Discussie nav prijswinnend La Chouffe kloon - NHC (Niels, Jos, Sjaak en Hoppie)

Gestart door FransHilly, 10-05-2018 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FransHilly

Citaat van: Hopmans op 03-06-2007  18:47 uHierbij het recept van de NHC (Niels, Jos, Sjaak en ik).
Het bier heeft 88 punten gescoord.

Naam brouwsel: CHOUFFE 2
Biertype: Tripel
Begin SG: 1070
Eind SG:  1007
Kleur (berekend):      10,5 EBC (Morey)
Berekende bitterheid: 19,5 EBU (Tinseth)

Vermeld de hoeveelheden per 30 liter wort/bier

Mout
8510  gram       92 %      Pilsmout            3 EBC     
0740  gram       08 %      Bruine kandij      17 EBC     
9250  gram       totaal

Water
35,0 L maischwater
13,3 L spoelwater

Maischschema
60ºC   45 min.
70ºC   30 min.
75ºC   05 min.
78ºC   05 min.

Hop
35 gram    Cascade 6,7 % alfa  bloemen     kooktijd 75 min
18 gram    Saaz      3,5 % alfa  bloemen     kooktijd 15 min

Kruiden
16 gram    Koreander(zaad) gevijzeld          kooktijd 05 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
Naam gist:   La Chouffe
Starter: 2 ltr 2 uur belucht

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting    04 dagen bij  20 gr C
lagering        14 dagen bij  20 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 54%
Extractgehalte: 17,1 graden Plato
Alc. 8,0 %vol.

 :degroeten:
Hallo allemaal,

Mooi recept. Dit wil ik zaterdag ook gaan brouwen. Ik ben nu wat voorbereidingen aan het treffen en probeer het in te voeren in BrouwHulp. Maar de eenheden die BrouwHulp vanzelf berekend komen niet overeen met de hoeveelheden van de ingrediënten.
De IBU is veel hoger in BrouwHulp met de ingevulde hoeveelheid ingrediënten dan hier in het recept staat. Kan dat kloppen?
 
Ik begrijp dat de waarden die in de recepten vermeld worden, de hoeveelheid is die op dat moment gemeten is. En dat dat puur afhankelijk van de brouwinstallatie en het moment is, maar heeft het dan nog wel nut om ze te vermelden als de eigen berekende BrouwHulp waarden zo ver afwijken?

Jacques

Citaat van: FrankR op 10-05-2018  21:16 uDe IBU is veel hoger in BrouwHulp met de ingevulde hoeveelheid ingrediënten dan hier in het recept staat. Kan dat kloppen?
 
Ik begrijp dat de waarden die in de recepten vermeld worden, de hoeveelheid is die op dat moment gemeten is. En dat dat puur afhankelijk van de brouwinstallatie en het moment is, maar heeft het dan nog wel nut om ze te vermelden als de eigen berekende BrouwHulp waarden zo ver afwijken?

IBU meten wij als hobbybrouwers niet. Dat berekenen we met alle onzekerheden die daarbij horen.

De waarde waarop je uitkomt is sterk afhankelijk van de gebruikte rekenmethode. Dat kan de oorzaak zijn van de afwijkende waarden. Ook kan het zijn dat het alfazuurgehalte van de hop die in BrouwHulp staat anders is dan het alfazuurgehalte van de hop die in het recept staat.

jaapz

Citaat van: FrankR op 10-05-2018  21:16 uHallo allemaal,

Mooi recept. Dit wil ik zaterdag ook gaan brouwen. Ik ben nu wat voorbereidingen aan het treffen en probeer het in te voeren in BrouwHulp. Maar de eenheden die BrouwHulp vanzelf berekend komen niet overeen met de hoeveelheden van de ingrediënten.
De IBU is veel hoger in BrouwHulp met de ingevulde hoeveelheid ingrediënten dan hier in het recept staat. Kan dat kloppen?
 
Ik begrijp dat de waarden die in de recepten vermeld worden, de hoeveelheid is die op dat moment gemeten is. En dat dat puur afhankelijk van de brouwinstallatie en het moment is, maar heeft het dan nog wel nut om ze te vermelden als de eigen berekende BrouwHulp waarden zo ver afwijken?

Zoals Jacques ook al een beetje laat doorschemeren moet je even controleren of de alfazuur in het recept overeenkomen met de alfazuur van jouw hoppen en de alfazuur die BrouwHulp in zijn database heeft staan. Deze kunnen per oogstjaar nog aardig verschillen. Ik denk dat daar die afwijking in berekend IBU vandaan komt bij jou.

Ronnie

Yep da's een goed recept én de correcte hoeveelheid koriander.
Met die koriander kunnen er veel overdrijven, houden zo, i shall tell this only once...   :D

brewt

Is er iemand die mij kan vertellen wat de bruine kandij (17 EBC) precies is? Misschien een linkje?
De bruine kandij die ik online kan vinden bij de bekende winkels zitten allemaal heel erg hoog (EBC)..

Jeltuh

Citaat van: Ronnie op 11-05-2018  17:34 uYep da's een goed recept én de correcte hoeveelheid koriander.
Met die koriander kunnen er veel overdrijven, houden zo, i shall tell this only once...   :D
Eens wat betreft de koriander!

Jacques

Citaat van: brewt op 17-02-2020  19:39 uIs er iemand die mij kan vertellen wat de bruine kandij (17 EBC) precies is? Misschien een linkje?
De bruine kandij die ik online kan vinden bij de bekende winkels zitten allemaal heel erg hoog (EBC)..

De bruine kandij van Van Gilse die je in de Nederlandse supermarkten kunt kopen is veel minder donker dan de donkere kandij van onze leveranciers.

brewt

Citaat van: Jacques op 18-02-2020  22:59 uDe bruine kandij van Van Gilse die je in de Nederlandse supermarkten kunt kopen is veel minder donker dan de donkere kandij van onze leveranciers.
Bedankt voor je reactie Jaques, begrijp ik het goed dat je adviseert om de bruine kandij van Van Gilse te gebruiken voor dit recept? Of is het niet erg om de donkere kandij te gebruiken hier voor?
Mijn doel is om zo dicht mogelijk bij dit kloon recept te komen!

tdp

Citaat van: brewt op 19-02-2020  09:51 uBedankt voor je reactie Jaques, begrijp ik het goed dat je adviseert om de bruine kandij van Van Gilse te gebruiken voor dit recept? Of is het niet erg om de donkere kandij te gebruiken hier voor?
Mijn doel is om zo dicht mogelijk bij dit kloon recept te komen!

In dit geval inderdaad de kandij uit de supermarkt gebruiken!

brewt

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:01 uIn dit geval inderdaad de kandij uit de supermarkt gebruiken!

Hartlijk dank! Dan word dit recept mijn derde brouwsel :) 

tdp

Citaat van: brewt op 19-02-2020  10:04 uHartlijk dank! Dan word dit recept mijn derde brouwsel :)

Qua smaak gaat dit erg in de buurt van de La Chouffe komen, mijn poging (heb deze ook nagebrouwen) werd wat te donker. Wellicht zou je witte kandij kunnen gebruiken, volgens mij kun je dat bij de gemiddelde supermarkt wel krijgen

brewt

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:13 uQua smaak gaat dit erg in de buurt van de La Chouffe komen, mijn poging (heb deze ook nagebrouwen) werd wat te donker. Wellicht zou je witte kandij kunnen gebruiken, volgens mij kun je dat bij de gemiddelde supermarkt wel krijgen

Goede tip! Leuk om hier een beetje mee te spelen. Wellicht dat een mix van witte en bruine kandij ook een goed resultaat oplevert.

peterw

Ik wil deze kloon ook binnenkort gaan brouwern. Nog een vraagje over de gist: is dit de Wyeast 3522 Belgian Ardennes Yeast?

tdp

De WLP550 van White Labs of de WY3522 inderdaad, eventueel de Gnome van Imperial. Zie ook deze pagina

brewt

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:49 uDe WLP550 van White Labs of de WY3522 inderdaad, eventueel de Gnome van Imperial. Zie ook deze pagina

Handige lijst zeg, bedankt!

Neetje

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:49 uDe WLP550 van White Labs of de WY3522 inderdaad, eventueel de Gnome van Imperial.

Zowel de Imperial B45 Gnome als Omega OYL-024 Belgian Ale moeten voor een goede kloon zorgen.
(Weet niet of de Omega nog ergens in de buurt te krijgen is)

tdp

Citaat van: Neetje op 19-02-2020  12:20 uZowel de Imperial B45 Gnome als Omega OYL-024 Belgian Ale moeten voor een goede kloon zorgen.
(Weet niet of de Omega nog ergens in de buurt te krijgen is)

Van de Gnome durf ik het wel te stellen, heb hier deze kloon mee gebrouwen. Duidelijk de La Chouffe qua gistprofiel

LAM

Citaat van: brewt op 17-02-2020  19:39 uIs er iemand die mij kan vertellen wat de bruine kandij (17 EBC) precies is? Misschien een linkje?
De bruine kandij die ik online kan vinden bij de bekende winkels zitten allemaal heel erg hoog (EBC)..

Een beetje laat maar ik brouw dit recept bijna maandelijks. Ik gebruikt gewoon kristalsuiker en vervang ongeveer 5 eetlepels suiker voor donkere basterdsuiker. Gaat helemaal prima! En het is stukken goedkoper.

Groetjes LAM

LAM

Citaat van: peterw op 19-02-2020  10:41 uIk wil deze kloon ook binnenkort gaan brouwern. Nog een vraagje over de gist: is dit de Wyeast 3522 Belgian Ardennes Yeast?

Goedemiddag Peter,
Ik heb voor dit brouwsel de Mangorve Jack's Belgian Abbey (M47) gebruikt.
Dit geeft een geweldig resultaat! Licht fruitig en zoet. Je moet 'm wel een week of 4 laten staan nadat het de fles in is gegaan. Dan is ie al super lekker.

Groetjes LAM

Bvk1983

Citaat van: LAM op 01-02-2021  13:50 uEen beetje laat maar ik brouw dit recept bijna maandelijks. Ik gebruikt gewoon kristalsuiker en vervang ongeveer 5 eetlepels suiker voor donkere basterdsuiker. Gaat helemaal prima! En het is stukken goedkoper.

Groetjes LAM

Ik heb dit recept ook op de planning staan. Voeg je de suiker toe aan de kook of na de hoofdvergisting?

Bvk1983

Ik kom overigens met deze hopwaarden op een IBU van 20 in Brewfather. Als ik me niet vergis zou La Chouffe rond de 26 moeten zitten, toch?

Edit: Ik was in de war met de Isid'or kloon.

Als ik de Wyeast 3522 invoer kom ik op een eind SG van 1.013 i.p.v. 1.007. Heeft Brewfather de vergistingsgraad verkeerd of is het zinvol de suiker- of moutstort te verhogen om op een ABV van 8.0% i.p.v. 7.6% te komen?

Arthur B

Citaat van: LAM op 01-02-2021  13:54 uGoedemiddag Peter,
Ik heb voor dit brouwsel de Mangorve Jack's Belgian Abbey (M47) gebruikt.
Dit geeft een geweldig resultaat! Licht fruitig en vrijwel hetzelfde als La Chouffe. Je moet 'm wel een week of 4 laten staan nadat het de fles in is gegaan. Dan is ie al super lekker.

Hoi LAM, kwam je niet beduidend lager uit qua alcohol dan?

Groet,

Arthur.

William

Citaat van: LAM op 01-02-2021  13:54 uGoedemiddag Peter,
Ik heb voor dit brouwsel de Mangorve Jack's Belgian Abbey (M47) gebruikt.
Dit geeft een geweldig resultaat! Licht fruitig en vrijwel hetzelfde als La Chouffe. Je moet 'm wel een week of 4 laten staan nadat het de fles in is gegaan. Dan is ie al super lekker.

Groetjes LAM

Ik heb dit recept pas ook gebrouwen met de M47 gist.  Eén van mijn beste tripels tot nu toe. Heerlijk aroma!

Arthur B

Citaat van: William op 01-02-2021  19:05 uIk heb dit recept pas ook gebrouwen met de M47 gist.  Eén van mijn beste tripels tot nu toe. Heerlijk aroma!

En ook lijkend op de Chouffe?

William

Dan zou ik weer eens een chouffe moeten kopen en side-by-side moeten proeven. Ga ik doen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.