf hevelen. Je moet dan wel de drukset en een setje disconnects aanschaffen. Via de gas disconnect kan je een blowoff doen (of een slang met waterslot als je dat liever hebt). Via de liquid disconnect kan je hevelen door de drijvende pickup tube, zonder CO2 nodig te hebben. Je hevel van het bovenste deel van de vloeistof dus je pakt hooguit op het allerlaatst wat gist mee. Als je de drukset deksel er meteen na het egist enten opzet kan je dus vergisten, samples nemen en overhevelen naar je bottelemmer allemaal zonder ooit het vat open te doen.

Zelf gebruik ik de bol nooit. Ik tap meestal geen gist af, maar als ik een NEIPA brouw met dryhop in de hoofdvergisting dan tap ik die dryhop er na een paar dagen af zodat het niet te lang erin ligt. Dit doe ik via de slangtuit en een stuk silicone slang.

Heisenberg

Citaat van: Knobby op 14-05-2018  08:58 uIk zou het kraantje laten voor wat het is. Via de drukset kan je namelijk van bovenaf hevelen. Je moet dan wel de drukset en een setje disconnects aanschaffen. Via de gas disconnect kan je een blowoff doen (of een slang met waterslot als je dat liever hebt). Via de liquid disconnect kan je hevelen door de drijvende pickup tube, zonder CO2 nodig te hebben. Je hevel van het bovenste deel van de vloeistof dus je pakt hooguit op het allerlaatst wat gist mee. Als je de drukset deksel er meteen na het egist enten opzet kan je dus vergisten, samples nemen en overhevelen naar je bottelemmer allemaal zonder ooit het vat open te doen.

Zelf gebruik ik de bol nooit. Ik tap meestal geen gist af, maar als ik een NEIPA brouw met dryhop in de hoofdvergisting dan tap ik die dryhop er na een paar dagen af zodat het niet te lang erin ligt. Dit doe ik via de slangtuit en een stuk silicone slang.

Hallo Knobby.

Duidelijke uitleg. Dankjewel. Ik was eerst van plan om i.p.v. de decanteerkraan een druksetje met 2 ball locks aan te schaffen. Ben ik wel iets duurder uit maar blijft de fermentasaurus in tact. Het idee om zonder opvangbal te werken is mij helemaal duidelijk. Alleen, de diameter van het slangtuitje is klein. gaat dat niet verstoppen?
Voor de ball locks, zijn daar slangkoppelingetjes los voor te krijgen? Hoe bevestig ik een slang op zo´n ball lock? Zijn daar aparte koppelingetjes voor in de handel of wordt er gewoon een slang overheen geschoven met een slangklem zoals op onderstaand plaatje?


Kan  ik de drukset ook nu al gaan gebruiken? Ik bedoel dat ik het huidige bijgeleverde deksel met waterslot nu al vervang door een drukset? Het vat moet toch een keer open om een monster te nemen, dus volgens mij moet dat kunnen.

Inmiddels heb ik de opvangbal verwijderd en vervangen door het slangtuitje met een stuk siliconen slang.

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 14-05-2018  14:20 uVoor de ball locks, zijn daar slangkoppelingetjes los voor te krijgen? Hoe bevestig ik een slang op zo´n ball lock? Zijn daar aparte koppelingetjes voor in de handel of wordt er gewoon een slang overheen geschoven met een slangklem zoals op onderstaand plaatje?

Zo ziet de andere optie eruit  :biersmile:


FrankOD



En zo ziet een blow-off er uit,
Komt bij mij na het enten van de gist ook niet meer open aan de bovenzijde

Heisenberg

Vanochtend zag het al anders uit:


Ik heb zojuist een druksetje besteld. Straks maar eens op gaan halen. Ik woon vlakbij de Brouwstore, dat is heel handig!

Edwin brouwt

Citaat van: Knobby op 14-05-2018  08:58 uIk zou het kraantje laten voor wat het is. Via de drukset kan je namelijk van bovenaf hevelen. Je moet dan wel de drukset en een setje disconnects aanschaffen. Via de gas disconnect kan je een blowoff doen (of een slang met waterslot als je dat liever hebt). Via de liquid disconnect kan je hevelen door de drijvende pickup tube, zonder CO2 nodig te hebben. Je hevel van het bovenste deel van de vloeistof dus je pakt hooguit op het allerlaatst wat gist mee. Als je de drukset deksel er meteen na het egist enten opzet kan je dus vergisten, samples nemen en overhevelen naar je bottelemmer allemaal zonder ooit het vat open te doen.

Zelf gebruik ik de bol nooit. Ik tap meestal geen gist af, maar als ik een NEIPA brouw met dryhop in de hoofdvergisting dan tap ik die dryhop er na een paar dagen af zodat het niet te lang erin ligt. Dit doe ik via de slangtuit en een stuk silicone slang.


Ik heb de bol er nu ook niet op zitten en ga de gist aftappen via het tuitje en een slangetje aan de onderkant. Maar kun je daar ook op het eind niet de bottelemmer mee vullen, of komt er dan toch nog teveel gist mee?

rlandzaat

Citaat van: Knobby op 14-05-2018  08:58 uIk zou het kraantje laten voor wat het is. Via de drukset kan je namelijk van bovenaf hevelen. Je moet dan wel de drukset en een setje disconnects aanschaffen. Via de gas disconnect kan je een blowoff doen (of een slang met waterslot als je dat liever hebt). Via de liquid disconnect kan je hevelen door de drijvende pickup tube, zonder CO2 nodig te hebben. Je hevel van het bovenste deel van de vloeistof dus je pakt hooguit op het allerlaatst wat gist mee. Als je de drukset deksel er meteen na het egist enten opzet kan je dus vergisten, samples nemen en overhevelen naar je bottelemmer allemaal zonder ooit het vat open te doen.

Zelf gebruik ik de bol nooit. Ik tap meestal geen gist af, maar als ik een NEIPA brouw met dryhop in de hoofdvergisting dan tap ik die dryhop er na een paar dagen af zodat het niet te lang erin ligt. Dit doe ik via de slangtuit en een stuk silicone slang.

Dag Knobby,


Gebruik je dan pellets om te dryhoppen? Bloemen lijken me lastig aftappen toch?

Heisenberg

Citaat van: EdwinBrouwt op 15-05-2018  08:39 uIk heb de bol er nu ook niet op zitten en ga de gist aftappen via het tuitje en een slangetje aan de onderkant. Maar kun je daar ook op het eind niet de bottelemmer mee vullen, of komt er dan toch nog teveel gist mee?


Heisenberg

Drukset gehaald:
       
Het overhevelen ging niet zo makkelijk als ik dacht. SG monster genomen: 1008. Begin SG was 1062.

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 14-05-2018  20:31 uZo ziet de andere optie eruit  :biersmile:
Zo heb ik het ook gedaan.

Knobby

Hoi Heisenberg, om het hevelen makkelijker te maken kan je nog proberen de slang van je (grijze) gas disconnect te draaien, dan hoef je als het goed is minder hard aan te zuigen. Dus wel de disconnect op de deksel laten zitten, maar de slang los schroeven.

Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 14-05-2018  21:03 uEn zo ziet een blow-off er uit,
Komt bij mij na het enten van de gist ook niet meer open aan de bovenzijde
Maakt het wat uit hoe lang de slang van de blow-off is?

Knobby

Citaat van: Heisenberg op 16-05-2018  18:39 uMaakt het wat uit hoe lang de slang van de blow-off is?
als blowoff maakt het niet uit, maar als je gaat hevelen moet je er lucht doorheen zuigen, en hoe langer hoe zwaarder.

SanderH

Vergeef me als ik iets doms zeg, maar zou je niet beter wat CO2 op de poort waar niet die slang plus bal op zit zetten en dan met de CO2 het bier uit de fermentasaurus drukken? Heeft echt geen dikke overdruk nodig en je hoeft niets aan te zuigen.

Heisenberg

Citaat van: SanderH op 16-05-2018  19:01 uvergeef me als ik iets doms zeg, maar zou je niet beter wat CO2 op de poort waar niet die slang plus bal op zit zetten en dan met de CO2 het bier uit de fermentasaurus drukken? heeft echt geen dikke overdruk nodig en je hoeft niets aan te zuigen.
Nee hoor, niks doms gezegd. Feit is dat ik nog geen CO2 set heb. Komt ook nog een keertje, maar niet alles in 1 keer...  :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile: :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:

FrankOD

Citaat van: Knobby op 16-05-2018  18:55 uals blowoff maakt het niet uit, maar als je gaat hevelen moet je er lucht doorheen zuigen, en hoe langer hoe zwaarder.

Niet zuigen maar blazen op de blowoff slang! En zodoende de hevelwerking van de bier-slang (met de dobber) starten..
Blazen met je mond of beter met CO2 flesje

Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 17-05-2018  08:35 uNiet zuigen maar blazen op de blowoff slang! En zodoende de hevelwerking van de bier-slang (met de dobber) starten..
Blazen met je mond of beter met CO2 flesje

Is dit misschien ook een optie?

FrankOD

Kan, maar volgens mij wel dure optie op lange termijn

Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 17-05-2018  08:35 uNiet zuigen maar blazen op de blowoff slang! En zodoende de hevelwerking van de bier-slang (met de dobber) starten..
Blazen met je mond of beter met CO2 flesje
Ging prima!!!

Robke1689

Heb mijn eerste brouwsel nu ook in een Fermentasaurus met drukset zitten.
De eerste dagen van de vergisting heb ik het overdruk ventiel horen "sissen" en als ik deze nu omhoog trek hoor ik ook een sis.
Echter bier aftappen via de "driijver slang", voor een tussentijdse SG meting, lukt niet. Is er dan te weinig druk in het vat?

Hoe doen jullie dit, met dezelfde opstelling?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.