Geforceerd carboniseren Probleem

Gestart door MJMarcel, 11-05-2018 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MJMarcel

Hallo, ik ben nu voor het tweede jaar bezig met cider maken, en ben nu zover dat mijn cider gebotteld moet worden, Ik heb gekozen om de cider geforceerd te carboniseren.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: alle boeken die ik heb vertellen met hoe dit werkt, echter nu na 3 dagen op 1,6 bar bij 2 graden in een sodakeg, heb ik wel schuim, maar vrijwel geen bubbels in de cider. Ik dacht: misschien zie je het pas als je hem gebotteld hebt, maar het blijft hetzelfde. Ik doe vast iets helemaal verkeerd.
De keg gaat met de CO2 fles er aan vast in de koeling op 2 garden, elke dag wals ik de keg een paar keer, zodat je de CO2 hoort stromen, na 3 dagen is de CO2 cilinder 500 g lichter, maar geen bubbels, wel een enorme berg schuim (die wel snel verdwijnt!)

Wie wil mij op gang helpen?

Vast bedankt, Marcel

TimW

Hoe heb je de cilinder aangesloten? Ik forceer altijd door de gaszijde op de vloeistofzijde van een keg aan te sluiten. Vervolgens de keg rollen gedurende  een minuut of 10 zodat het koolzuur goed  met het bier in contact komt. Dit levert goed gecarboniseerd bier op. Je kunt ook een carbonisatiesteen gebruiken en gedurende enkele dagen hier koolzuurdruk op laten staan. Met jouw druk lijkt me niks mis.

Is de opstelling gasdicht?

Grt. Tim

hansHalberstadt

Citaat van: MJMarcel op 11-05-2018  21:38 uHallo, ik ben nu voor het tweede jaar bezig met cider maken, en ben nu zover dat mijn cider gebotteld moet worden, Ik heb gekozen om de cider geforceerd te carboniseren.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: alle boeken die ik heb vertellen met hoe dit werkt, echter nu na 3 dagen op 1,6 bar bij 2 graden in een sodakeg, heb ik wel schuim, maar vrijwel geen bubbels in de cider. Ik dacht: misschien zie je het pas als je hem gebotteld hebt, maar het blijft hetzelfde. Ik doe vast iets helemaal verkeerd.
De keg gaat met de CO2 fles er aan vast in de koeling op 2 garden, elke dag wals ik de keg een paar keer, zodat je de CO2 hoort stromen, na 3 dagen is de CO2 cilinder 500 g lichter, maar geen bubbels, wel een enorme berg schuim (die wel snel verdwijnt!)

Wie wil mij op gang helpen?

Vast bedankt, Marcel

Je bedoelt veel schuim en geen prikkeling bij het tappen? En heb je de fust eerst ontlucht met koolzuur via het ventieltje? Als er lucht inzit krijg je er geen koolzuur in.

MJMarcel

Hallo Tim, ik heb de cilinder aangesloten op de gaszijde, IN, zou volgens alle informatioe die ik heb, met elke dag een minuutje schudden, in drie dagen een verzadigd resultaat moeten geven, zo te lezen zorgt een steen, en door de vloeistofzijde voor een snellere werking, maar ik heb wel een paar dagen, de bedoeling is dat de cider daarna in flessen gaat. Heb je dan direct resultaat, na 10 minuten al?

De opstelling is helemaal dicht ja.

Groet, Marcel

MJMarcel

Hallo Hans,

Ja, veel schuim en niks in de cider zelf, geen bubbeltje te zien!

Schuimt het dan zo hard, dat alles ui de vloeistof ontsnapt? Lijkt me dat bij overcarbonisatie ook de cider zelf erg geprikkeld moet aanvoelen.

Ik heb wel ontlucht, maar begin nu te twijfelen of dat genoeg was, ik heb de keg zo hoog mogelijk gevuld, en toen onder druk een keer of 5 een paar seconden gelucht. Kun je controleren of er lucht in zit?

Groet, Marcel

hansHalberstadt

Citaat van: MJMarcel op 12-05-2018  20:35 uHallo Hans,

Ja, veel schuim en niks in de cider zelf, geen bubbeltje te zien!

Schuimt het dan zo hard, dat alles ui de vloeistof ontsnapt? Lijkt me dat bij overcarbonisatie ook de cider zelf erg geprikkeld moet aanvoelen.

Ik heb wel ontlucht, maar begin nu te twijfelen of dat genoeg was, ik heb de keg zo hoog mogelijk gevuld, en toen onder druk een keer of 5 een paar seconden gelucht. Kun je controleren of als er lucht in zit?

Groet, Marcel
Wat je moet doen is met de koolzuurcilinder aangesloten de zaak ontluchten. Een seconde of 2 is wel voldoende als de fust helemaal vol zit. Als je dat heel rustig doet met de druk langzaam opregelen vanaf 0 dan gaat de koolzuur niet mengen, maar blijft onderop drijven en verdringt dan rustig alle lucht. Daarna ventieltje dicht en de volle druk erop, dan pers je de deksel goed dicht.
Anders loop je kans dat de deksel een beetje lekt en je alsnog al je koolzuur kwijt raakt.

Verder kan het zijn dat je een probleem hebt met tappen en er koolzuur vrij komt in je leidingen. Dat kan als je fust niet goed is gekoeld of als je tapleiding te kort is of te grote diameter. Ik gebruik ca 2 meter leiding van 4 mm inwendig bij 7 graden gekoelde fust+ leiding, dat werkt als drukafbouw zodat de druk langzaam afbouwt in de leiding als je tapt. Als je dat niet doet dan kun je krijgen dat al je schuim in de leiding vrijkomt met als gevolg alleen een glas schuim zonder prikkeling.

MJMarcel

Ok, dat lijkt er wel op ja, enorm schuim en niks meer in de cider, ik zal eens een lange slang bestellen, alles staat in een koelcel die toch al 2 graden draait. Ik gebruik tot nu toe gewoon dat tapslangetje dat standaard bij de keg zat.
De zuurstof moet er op die manier zeker uit zijn, want ik heb alles nogmaals overdreven ontlucht. Is het nog beter om een aantal centimeters ruimte tussen de cider en deksel te houden voor een beter contact van de CO2 met de cider?

Nu eerst een lange slang, bedankt zover!

hansHalberstadt

Je kunt de keg gewoon helemaal vullen. voor C02 maakt de hoogte ziet uit zolang er geen lucht bijzit. Vooral de combinatie binnendiameter en lengte is van belang. Volgens 'Vakboek voor de bierslijter, van Baetsle' heb je voor 4.1 liter/minuut en 4 mm inwendige diameter een drukafbouw van 0.64 atm/meter lengte dus als je 1 atmosfeer tapdruk gebruikt bij 7 graden dan heb je ca 1.5 meter nodig. maar als je wat langzamer kunt tappen dan kun je rustig 2 meter gebruiken. Dat geeft nog minder schuimvorming en  geeft je dus meer marge.
Voor 6 mm heb je als 0.16 atm/meter dus dan heb je al 6 meter leiding nodig, gaat dus heel hard bij grotere diameter en geeft je dan ook veel meer bier in je leiding wat mogelijk slecht gaat smaken, dus beter om 4 mm te gebruiken.

MJMarcel

OK, dank voor je bericht, ik was me net af aan het vragen welke diameter te gebruiken... Ik heb nu 6 mm aansluitingen en slang, kan dat gewoon een siliconen slang zijn? Op youtube zie ik meer van die stugge slang.
Als die beter is, waar koop je zoiets?


Alles is uiteindelijk bedoeld om flessen te vullen, een tap komt later wel. Ik ben in elk geval blij dat de cider enorm lekker is.
Ik heb voor de flessen dus geen schuim nodig, maar echt bubbels in de cider. Het carboniseren zelf zou op deze manier niet kunnen mislukken, ik heb hem teruggebracht tot 1 bar, eigenlijk de aanbevolen druk.

Groet, Marcel

hansHalberstadt

Citaat van: MJMarcel op 13-05-2018  11:39 uOK, dank voor je bericht, ik was me net af aan het vragen welke diameter te gebruiken... Ik heb nu 6 mm aansluitingen en slang, kan dat gewoon een siliconen slang zijn? Op youtube zie ik meer van die stugge slang.
Als die beter is, waar koop je zoiets?


Alles is uiteindelijk bedoeld om flessen te vullen, een tap komt later wel. Ik ben in elk geval blij dat de cider enorm lekker is.
Ik heb voor de flessen dus geen schuim nodig, maar echt bubbels in de cider. Het carboniseren zelf zou op deze manier niet kunnen mislukken, ik heb hem teruggebracht tot 1 bar, eigenlijk de aanbevolen druk.

Groet, Marcel
Siliconenslang kun je beter niet gebruiken. Die laat zuurstof door met as gevolg oxidatie van je bier. En zal ook een beetje uitrekken en dat wil je ook niet. Ik gebruik 4mm persluchtleiding met koppelingetje en aansluit slangthule voor sodakeg
https://www.conrad.nl/zoeken?search=Bestnr.%3A%20581000%20-%2089&searchType=regular
https://www.conrad.nl/zoeken?search=582857%20-%2089%20&searchType=regular
http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm

Puntje van aandacht is hoe je die 4 mm leiding koppelt met je tapkraan. Heb ik opgelost via het persluchtkoppelingetje. Misschien bestaan er ook wel standaardoplossingen voor.

SanderH

Probeer deze koppelingen maar eens: https://www.johnguest.com/products/drinks-dispense-and-pure-water/

Zijn wel te krijgen in Nederland, maar mogelijk niet als particulier. Ik weet dat een aantal brouwerijen ze gebruiken.

TimW

Citaat van: MJMarcel op 12-05-2018  20:31 uHeb je dan direct resultaat, na 10 minuten al?


Hoi Marcel,

Na 10 minuten is er bij mij voldoender koolzuur in het bier opgenomen. Ik laat de met dan wel een dag rusten en sluit deze daarna pas aan op de tap. Wat voor mij erg goed werkt is een tapkraan met compensatie kraantje. Hiermee is de flow goed te regelen.

Groet Tim

MJMarcel

Hoi Tim, het vreemde is toen ik de eerste keer probeerde de cider te carboniseren volgens mijn boeken, deed ik 0,65 bar, een minuut walsen, rollen, schudden, de druk er af, en dit drie dagen herhalen, toen had ik gewoon geen carbonisatie, ja een enkel bubbeltje, als je goed keek, maar ook geen schuim, deze cider heb ik gebotteld, maar is echt helemaal vlak. Daarna werd mij aanbevolen de druk er 3 dagen op te laten...

Nu eerst eens met die slangen aan de gang, persluchtslang en koppelingen koop ik bij Mattech, dat moet lukken.

Groet, Marcel

MJMarcel

Dank voor de tips, die koppelingen dat moet lukken, morgenvroeg bestellen.....

Ben benieuwd!

seed7

Citaat van: MJMarcel op 13-05-2018  18:08 uHoi Tim, het vreemde is toen ik de eerste keer probeerde de cider te carboniseren volgens mijn boeken, deed ik 0,65 bar, een minuut walsen, rollen, schudden, de druk er af,

Waarom zou je de druk er af halen? Als je doelcarbonisatie bij je gegeven cidertemperatuur op 0,65 bar ligt die druk er zeker niet af halen maar het geheel gewoon zo laten staan. Iedere (1/2)dag de druk weer naar 0,65 bar brengen. Al dat gerol is ook niet nodig, de juiste druk er op en geduld. De dag dt je geen CO2 hoeft toe te voegen om op druk te komen is verzadiging bereikt.
Eventueel het vat neerleggen als de vullingsgraad zodanig is dat dit een groter cider oppervlak geeft,

Ingo

MJMarcel

O, nee, sorry, ik haalde de druk er niet af, ontkoppelde alleen de cilinder, omdat ik drie kegs tegelijk wilde carboniseren, en omdat het zo in mijn handleiding stond (beginner he), heb nu een verdeelleiding waarmee ik ze alle drie tegeliijk kan aansluiten en aangesloten kan laten tot het goed is. Mij is aan bevolen door de leverancier om bij begin en eind de CO2 cilinder te wegen, zodat je altijd een konstante carbonisatie krijgt. Dit om de juiste hoeveelheid CO2 in het vat te krijgen, Ik ga uit van 5 gram per liter om te beginnen.

Groet, Marcel

EBC

Citaat van: MJMarcel op 13-05-2018  11:14 uDe zuurstof moet er op die manier zeker uit zijn, want ik heb alles nogmaals overdreven ontlucht. Is het nog beter om een aantal centimeters ruimte tussen de cider en deksel te houden voor een beter contact van de CO2 met de cider?

Het pijpje van de CO2 aansluiting in het vat moet boven de cider blijven, het mag niet in de cider steken. Neem een centimeter ruimte.

MJMarcel

Over die ruimte boven de cider lees ik verschillende meningen, ik heb hem tot aan de rand vol...

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-05-2018  07:47 uHet pijpje van de CO2 aansluiting in het vat moet boven de cider blijven, het mag niet in de cider steken. Neem een centimeter ruimte.
Wat is de reden daarvoor? Terugstromen van bier in je CO2 leiding?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2018  17:00 uWat is de reden daarvoor? Terugstromen van bier in je CO2 leiding?

Inderdaad, met een beetje drukverschil loopt je drukregelaar vol. En ga die dan maar uit elkaar halen en schoonmaken.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-05-2018  18:05 uInderdaad, met een beetje drukverschil loopt je drukregelaar vol. En ga die dan maar uit elkaar halen en schoonmaken.
Klopt, maar daarvoor heb je ook nog een terugslagventiel vlak achter de koppeling om dat te voorkomen.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2018  18:34 uKlopt, maar daarvoor heb je ook nog een terugslagventiel vlak achter de koppeling om dat te voorkomen.

Nee, dat werkt niet. Het drukverschil bouwt langzaam op. Zodra de verzadiging bereikt is, en de ruimte waar het vat staat koelt af ... dan wordt de druk in het vat relatief hoger en stroomt het je drukregelaar in. Maar ook de luchtdruk vanwege mooi weer kan al voor problemen zorgen.

Het terugslagventiel werkt enkel indien je de gaskoppeling op de bieraansluiting drukt.

SanderH

Citaat van: EBC op 14-05-2018  18:57 uNee, dat werkt niet. Het drukverschil bouwt langzaam op. Zodra de verzadiging bereikt is, en de ruimte waar het vat staat koelt af ... dan wordt de druk in het vat relatief hoger en stroomt het je drukregelaar in. Maar ook de luchtdruk vanwege mooi weer kan al voor problemen zorgen.

Het terugslagventiel werkt enkel indien je de gaskoppeling op de bieraansluiting drukt.

Dat is mijn ervaring ook. Door de extra lengte is de bier aansluiting die werkt als een soort buffer, die heb je niet met de CO2 aansluiting. Deze inkorten geeft wat meer speling, maar altijd wat kopruimte houden anders. (ik carboneer daarom  ook via de bier aansluiting.)

MJMarcel

OK, dat is duidelijk, de volgende keer houd ik ook wat ruimte, maar het carboniseren moet net zo goed werken dus...

SanderH

Als je bedoelt of je via de bier aansluiting of de CO2 aansluiting de CO2 aansluit hetzelfde werkt, dan ja.

Normaliter sluit ik de twee uitgaande CO2 aansluitingen van het reduceer aan op de bier aansluitingen, laat hier zachtjes wat CO2 door lopen voordat ik het dier afvul via de deksel. Doordat de bier pijp tot onderin reikt verdrijf je de zuurstof. Wanneer beide fusten gevuld zijn (in mijn geval), dan plaats ik de deksels, door niet te hoog te vullen dompel je die ook niet onder in het bier bij het plaatsen, wat weer wat schoonmaken scheelt. Daarna zet ik er de benodigde druk op en blaas in een paar keer via het veiligheidsventiel (zo heet dat volgens mij) wat CO2 ontsnappen. Daarna zet ik ze een week weg, niet schudden of zo, maak daar geen tijd voor en geduld is bij het maken van een bier en ook het carboneren ervan een schone zaak en zoals ik mijn projectleiders probeer bij te brengen gebrek aan planning betekent geen haast.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2018  15:40 uIk gebruik 4mm persluchtleiding met koppelingetje en aansluit slangthule voor sodakeg
https://www.conrad.nl/zoeken?search=Bestnr.%3A%20581000%20-%2089&searchType=regular
https://www.conrad.nl/zoeken?search=582857%20-%2089%20&searchType=regular
http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm

Puntje van aandacht is hoe je die 4 mm leiding koppelt met je tapkraan. Heb ik opgelost via het persluchtkoppelingetje. Misschien bestaan er ook wel standaardoplossingen voor.

Bedankt voor het materiaal lijstje, in combinatie met onderstaande kraan van AlieExpress vormt het, als ik me niet vergis, een complete set (4mm slang moet met de slangtule en het persluchtkoppelingetje tussen de NC Ball Lock en de kraan passen)  :proost2: 





hansHalberstadt

Lijkt erop dat de tapkraan een inwendige schoefdraad heeft die weer op de zwarte (bier) koppeling past.
Op de zwarte koppeling kun je een 4 mm slangtule aanbrengen. de verbinding met de kraan zie ik nog niet opgelost zo.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2018  23:12 uLijkt erop dat de tapkraan een inwendige schroefdraad heeft die weer op de zwarte (bier) koppeling past.
Op de zwarte koppeling kun je een 4 mm slangtule aanbrengen. de verbinding met de kraan zie ik nog niet opgelost zo.

De kraan heeft een 1/4" binnendraad en de persluchtkoppeling 1/4" buitendraad... Hopelijk hetzelfde draad want daar ben ik nog niet helemaal zeker van...

hansHalberstadt

Citaat van: Easywoods op 15-05-2018  23:48 uDe kraan heeft een 1/4" binnendraad en de persluchtkoppeling 1/4" buitendraad... Hopelijk hetzelfde draad want daar ben ik nog niet helemaal zeker van...
Volgens deze site: http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm is de aansluiting van de slangtule en fustkoppeling 7/16" schroefdraad en geen 1/4
Ook even gekeken want ik heb die koppelingetjes beide liggen. Past niet.



Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 16-05-2018  05:47 uVolgens deze site: http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm is de aansluiting van de slangtule en fustkoppeling 7/16" schroefdraad en geen 1/4
Ook even gekeken want ik heb die koppelingetjes beide liggen. Past niet.

Bedankt voor het passen  :duimop: Ik heb niet verder gelezen dan 1/4" in de omschrijving van de zwarte koppeling  :stom:



Easywoods

Citaat van: seed7 op 16-05-2018  07:33 uSpulletjes in 7/16 UNF draad:

https://www.zapfanlagendoktor.de/store-search-result.php?keywords=7%2F16&categories_id=&inc_subcat=1

Ingo

Bedankt voor de link, eens kijken of we hier iets kunnen vinden om een 4mm slang rechtstreeks op een kraan met 7/16 binnendraad kunnen krijgen danwel een verloopje van 1/4" Bi naar 7/16 Bu  :leren:

Easywoods

Met deze zou het misschien kunnen lukken; ene kant in de bierkraan en op de andere kant een slangtule van 4 mm  :weetniet:




seed7

Dat is tweezijdig UNF, dan moet je nog een 4mm thule met UNF binnendraad vinden.

Dit is een leverancier die veel heeft https://www.fhtperslucht.nl/ maar heb niet gekeken of ze hebben wat je zoekt,

Ingo

Easywoods

Citaat van: seed7 op 16-05-2018  11:56 uDat is tweezijdig UNF, dan moet je nog een 4mm thule met UNF binnendraad vinden.

Dit is een leverancier die veel heeft https://www.fhtperslucht.nl/ maar heb niet gekeken of ze hebben wat je zoekt,

Ingo

Mmm, 7/16 UNF buitendraad past dus niet op 7/16 MFL binnendraad?  :weetniet:


hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 16-05-2018  11:56 uDat is tweezijdig UNF, dan moet je nog een 4mm thule met UNF binnendraad vinden.

Dit is een leverancier die veel heeft https://www.fhtperslucht.nl/ maar heb niet gekeken of ze hebben wat je zoekt,

Ingo
http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm
Dus 2 van deze thules en 2 meter remslang 4 mm inwendig. De  persluchtkoppeling die ik had gegeven heb je dan niet nodig.

Sander van Dijk

Citaat van: Easywoods op 16-05-2018  12:05 uMmmmm, 7/16 UNF buitendraad past dus niet op 7/16 MFL binnendraad?  :weetniet:



Voor 7/16" UNF moet je uit China 1/4" MFL bestellen. Dus 7/16" UNF binnendraad past op 1/4" MFL (buitendraad)  MFL is is per definitie buitendraad. Binnendraad is FFL


Zie bijlage.

Easywoods

Citaat van: Sander van Dijk op 16-05-2018  12:52 uVoor 7/16" UNF moet je uit China 1/4" MFL bestellen. Dus 7/16" UNF binnendraad past op 1/4" MFL (buitendraad)  MFL is is per definitie buitendraad. Binnendraad is FFL


Zie bijlage.

TOP!! Dank je wel... Zag het bos door de bomen niet meer  :nut:

Nu nog even informeren of ze die drie niet per briefpost willen verzenden...  € 13,10 verzendkosten lijkt me niet nodig  :huilen:


Easywoods

Citaat van: Easywoods op 16-05-2018  13:03 uNu nog even informeren of ze die drie niet per briefpost willen verzenden... € 13,10 verzendkosten lijkt me niet nodig  :huilen:



Nee dus... 3 verloopjes moeten echt per DHL verzonden  :huilen: :huilen: :huilen:

EDIT: Opgelost: https://www.candirect.eu/Adapter-7-16-UNF-x-7-16-UNF

MJMarcel

Nou, zojuist 3 meter slang aangesloten, en waarempel, gewoon schuim, best acceptabel, er ontwikkeld zich ongeveer een dikke centimeter schuim met tappen. De cider smaakt ook een beetje gecarboniseerd, beter dan eerst, maar ik zie nog steeds amper bubbels in de cider. Heb ik wel een goede verwachting hiervan?
Met andere woorden: moet je de bubbels wel kunnen zien in de vloeistof?
Ik denk dat ik toch maar eens aan nagisting ga denken.

hansHalberstadt

Citaat van: MJMarcel op 17-05-2018  17:59 uNou, zojuist 3 meter slang aangesloten, en waarempel, gewoon schuim, best acceptabel, er ontwikkeld zich ongeveer een dikke centimeter schuim met tappen. De cider smaakt ook een beetje gecarboniseerd, beter dan eerst, maar ik zie nog steeds amper bubbels in de cider. Heb ik wel een goede verwachting hiervan?
Met andere woorden: moet je de bubbels wel kunnen zien in de vloeistof?
Ik denk dat ik toch maar eens aan nagisting ga denken.

Heeft cider niet een hoger koolzuur percentage dan bier? Champagne heeft wel 6-8 BAR druk tov 3 BAR bij bier (20 graden) dus dat is al meer dan dubbele van bier en als dat zo is dan kun je het waarschijnlijk nooit goed tappen of je moet hele lage temperatuur nemen in combinatie met nog meer remleiding lengte. Hoe hoger het koolzuurpercentage hoe minder marges je hebt met tappen.

Knobby

Citaat van: MJMarcel op 17-05-2018  17:59 uNou, zojuist 3 meter slang aangesloten, en waarempel, gewoon schuim, best acceptabel, er ontwikkeld zich ongeveer een dikke centimeter schuim met tappen. De cider smaakt ook een beetje gecarboniseerd, beter dan eerst, maar ik zie nog steeds amper bubbels in de cider. Heb ik wel een goede verwachting hiervan?
Met andere woorden: moet je de bubbels wel kunnen zien in de vloeistof?
Ik denk dat ik toch maar eens aan nagisting ga denken.
Kan ook aan je glas liggen, CO2 heeft normaal gesproken een nucleatie punt nodig om een bubbel te vormen. Doe het eens in een champagne of duvel glas, daar zitten onderin krasjes in om bubbels te stimuleren.

MJMarcel

Terwijl ik gisteren me afvroeg of ik niet beter kon nagisten, heb ik twee flessen gevuld, in de koelcel bij 2 graden, de flessen waren ook koud. Dicht gemaakt, en vanochtend bij 6 graden gelegd, zojuist geopend en waarempel: geweldige bubbels, echt de cider waarop ik gehoopt had. Ergens is het op de een of andere manier toch gelukt.
Zou ik gisteren te snel geoordeeld hebben? IN elk geval het werkt! Ik ga toch ook eens een vaatje na laten gisten, ben benieuwd wat het verschil is. IK hoor, fijnere bubbels die langer aanwezig blijven.


MJMarcel

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2018  18:19 uHeeft cider niet een hoger koolzuur percentage dan bier? Champagne heeft wel 6-8 BAR druk tov 3 BAR bij bier (20 graden) dus dat is al meer dan dubbele van bier en als dat zo is dan kun je het waarschijnlijk nooit goed tappen of je moet hele lage temperatuur nemen in combinatie met nog meer remleiding lengte. Hoe hoger het koolzuurpercentage hoe minder marges je hebt met tappen.

Ik ga uit van 6 gr/ liter. Geen idee hoe dit met bier zit, ik heb wel profijt van de lange leiding en zie nu zoveel te voorzichtiger ik de fles vul, zoveel te beter de cider uiteindelijk in het glas komt, ik ga vandaag de beergun proberen, kijken of ik daar nog verder mee kom.

EBC

Citaat van: MJMarcel op 18-05-2018  23:27 uIK hoor, fijnere bubbels die langer aanwezig blijven.

Nee hoor, er is daarin geen verschil.

hansHalberstadt

Citaat van: MJMarcel op 19-05-2018  07:38 uIk ga uit van 6 gr/ liter. Geen idee hoe dit met bier zit, ik heb wel profijt van de lange leiding en zie nu zoveel te voorzichtiger ik de fles vul, zoveel te beter de cider uiteindelijk in het glas komt, ik ga vandaag de beergun proberen, kijken of ik daar nog verder mee kom.
Bier is ca 5-6 g gram/liter koolzuur. Aan het eind van de gisting zit er al ca 0.17% koolzuur in tgv de koolzuur die hoort bij de atmosferische luchtdruk. Dus moet er nog ca 3-4 g per liter bij en dat ontstaat uit 6-8 gram suiker (de helft wordt suiker en de andere helft alcohol). Cider mag denk ik wat meer koolzuur hebben, bv 9 gram suiker per liter, maar is een beetje experimenteren wat er met jouw tap mogelijk is evt bij lagere temperatuur. bij teveel koolzuur gaat de zaak toch schuimen in je leidingen en houd je netto toch niet meer bubbels in je glas over, maar wel problemen met tappen. De evenwichtsdruk die je op de tap moet instellen is min of meer evenredig met het koolzuurpercentage, dus ook de lengte van je remleiding zou daarmee evenredig moeten zijn. ga maar even uit van 2 meter leiding 4 mm bij 7 graden en 1 BAR op je manometer bij 5g koolzuur per liter. Dus bij 10 g koolzuur per liter moet je al 4 meter leiding hebben en 2 BAR, maar omdat je uiteindelijk naar omgevingsdruk gaat als de cider de tapkraan verlaat en de druk steeds minder wordt als het door de remleiding stroomt krijg je na de helft van de leiding toch schuimvorming, dus het gaat erom hoe je die schuimvorming kunt blijven hanteren en dat gaat uiteindelijk ergens bij teveel koolzuur toch mis. 

#koolzuurdruk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.