Simpele goed doordrinkbare pils

Gestart door Marc0F, 21-11-2013 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc0F

Ja dat vind ik inderdaad het briljante aan deze hobby, je kunt echt je eigen smaak/recept maken door de jaren heen, ik zie deze pils dan ook als een eerste begin daarvan, wat ik door de jaren heen hopelijk kan verfijnen naar mijn eigen smaak :)
Natuurlijk met hulp van de echte kenners :)

Bedankt voor al jullie tips tot nu toe, ik zal hem waarschijnlijk komende zondag gaan maken :)


Marc0F

Zo afgelopen zaterdagavond/nacht is hij gemaakt en in het vergistingsvat geplaatst.
Gisteren was er nog geen echte vergisting, wel werd langzaamaan de druk in het vat hoger en het niveau van het waterslot tot aan bijna de eerste bubbel gedrukt.

Ik verwacht dat hij inmiddels (op 12 graden) wel aan de gang is. De eind SG na het koken was hoger dan veracht, waardoor het bier rond de 6% alcohol zou krijgen, dit is niet wat ik wilde bij deze pils, na he toevoegen van 1 liter koud kraanwater (handig tijdens het koelen haha) is het SG dermate gezakt dat het ong. 5.2% zou moeten worden.

En dan nu is het in spanning afwachten.

Is 24 uur / 36 uur voor het starten van de (vlottere) vergisting van een ondergister acceptabel?


michielr

Citaat van: Marc0F op 02-12-2013  10:17 uIs 24 uur / 36 uur voor het starten van de (vlottere) vergisting van een ondergister acceptabel?

Ik heb het zelf nooit geklokt, maar je kunt er op rekenen dat de complete vergisting met een ondergist trager gaat als wat je gewend bent van een bovengist. De vergisting zal ook minder heftig zijn.

RobinB

Citaat van: Marc0F op 02-12-2013  10:17 uIs 24 uur / 36 uur voor het starten van de (vlottere) vergisting van een ondergister acceptabel?
Dat ligt eraan hoe je de gist hebt toegevoegd en hoeveel je hebt gebruikt. ;)

Marc0F

Droge gist gehydrateerd en in totaal dus 22 gram (200 ml met water) aan gist toegevoegd.

RobinB

Bij welke temperaturen?
Zowel mbt hydrateren, het toevoegen als de huidige vergisting.

In principe gaat uiteraard alles iets langzamer op ondergist-temperatuur.
Toch vind ik >24 uur voor de eerste tekenen van vergisting te lang.

Dat wil niet zeggen dat het niet goed komt, in tegendeel, ik acht het vrij waarschijnlijk dat het goed komt.
Het is gewoon langer dan ik me zou wensen. :)

Marc0F

12 graden.

De eerste tekenen waren er wel voor 24 uur, echter nog geen ontsnapte lucht voor die tijd (wel druk in vat + lucht in waterslot).

Maar inderdaad ik verwacht ook dat het wel goed gaat komen :)
Volgende keer pak ik 3 zakjes (33 gram) ipv 22 gram, toch jammer als het misgaat.

RobinB

Je kan ook de slurry van deze vergisting gebruiken, scheelt weer in gistkosten.

Marc0F

Natuurlijk! Had ik niet eens meer aan gedacht. goed idee :)

Wolcraft

@marcOf ben benieuwd of je het recept door de jaren heen nog hebt veranderd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.