Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie nav prijswinnend La Chouffe kloon - NHC (Niels, Jos, Sjaak en Hoppie)  (gelezen 822 keer)

Offline FrankR

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hierbij het recept van de NHC (Niels, Jos, Sjaak en ik).
Het bier heeft 88 punten gescoord.

Naam brouwsel: CHOUFFE 2
Biertype: Tripel
Begin SG: 1070
Eind SG:  1007
Kleur (berekend):      10,5 EBC (Morey)
Berekende bitterheid: 19,5 EBU (Tinseth)

Vermeld de hoeveelheden per 30 liter wort/bier

Mout
8510  gram       92 %      Pilsmout            3 EBC     
0740  gram       08 %      Bruine kandij      17 EBC     
9250  gram       totaal

Water
35,0 L maischwater
13,3 L spoelwater

Maischschema
60ļC   45 min.
70ļC   30 min.
75ļC   05 min.
78ļC   05 min.

Hop
35 gram    Cascade 6,7 % alfa  bloemen     kooktijd 75 min
18 gram    Saaz      3,5 % alfa  bloemen     kooktijd 15 min

Kruiden
16 gram    Koreander(zaad) gevijzeld          kooktijd 05 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
Naam gist:   La Chouffe
Starter: 2 ltr 2 uur belucht

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting    04 dagen bij  20 gr C
lagering        14 dagen bij  20 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 54%
Extractgehalte: 17,1 graden Plato
Alc. 8,0 %vol.

:degroeten:
Hallo allemaal,

Mooi recept. Dit wil ik zaterdag ook gaan brouwen. Ik ben nu wat voorbereidingen aan het treffen en probeer het in te voeren in BrouwHulp. Maar de eenheden die BrouwHulp vanzelf berekend komen niet overeen met de hoeveelheden van de ingrediŽnten.
De IBU is veel hoger in BrouwHulp met de ingevulde hoeveelheid ingrediŽnten dan hier in het recept staat. Kan dat kloppen?

Ik begrijp dat de waarden die in de recepten vermeld worden, de hoeveelheid is die op dat moment gemeten is. En dat dat puur afhankelijk van de brouwinstallatie en het moment is, maar heeft het dan nog wel nut om ze te vermelden als de eigen berekende BrouwHulp waarden zo ver afwijken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De IBU is veel hoger in BrouwHulp met de ingevulde hoeveelheid ingrediŽnten dan hier in het recept staat. Kan dat kloppen?

Ik begrijp dat de waarden die in de recepten vermeld worden, de hoeveelheid is die op dat moment gemeten is. En dat dat puur afhankelijk van de brouwinstallatie en het moment is, maar heeft het dan nog wel nut om ze te vermelden als de eigen berekende BrouwHulp waarden zo ver afwijken?

IBU meten wij als hobbybrouwers niet. Dat berekenen we met alle onzekerheden die daarbij horen.

De waarde waarop je uitkomt is sterk afhankelijk van de gebruikte rekenmethode. Dat kan de oorzaak zijn van de afwijkende waarden. Ook kan het zijn dat het alfazuurgehalte van de hop die in BrouwHulp staat anders is dan het alfazuurgehalte van de hop die in het recept staat.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
Hallo allemaal,

Mooi recept. Dit wil ik zaterdag ook gaan brouwen. Ik ben nu wat voorbereidingen aan het treffen en probeer het in te voeren in BrouwHulp. Maar de eenheden die BrouwHulp vanzelf berekend komen niet overeen met de hoeveelheden van de ingrediŽnten.

Zoals Jacques ook al een beetje laat doorschemeren moet je even controleren of de alfazuur in het recept overeenkomen met de alfazuur van jouw hoppen en de alfazuur die BrouwHulp in zijn database heeft staan. Deze kunnen per oogstjaar nog aardig verschillen. Ik denk dat daar die afwijking in berekend IBU vandaan komt bij jou.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Yep da's een goed recept ťn de correcte hoeveelheid koriander.
Met die koriander kunnen er veel overdrijven, houden zo, i shall tell this only once...   :D

Tags: