Gaat deze vergisting goed komen? Begin SG 1,070 met M21 Belgian Wit gist

Gestart door BenG, 05-11-2019 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenG

Beste brouwers,

Ik ben nieuw op dit forum; Mijn naam is Bart en ik brouw samen met een maat van me, Gijs. We hebben zelf een brouwopstelling gebouwd met oude fusten. Hier hebben we nu een aantal maal succesvol in gebrouwen, maar we leren iedere keer.
Dit is mijn eerste vraag waar ik zo nog niet uitkom. Mocht dit op de verkeerde plek geplaatst zijn, excuus. Dan hoor ik graag waar ik moet zijn.

Afgelopen zaterdag heb ik met 2 vrienden een kloonrecept van de Gouden Carolus Classic gebrouwen. Het gaat om dit recept:
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/gouden-carolus-classic-clone.643526/
De brouw dag verliep goed en we hebben de dag afgesloten met 42 L gekoelde wort op 23'C in onze FastFerment.
Begin SG was 1,070. We hebben M21 Begian Wit opgekweekt in 500 mL 10% moutextractoplossing.
Ik zag dat de alcoholtolerantie op het zakje 8% was dus ik dacht dat moet net goed komen...

De vergisting startte goed en het waterslot bubbelde snel na 12u. Nu zit het jonge bier pas 3 dagen in het vat en bubbelt het waterslot helemaal niet meer. Ik heb zojuist de SG gemeten: 1,030.

Zou mijn gist het loodje hebben gelegd? Ik vermoed van wel omdat ik eerder gebrouwen heb met vergelijkbare begin SG's (tripels) waarbij ik Belgian Ale M41 gebruikt heb en daarbij bleef ie nog wel redelijk doorgisten, ook na 3 dagen.

Wat denken jullie? Gaat dit goed komen?

Ik dacht zelf aan een oplossing om wat gist van mijn vorige batch (M41) op te kweken met appelsap en dit toe te voegen over 2 dagen als ie dan nog niet is gezakt in SG. Dit gist zou evt door de hogere alcoholtolerantie de laatste suikers alsnog om kunnen zetten voor ik ga lageren. Thoughts?

brouwerwaldonk

Een starter van 500 ml voor 42 L wort is veel te weinig. Omdat je met te weinig gistcellen cellen bent begonnen stopt het bij 1030. Wat je nog kan doen is geef  1gram di-ammoniumfosfaat aan de stilgevallen gisting en hopelijk schiet het terug in gang.
Een tweede starter toevoegen helpt ook. Maak die met wort van 1040 met pH 5, niet afgieten maar zorg dat je een laag gist hebt onderaan in de starter. Voor je de nieuwe starter toevoegt zou ik het bier toch beluchten om na het toedienen nog extra dochtercellen te maken.

Hier een voorbeeld van de opkweek halverwege naar 1600 ml
https://myalbum.com/photo/Dja2IbGg28VQ/360.jpg

BenG

Bedankt voor de tips

Als het veel te weinig is om te enten met 500 mL hoe kan dan verklaart worden dat de vergisting na 12u al zo hard op gang is? Deelt het gist zich niet als er zoveel CO2 uit het vergistingsvat komt? Denk je niet dat het alcohol% al behoorlijk richt de tolerantie grens van het gist is gekomen?

Zal alvast beginnen met een nieuwe opkweek dan!

Jacques

Als je begint met weinig gist moet de gist zich vaker delen. Op een bepaald zijn de voedingstoffen die nodig zijn voor de gistgroei op. Je kunt wat gistvoeding toevoegen zoals Walter ook al suggereert.
Een andere optie is dat je een starter maakt met de gist die onder in het gistvat ligt. Je kunt de gist "oogsten" met een hevelslang. Voeg ook aan deze starter gistvoeding toe.

Sjoerd

Hoeveel zakjes M21 heb je toegevoegd? Als het er 3 zijn komt het goed, als het er 2 zijn moet het net kunnen denk ik, als het 1 zakje geweest is, dan ben ik bang dat je een probleem hebt, de M21 gist al niet ver door.

brouwerwaldonk

Citaat van: BenG op 05-11-2019  22:03 uAls het veel te weinig is om te enten met 500 mL hoe kan dan verklaart worden dat de vergisting na 12u al zo hard op gang is? Deelt het gist zich niet als er zoveel CO2 uit het vergistingsvat komt? Denk je niet dat het alcohol% al behoorlijk richt de tolerantie grens van het gist is gekomen?
De gist kent 2 verschillende stadia. Eerst maakt hij dochtercellen en daarbij maakt hij geen of bijna geen koolzuur en alcohol, de lag fase. Daarna maakt hij bier met de productie van koolzuur en alcohol, de log fase.
Als er tekort komt aan bouwstenen en voeding begint de gist stilaan af te sterven. Daarom mijn raad, voeg 1 gram di-ammoniumsulfaat toe dat is stikstof, voor de aanmaak van nieuwe dochtertjes

brouwerwaldonk

Citaat van: BenG op 05-11-2019  22:03 uZal alvast beginnen met een nieuwe opkweek dan!
Maak de opkweek in (indien mogelijk) steriel wort van 1040 maar zeker aanzuren met een of meer druppels fosforzuur tot pH waarde 5. Geef zeker voldoende luchtzuurstof via een pompje met slang in het wort, voor de aanmaak van dochtercellen, en een beetje gistvoeding als bouwsteen. Ook tijd speelt een rol, een starter maken duurt een dag of 3.

Is de starter gebruiksklaar dan heeft hij dit uitzicht, koffie met veeeeel melk.

BenG

Citaat van: Sjoerd op 05-11-2019  23:48 uHoeveel zakjes M21 heb je toegevoegd? Als het er 3 zijn komt het goed, als het er 2 zijn moet het net kunnen denk ik, als het 1 zakje geweest is, dan ben ik bang dat je een probleem hebt, de M21 gist al niet ver door.

1 zakje opgekweekt in 500 mL wort.

Citaat van: Jacques op 05-11-2019  23:07 uAls je begint met weinig gist moet de gist zich vaker delen. Op een bepaald zijn de voedingstoffen die nodig zijn voor de gistgroei op. Je kunt wat gistvoeding toevoegen zoals Walter ook al suggereert.
Een andere optie is dat je een starter maakt met de gist die onder in het gistvat ligt. Je kunt de gist "oogsten" met een hevelslang. Voeg ook aan deze starter gistvoeding toe.

Done, ben nu aan het opkweken in 1 L steriele wort.

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-11-2019  07:16 uDe gist kent 2 verschillende stadia. Eerst maakt hij dochtercellen en daarbij maakt hij geen of bijna geen koolzuur en alcohol, de lag fase. Daarna maakt hij bier met de productie van koolzuur en alcohol, de log fase.
Als er tekort komt aan bouwstenen en voeding begint de gist stilaan af te sterven. Daarom mijn raad, voeg 1 gram di-ammoniumsulfaat toe dat is stikstof, voor de aanmaak van nieuwe dochtertjes

Ok nu snap ik waar het probleem vandaan komt. Ik heb alleen geen di-ammoniumsulfaat. Ik ga mijn nieuwe kweek toevoegen vandaag. Zal nog posten of de vergisting daarmee verder komt, anders toch maar een ritje naar de Braumarkt.

brouwerwaldonk

Citaat van: BenG op 07-11-2019  09:23 uben nu aan het opkweken in 1 L steriele wort.
Welke gistvoeding heb je erbij gedaan en hoeveel en hoe groot is je nieuwe starter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.