Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bottelen vanuit de fermentasaurus (en reinigen)  (gelezen 112 keer)

Offline Heisenberg

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
Bottelen vanuit de fermentasaurus (en reinigen)
« Gepost op: 23-05-2018 16:11 u »
Vandaag 23 liter I.P.A. gebotteld. 3 kratjes mooi vol  :groots:
Overgeheveld via de drukset door in de slang bedoeld voor CO2 te blazen.
Dit ging verrassend gemakkelijk. Overgeheveld in een bottelemmer en 7 g / liter suiker toegevoegd (1/3 suiker - 2/3 kokend water).
Het bier ziet er mooi helder uit. Rook goed en smaakte prima.
Heeft 3 weken gestaan, eerst met opvangbal, die heb ik na 10 dagen verwijderd en geleegd.

Reinigen tank:
Eerst de tank gevuld met handwarm water en toen 4 gr/liter Chemipro OXI toegevoegd. 30 minuutjes in laten trekken.
Ik kwam net met mijn hand in de tank om met een plastic afwasborsteltje de bruine rand schoon te maken.
Nu ben ik aan het spoelen. Het is wat geklungel met slangen maar alles beter dan met een volle tank te sjouwen.
Na het spoelen laat ik de tank op zijn kop uitlekken. De drukset heb ik afzonderlijk in een bak met Chemipro OXI laten weken.
Het silicone slangetje met een spuitje volgespoten. Ook dit alles goed nagespoeld.
De PVC slangen die aan de ball locks zitten losgeschroefd van de ball locks en doorgespoeld met leidingwater.
De ball locks liggen nu ook te weken in de OXI.

Hij is weer schoon....

Tags: