Discussie nav prijswinnend La Chouffe kloon - NHC (Niels, Jos, Sjaak en Hoppie)

Gestart door FransHilly, 10-05-2018 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: William op 01-02-2021  21:21 uDan zou ik weer eens een chouffe moeten kopen en side-by-side moeten proeven. Ga ik doen!

Alles voor de wetenschap...   :proost:

LAM

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2021  15:15 uIk heb dit recept ook op de planning staan. Voeg je de suiker toe aan de kook of na de hoofdvergisting?
Gewoon bij de kook, zoals het recept aangeeft.

LAM

Citaat van: Arthur B op 01-02-2021  18:24 uHoi LAM, kwam je niet beduidend lager uit qua alcohol dan?

Groet,

Arthur.

Nee hoor. Het eind SG was wel iets hoger dan gepland maar op het alcoholpercentage scheelde het haast niks.
Hij staat hier overigens achter mij heerlijk te pruttelen dus de vergisting gaat lekker met die Mangrove Jacks's. Hij is trouwens wel erg fruitig, hierdoor is ie erg makkelijk weg te drinken hahahaha

Arthur B

Dank voor de info!

Edit: LAM & William, de M47 ook op 20C vergist?

William

Bij 19ºC gestart en na de piek langzaam naar 21 ºC.
Daarna zo'n 3 weken op 15 ºC.

Vooral op hogere temperaturen vind ik de smaak prachtig. Opvallend was dat ze direct uit de koelkast veel minder fruitig was. Nooit zo extreem meegemaakt.


LAM

Citaat van: Arthur B op 02-02-2021  19:21 uDank voor de info!

Edit: LAM & William, de M47 ook op 20C vergist?
Ik heb hem inderdaad op 20 ºC laten vergisten. Dus 16 dagen en daarna heb ik het over geheveld zodat de meeste drab vast weg is en daarna heb ik het vat nog 2 weken gelagerd in de kruipruimte (dat was toen een graad of 15). Dan wordt het gewoon nog wat helderder en komt je bier alvast wat op smaak.

LAM

Citaat van: William op 02-02-2021  19:57 uBij 19ºC gestart en na de piek langzaam naar 21 ºC.
Daarna zo'n 3 weken op 15 ºC.

Vooral op hogere temperaturen vind ik de smaak prachtig. Opvallend was dat ze direct uit de koelkast veel minder fruitig was. Nooit zo extreem meegemaakt.
Dit herken ik inderdaad! Hij wordt lekkerder en vooral fruitiger als je het biertje even een paar minuten buiten de koelkast op temperatuur laat komen.

Arthur B

Citaat van: LAM op 03-02-2021  13:36 uIk heb 'm inderdaad op 20C laten vergisten. Dus 16 dagen en daarna heb ik het over geheveld zodat de meeste drab vast weg is en daarna heb ik het vat nog 2 weken gelagerd in de kruipruimte (dat was toen een graad of 15). Dan wordt het gewoon nog wat helderder en komt je bier alvast wat op smaak.

Cheers! 🍻

Bvk1983

Vandaag dit recept gebrouwen. Voor het eerst een smackpack gebruikt, deze had ik ik gestart met 1 liter en 8 uur op de magneetroerder gehad. Daarna nog een dag in de koelkast en vandaag nog een half uurtje met het verse afgekoelde wort op de magneetroerder. Daarna geënt.

Misschien ligt het aan de Wyeast 3522 of misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan maar ik zie 5 uur na het enten nog geen enkele vorm van activiteit. Geen drukopbouw in het waterslot en geen bewegende gistcellen in het vat. Is de 3522 misschien een trage starter?

vanderhoeve

Duurde bij mij ook wel een dag voor dat deze goed op gang was.

LAM

Citaat van: William op 01-02-2021  21:21 uDan zou ik weer eens een chouffe moeten kopen en side-by-side moeten proeven. Ga ik doen!
Ga ik ook doen! Kunnen we een dubbel onderzoek doen en onze bevindingen hier posten. (Met M47 uiteraard)

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 07-02-2021  20:02 uMisschien ligt het aan de Wyeast 3522 of misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan maar ik zie 5 uur na het enten nog geen enkele vorm van activiteit. Geen drukopbouw in het waterslot en geen bewegende gistcellen in het vat. Is de 3522 misschien een trage starter?

Dat is heel gebruikelijk. Vaak duurt het 8 tot 12 uur voordat je waterslot werkt. Bij vloeibare gist ent je in de regel minder vitale gistcellen dan bij korrelgist. Vaak zijn de giststarters te klein....

Op dit moment kun je niet veel meer doen dan geduld hebben.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 07-02-2021  23:14 uDat is heel gebruikelijk. Vaak duurt het 8 tot 12 uur voordat je waterslot werkt. Bij vloeibare gist ent je in de regel minder vitale gistcellen dan bij korrelgist. Vaak zijn de giststarters te klein....

Op dit moment kun je niet veel meer doen dan geduld hebben.

Ik had inderdaad even meer geduld moeten hebben. We zijn een nacht verder en inmiddels is de vergisting op gang gekomen.


Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 08-02-2021  09:06 uIk had inderdaad even meer geduld moeten hebben. We zijn een nacht verder en inmiddels is de vergisting op gang gekomen.



Gaat goed komen.
Geduld hebben is soms lastig.

Heel snel starten met de vergisting, bijvoorbeeld na een uur, is overigens een teken dat je te veel gist geënt hebt.
De vergisting hoort zo tussen de 6 en 12 tot 24 uur na het enten merkbaar aan de gang te zijn. Als het langer dan 24 uur duurt heb je te weinig gist geënt of is de temperatuur waarbij de gist zijn werk moet doen te laag.

Bvk1983

Inmiddels een weekje verder in de vergisting. Redelijk wat bezinksel wat ik vandaag of morgen voor de 2e keer ga aftappen. Het valt me op dat de schuimvorming nog niet is weggetrokken. Hoort dat zo bij Wyeast 3522? Een tikje tegen het vat lijkt er voor te zorgen dat het schuim "brokkelt" en naar beneden valt.


vanderhoeve

Klopt, had ik ook, duurt een poos voor het bezinkt maar het komt goed.
Geduld  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 15-02-2021  10:35 uInmiddels een weekje verder in de vergisting. Redelijk wat bezinksel wat ik vandaag of morgen voor de 2e keer ga aftappen. Het valt me op dat de schuimvorming nog niet is weggetrokken. Hoort dat zo bij Wyeast 3522? Een tikje tegen het vat lijkt er voor te zorgen dat het schuim "brokkelt" en naar beneden valt.



Dit is een gist die een zogenaamd gistdek vormt. Door samenvlokking van gistcellen ontstaat er een netwerk waarin koolzuurbelletjes gevangen worden. Met de tijd zal de koolzuur ontsnappen en zakt de gist naar beneden.

Inderdaad een kwestie van geduld hebben...

t.g.breukink

Hi Brouwers, ik heb 20 dagen geleden dit recept gebrouwen, net wat afgetapt en het heeft veel potentie.

Het gist wat ik gebruikt heb is wpl550. Voor het eerst een starter gemaakt omdat het om 25 L wort ging. Nu zie ik de afgelopen 4 dagen geen verandering in het SG. Toch blijft het waterslot elke 10 seconden bubbelen. De temperatuur van de koelkast staat op 20 graden.

Overal lees je dat het waterslot passief moet zijn voordat je kunt gaan bottelen. Wat denken jullie, kan ik al gaan bottelen?

Jacques

Citaat van: t.g.breukink op 04-06-2021  20:44 uHi Brouwers, ik heb 20 dagen geleden dit recept gebrouwen, net wat afgetapt en het heeft veel potentie.

Het gist wat ik gebruikt heb is wpl550. Voor het eerst een starter gemaakt omdat het om 25 L wort ging. Nu zie ik de afgelopen 4 dagen geen verandering in het SG. Toch blijft het waterslot elke 10 seconden bubbelen. De temperatuur van de koelkast staat op 20 graden.

Overal lees je dat het waterslot passief moet zijn voordat je kunt gaan bottelen. Wat denken jullie, kan ik al gaan bottelen?

Het kan zijn dat je bier aan het opwarmen is waardoor deze minder koolzuur kan bevatten...

Jelle123

Hallo brouwvrienden,

Ik ben een beginnend brouwer en wil zaterdag de Chouffe kloon gaan maken. Ik heb Cascade hopbellen 6,1% en Saaz hopbellen 5,1%.

Nu vraag ik mij het volgende af: Cascade is de bitterhop, dus klopt het dat ik die gewoon kan schalen als volgt:

Ik brouw 7 liter, dus: (7 Liter / 30 Liter) * 35 g = 8,16 g. Echter is dit met 6,7% dus dan nog het volgende: (8,16 * 6,7%) / 6,1% ≈ 9,0 g Cascade 6,1%


Kan ik dit ook zo toepassen bij de aromahop, of kan je dan smaakafwijkingen gaan krijgen?
Als ik bovenstaande berekening voor de Saaz hop doe kom ik uit op 2,9 g, terwijl ik, als ik de hoeveelheid Saaz niet zou compenseren voor het verschil in alfazuur, ik 4,0 g zou moeten gebruiken.
Misschien dat als ik maar 2,9 g gebruik, er smaakafwijkingen (te weinig hopsmaak) zouden kunnen optreden? (Daarentegen heeft het gebruik van iets te veel aromahop volgens mij maar beperkte invloed op de bitterheid, 21 IBU ipv 20 in het recept).
Is het dus verstandig om gewoon 4,0 g Saaz te gebruiken aangezien het effect op de bitterheid minimaal is?

Ingewikkeld verhaal, maar hopelijk snappen jullie het nog:)

In de bijlage zal ik het recept nog even neerzetten.


Overigens geeft Brewfather aan dat ik 9,5 L maischwater en 4 L spoelwater zou moeten gebruiken, maar ik heb het recept geschaald en ga denk ik (de geschaalde) 8,2 L maischwater en 3,1 L spoelwater gebruiken, aangezien ik bij mijn vorige brouwsel te weinig verdampte, zit ik dan een beetje in de goede richting qua maischwater en spoelwater?

Alvast bedankt!
Jelle

biking rebel

Citaat van: Jelle123 op 18-01-2022  10:00 uHallo brouwvrienden,

Ik ben een beginnend brouwer en wil zaterdag de Chouffe kloon gaan maken. Ik heb Cascade hopbellen 6,1% en Saaz hopbellen 5,1%.

Nu vraag ik mij het volgende af: Cascade is de bitterhop, dus klopt het dat ik die gewoon kan schalen als volgt:

Ik brouw 7 liter, dus: (7 Liter / 30 Liter) * 35 g = 8,16 g. Echter is dit met 6,7% dus dan nog het volgende: (8,16 * 6,7%) / 6,1% ≈ 9,0 g Cascade 6,1%


Kijk naar de IBU's van de hopgiften in het recept en het alfazuur gehalte van je hop, en pas daar je hopgift op aan in Brewfather. Het gehalte aan hop oliën (voor de aroma's) verschilt ook per oogst, dus zolang je niet weet wat er in het kloonrecept is gebruikt en wat het gehalte ervan is in de hop die jij hebt is de keuze niet met een rekensom op te lossen. Ik zou de IBU waarde aanhouden voor de hoeveelheid, in veel gevallen stijgt de hoeveelheid oliën ook met het gehalte alfazuur (als je het bekijkt voor dezelfde soort hop).

Jelle123


Takkie83

Ik zou me niet te druk maken over een grammetje meer of minder hop in je aromahopgift en ook niet in je moutstort. Het brouwproces, je hygiëne en vergistingstemperatuur zijn van veel significantere invloed op de smaak van je eindresultaat. Tot twee decimalen achter de komma je hopgift afwegen is echt zinloos. Dus 2,9 g = 3 g.

Bij bitterhopgiften kan een gram verschil met name bij kleine batches (zoals bij jou) en hoge alfazuurpercentages wel een merkbaar verschil in bitterheid opleveren.

Wat je met je recept doet als het geen 30 maar 7 liter is, is je recept door 30 delen en dan vermenigvuldigen met 7. Dit doe je voor alle ingrediënten.

Om te compenseren voor het verschil in alfazuurpercentages vermenigvuldig je vervolgens het nieuwe gewicht van de hop maal het alfazuurpercentage uit je recept. Dat getal deel je vervolgens door het alfazuurpercentage van jouw hop. Je weet nu hoeveel gram je moet hebben.

Wat betreft het brouwzaalrendement doe je hetzelfde voor de moutstort. Geeft het recept een rendement van 75% aan maar haal jij rond de 60? Moutstort (nadat je het hebt gedeeld door 30 en vermenigvuldigd met 7) vermenigvuldigen maal 75 en delen door 60.

En ook bij die moutstort niet muggenziften met decimalen. Op tientallen grammen nauwkeurig is prima.

Tot slot: smaakafwijkingen ontstaan niet door iets teveel of te weinig hop of mout, hooguit een iets ander bier. Afwijkingen ontstaan door infecties, oxidatie of verkeerde vergistingstemperaturen.

Succes en vooral lekker genieten van het brouwen!  :biersmile:


Jelle123

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ga deze binnenkort brouwen, zin in:)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.