Recept in BrouwHulp aanpassen voor EasyBrew?

Gestart door TheTeacher, 13-05-2018 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheTeacher

Is het nodig om een recept aan te passen in BrouwHulp bij gebruik van een Easybrew 30? Ik zie dat ik moet spoelen en water moet toevoegen maar de Easybrew circuleert het wort toch zonodig zelf met de interne pomp.
Heeft niet niet voldoende resultaat.
Lijkt mij duidelijk dat dit de eerste keer is dat ik aan de gang ga met de Easybrew.
Wie kan dit verhelderen met het risico dat dit al ergens in een draadje staat. (kon niet vinden).

Mark GA

Citaat van: TheTeacher op 13-05-2018  12:14 uIs het nodig om een recept aan te passen in BrouwHulp bij gebruik van een Easybrew 30? Ik zie dat ik moet spoelen en water moet toevoegen maar de Easybrew circuleert het wort toch zonodig zelf met de interne pomp.
Heeft niet niet voldoende resultaat.
Lijkt mij duidelijk dat dit de eerste keer is dat ik aan de gang ga met de Easybrew.
Wie kan dit verhelderen met het risico dat dit al ergens in een draadje staat. (kon niet vinden).
Ik snap je vraagtekens. Maar spoelen moet je sowieso doen (2 L per kg mout), nadat je uitgemaischt hebt en de maischpan omhoog gezet hebt.
De suikers moeten er uit.

Ik vind zelf het invullen van dat tabblad in BrouwHulp ook ingewikkeld en hoop dat iemand me het nog een keer kan uitleggen, daarom gebruik ik BrouwHulp vooral om recepten vast te leggen en te sturen bij de opmaak van een recept.

JoepH

Citaat van: TheTeacher op 13-05-2018  12:14 uIs het nodig om een recept aan te passen in BrouwHulp bij gebruik van een Easybrew 30? Ik zie dat ik moet spoelen en water moet toevoegen maar de Easybrew circuleert het wort toch zonodig zelf met de interne pomp.
Heeft niet niet voldoende resultaat.
Lijkt mij duidelijk dat dit de eerste keer is dat ik aan de gang ga met de Easybrew.
Wie kan dit verhelderen met het risico dat dit al ergens in een draadje staat. (kon niet vinden).

Ik wil je graag helpen, maar je moet wel iets specifieker zijn in je vraagstelling. Er staat een prima BrouwHulp handleiding op internet. Zeker is het nodig om een recept aan te passen. BrouwHulp moet de parameters van je Easybrew 30 weten.
Spit eerst de handleiding maar eens door. Daarna kun je gerichter vragen.

Mark GA

Ik denk dat hij bedoelt dat spoelen niet nodig is omdat tijdens het maischen het wort al rondgepompt wordt.
Je zal het bostel wel moeten laten uitlekken en dan de achtergebleven suikers er uit moeten spoelen met water.

TheTeacher

Het laatste antwoord was duidelijk en bruikbaar.

Dank.

Oscar

Citaat van: TheTeacher op 13-05-2018  12:14 uIs het nodig om een recept aan te passen in BrouwHulp bij gebruik van een Easybrew 30?

Ieder recept in onafhankelijk van de installatie... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-05-2018  17:36 uIeder recept in onafhankelijk van de installatie... :brouwen:

Nee, het is juist andersom: ieder recept is afhankelijk van de installatie.

Het rendement is mede afhankelijk van de installatie. Een hoger rendement betekent een ander bier tenzij je het wort gaat verdunnen, maar dan klopt het recept niet meer...

TheTeacher

Volgens mij klopt jouw verhaal Jacques maar hoe kom ik achter het rendement van de Easybrew. Is dat een vast gegeven of afhankelijk van andere zaken dan de kooktijd.

Na 12 jaar niet gebrouwen te hebben een beetje roestig in de kennis.

Oscar

Citaat van: TheTeacher op 15-05-2018  22:30 uVolgens mij klopt jouw verhaal Jacques maar hoe kom ik achter het rendement van de Easybrew.

Ga uit van 80 % en dan gewoon brouwen. Wat het werkelijk is kom je dan snel achter... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 15-05-2018  22:33 uGa uit van 80 % en dan gewoon brouwen. Wat het werkelijk is kom je dan snel achter... :brouwen:

Mee eens. Na een paar keer brouwen kom je achter van welk rendement je kunt uitgaan. Bij mijn Braumeister is dat ook afhankelijk van het bier dat ik brouw. Bij een licht biertje haal ik een aanzienlijk hoger rendement dan bij een heel zwaar bier. Dat komt voornamelijk doordat je de stroomsnelheid van het spoelen niet zo goed kunt regelen.

JoepH

Citaat van: Jacques op 15-05-2018  23:02 uMee eens. Na een paar keer brouwen kom je achter van welk rendement je kunt uitgaan. Bij mijn Braumeister is dat ook afhankelijk van het bier dat ik brouw. Bij een licht biertje haal ik een aanzienlijk hoger rendement dan bij een heel zwaar bier. Dat komt voornamelijk doordat je de stroomsnelheid van het spoelen niet zo goed kunt regelen.

Ik zit met mijn Easybrew 30 steeds heel dicht in de buurt van de 75%.

Jacques

Citaat van: JoepH op 15-05-2018  23:22 uIk zit met mijn Easybrew 30 steeds heel dicht in de buurt van de 75%.

Heb je ook zowel heel zware bieren met meer dan 10% vol. alcohol en bieren met niet meer dan 3,5% vol. alcohol gebrouwen?

Hay

Citaat van: JoepH op 15-05-2018  23:22 uIk zit met mijn Easybrew 30 steeds heel dicht in de buurt van de 75%.

Ik ook!

CeesM

Citaat van: JoepH op 15-05-2018  23:22 uIk zit met mijn Easybrew 30 steeds heel dicht in de buurt van de 75%.
Met of zonder het mout om het kwartier te roeren?
Ik roer het mout een aantal keer en kom ver boven de 85 % uit.

Raymond W


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.