Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie nav prijswinnend La Chouffe kloon - NHC (Niels, Jos, Sjaak en Hoppie)  (gelezen 4301 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Dan zou ik weer eens een chouffe moeten kopen en side-by-side moeten proeven. Ga ik doen!

Alles voor de wetenschap...   :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Vol lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Ik heb dit recept ook op de planning staan. Voeg je de suiker toe aan de kook of na de hoofdvergisting?
Gewoon bij de kook, zoals het recept aangeeft.

Offline LAM

• Vol lid
Hoi LAM, kwam je niet beduidend lager uit qua alcohol dan?

Groet,

Arthur.

Nee hoor. Het eind SG was wel iets hoger dan gepland maar op het alcoholpercentage scheelde het haast niks.
Hij staat hier overigens achter mij heerlijk te pruttelen dus de vergisting gaat lekker met die Mangrove Jacks's. Hij is trouwens wel erg fruitig, hierdoor is ie erg makkelijk weg te drinken hahahaha

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
Dank voor de info!

Edit: LAM & William, de M47 ook op 20C vergist?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Bij 19C gestart en na de piek langzaam naar 21 C.
Daarna zo'n 3 weken op 15 C.

Vooral op hogere temperaturen vind ik de smaak prachtig. Opvallend was dat ze direct uit de koelkast veel minder fruitig was. Nooit zo extreem meegemaakt.

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
Dank!

Offline LAM

• Vol lid
Dank voor de info!

Edit: LAM & William, de M47 ook op 20C vergist?

Ik heb hem inderdaad op 20 C laten vergisten. Dus 16 dagen en daarna heb ik het over geheveld zodat de meeste drab vast weg is en daarna heb ik het vat nog 2 weken gelagerd in de kruipruimte (dat was toen een graad of 15). Dan wordt het gewoon nog wat helderder en komt je bier alvast wat op smaak.

Offline LAM

• Vol lid
Bij 19C gestart en na de piek langzaam naar 21 C.
Daarna zo'n 3 weken op 15 C.

Vooral op hogere temperaturen vind ik de smaak prachtig. Opvallend was dat ze direct uit de koelkast veel minder fruitig was. Nooit zo extreem meegemaakt.
Dit herken ik inderdaad! Hij wordt lekkerder en vooral fruitiger als je het biertje even een paar minuten buiten de koelkast op temperatuur laat komen.

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **

Ik heb 'm inderdaad op 20C laten vergisten. Dus 16 dagen en daarna heb ik het over geheveld zodat de meeste drab vast weg is en daarna heb ik het vat nog 2 weken gelagerd in de kruipruimte (dat was toen een graad of 15). Dan wordt het gewoon nog wat helderder en komt je bier alvast wat op smaak.

Cheers! 🍻

Offline Bvk1983

• Vol lid
Vandaag dit recept gebrouwen. Voor het eerst een smackpack gebruikt, deze had ik ik gestart met 1 liter en 8 uur op de magneetroerder gehad. Daarna nog een dag in de koelkast en vandaag nog een half uurtje met het verse afgekoelde wort op de magneetroerder. Daarna gent.

Misschien ligt het aan de Wyeast 3522 of misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan maar ik zie 5 uur na het enten nog geen enkele vorm van activiteit. Geen drukopbouw in het waterslot en geen bewegende gistcellen in het vat. Is de 3522 misschien een trage starter?

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
Duurde bij mij ook wel een dag voor dat deze goed op gang was.

Offline LAM

• Vol lid
Dan zou ik weer eens een chouffe moeten kopen en side-by-side moeten proeven. Ga ik doen!
Ga ik ook doen! Kunnen we een dubbel onderzoek doen en onze bevindingen hier posten. (Met M47 uiteraard)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Misschien ligt het aan de Wyeast 3522 of misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan maar ik zie 5 uur na het enten nog geen enkele vorm van activiteit. Geen drukopbouw in het waterslot en geen bewegende gistcellen in het vat. Is de 3522 misschien een trage starter?

Dat is heel gebruikelijk. Vaak duurt het 8 tot 12 uur voordat je waterslot werkt. Bij vloeibare gist ent je in de regel minder vitale gistcellen dan bij korrelgist. Vaak zijn de giststarters te klein....

Op dit moment kun je niet veel meer doen dan geduld hebben.

Offline Bvk1983

• Vol lid
Dat is heel gebruikelijk. Vaak duurt het 8 tot 12 uur voordat je waterslot werkt. Bij vloeibare gist ent je in de regel minder vitale gistcellen dan bij korrelgist. Vaak zijn de giststarters te klein....

Op dit moment kun je niet veel meer doen dan geduld hebben.

Ik had inderdaad even meer geduld moeten hebben. We zijn een nacht verder en inmiddels is de vergisting op gang gekomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Ik had inderdaad even meer geduld moeten hebben. We zijn een nacht verder en inmiddels is de vergisting op gang gekomen.

Gaat goed komen.
Geduld hebben is soms lastig.

Heel snel starten met de vergisting, bijvoorbeeld na een uur, is overigens een teken dat je te veel gist gent hebt.
De vergisting hoort zo tussen de 6 en 12 tot 24 uur na het enten merkbaar aan de gang te zijn. Als het langer dan 24 uur duurt heb je te weinig gist gent of is de temperatuur waarbij de gist zijn werk moet doen te laag.

Offline Bvk1983

• Vol lid
Inmiddels een weekje verder in de vergisting. Redelijk wat bezinksel wat ik vandaag of morgen voor de 2e keer ga aftappen. Het valt me op dat de schuimvorming nog niet is weggetrokken. Hoort dat zo bij Wyeast 3522? Een tikje tegen het vat lijkt er voor te zorgen dat het schuim "brokkelt" en naar beneden valt.

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
Klopt, had ik ook, duurt een poos voor het bezinkt maar het komt goed.
Geduld  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Inmiddels een weekje verder in de vergisting. Redelijk wat bezinksel wat ik vandaag of morgen voor de 2e keer ga aftappen. Het valt me op dat de schuimvorming nog niet is weggetrokken. Hoort dat zo bij Wyeast 3522? Een tikje tegen het vat lijkt er voor te zorgen dat het schuim "brokkelt" en naar beneden valt.

Dit is een gist die een zogenaamd gistdek vormt. Door samenvlokking van gistcellen ontstaat er een netwerk waarin koolzuurbelletjes gevangen worden. Met de tijd zal de koolzuur ontsnappen en zakt de gist naar beneden.

Inderdaad een kwestie van geduld hebben...

Tags: