Welke mouten voor Piraat kloon recept?

Gestart door tieskewieske, 10-05-2018 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieskewieske

Beste hobbybrouwers,

Online trof ik het volgende recept voor een Piraat kloon maar ik kom er niet helemaal uit welke mouten ze nu bedoelen en hoe het recept precies in elkaar steekt. Is het bijvoorbeeld raadzaam alleen Belgische mouten te gebruiken? Hebben jullie tips? Is het recept in balans?

Het recept (5 gallons) 1-stapsmaisch 67C 90 minuten:
- 17 Lb's Belgian Pilsner malt (7,7kg Dingemans Pilsen?)
- 1/2 lb. crystal 20 L (227g Dingemans Aromatic/Amber MD?)
- 4 oz. Cara-Vienna (113g Swaen Vienna?)
- 4 oz. Aromatic (113g Dingemans Aroma 100 MD?)
- 1 Lb. Belgian light candi sugar (454g Kandijsuiker brokken WIT?)
- 1 oz. Brewers Gold @ 5 AAU (60 min) (22,1g Brewer's Gold bloemen 6,4%)
- 1 oz. Styrian Golding with 1/2 tsp.Crushed Coriander(15 min.) (14g Styrian Golding pellets 3%, 2g koriander?)
- 1/2 oz. Styrian Golding with 1/2 tsp.Crushed Coriander @ 1 tsp Sweet orange peel (10 min) ((14g Styrian Golding pellets 3%, 2g koriander, 8g zoete sinaasappelschil?)
- 3739 Wyeast Flanders Golden Ale

Qua alcohol:  "Depending on your efficiency you should have a 10/10-1/2 Alcolhol." Als ik dit recept echter in BrouwVisie invul krijg ik in het tabblad gist 9.2% tot 9.8%

Gerb

Ik denk dat een Piraat niet zo veel moutsoorten in zich heeft.  Het bier heeft in mijn beleving veel gistkarakter en er wordt hoogstwaarschijnlijk veel suiker gebruikt.  Probeer gewoon een 85% pilsmout en 15% kandijsuiker. Eventueel nog een paar procent lichte caramout als je dat wilt. De genoemde gist in het recept is prima, als je die kunt vinden.

tieskewieske

Citaat van: Gerb op 10-05-2018  11:15 uIk denk dat een Piraat niet zo veel moutsoorten in zich heeft.  Het bier heeft in mijn beleving veel gistkarakter en er wordt hoogstwaarschijnlijk veel suiker gebruikt.  Probeer gewoon een 85% pilsmout en 15% kandijsuiker. Eventueel nog een paar procent lichte caramout als je dat wilt. De genoemde gist in het recept is prima, als je die kunt vinden.

De reden dat ik op zoek ben naar een goed piraat recept is omdat ik graag een kloon zou maken van de Tripel van de Garre en ik heb begrepen dat de Piraat het moederbier is van dit bier. Dit kon ik over de tripel van de Garre vinden:

http://www.globalbeer.com/belgian-beer/de-garre

Jacques

Citaat van: Gerb op 10-05-2018  11:15 uIk denk dat een Piraat niet zo veel moutsoorten in zich heeft.  Het bier heeft in mijn beleving veel gistkarakter en er wordt hoogstwaarschijnlijk veel suiker gebruikt.  Probeer gewoon een 85% pilsmout en 15% kandijsuiker. Eventueel nog een paar procent lichte caramout als je dat wilt. De genoemde gist in het recept is prima, als je die kunt vinden.

Er is volgens mij toch at Aromatic/Amber mout nodig Zo heel licht van kleur is Piraat niet. Je hebt de amber mout ook nodig voor de moutigheid van dit bier.




tieskewieske

Citaat van: tieskewieske op 10-05-2018  11:04 uBeste hobbybrouwers,

Online trof ik het volgende recept voor een Piraat kloon maar ik kom er niet helemaal uit welke mouten ze nu bedoelen en hoe het recept precies in elkaar steekt. Is het bijvoorbeeld raadzaam alleen Belgische mouten te gebruiken? Hebben jullie tips? Is het recept in balans?

Het recept (5 gallons) 1-stapsmaisch 67C 90 minuten:
- 17 Lb's Belgian Pilsner malt (7,7kg Dingemans Pilsen?)
- 1/2 lb. crystal 20 L (227g Dingemans Aromatic/Amber MD?)
- 4 oz. Cara-Vienna (113g Swaen Vienna?)
- 4 oz. Aromatic (113g Dingemans Aroma 100 MD?)
- 1 Lb. Belgian light candi sugar (454g Kandijsuiker brokken WIT?)
- 1 oz. Brewers Gold @ 5 AAU (60 min) (22,1g Brewer's Gold bloemen 6,4%)
- 1 oz. Styrian Golding with 1/2 tsp.Crushed Coriander(15 min.) (14g Styrian Golding pellets 3%, 2g koriander?)
- 1/2 oz. Styrian Golding with 1/2 tsp.Crushed Coriander @ 1 tsp Sweet orange peel (10 min) ((14g Styrian Golding pellets 3%, 2g koriander, 8g zoete sinaasappelschil?)
- 3739 Wyeast Flanders Golden Ale

Qua alcohol:  "Depending on your efficiency you should have a 10/10-1/2 Alcolhol." Als ik dit recept echter in BrouwVisie invul krijg ik in het tabblad gist 9.2% tot 9.8%

Volgens BrouwVisie kom ik op een bier uit van 23 EBC en 15 EBU (Glenn Tinseth) de kleur lijkt dus wel goed aldus de website van Van Steenberghe: http://www.zbf.be/bierfirma/brouwerij-van-steenberge/ om de EBU op te krikken zou ik 2* 28 g Styrian Goldings toevoegen en 45 g Brewer's gold om tot een EBU van 30 te komen

jaapz

Citaat van: tieskewieske op 10-05-2018  11:04 u- 1/2 lb. crystal 20 L (227g Dingemans Aromatic/Amber MD?)
- 4 oz. Cara-Vienna (113g Swaen Vienna?)

Crystal 20L is een caramout van 20 lovibond, oftewel ~52 EBC. Volgens mij past hier van Dingemans beter de Cara 50 (50 EBC, 20 lovibond).
Cara-Vienna is ook een caramout, Swaen Vienna niet.  Zo ver ik kan vinden wordt CaraVienna alleen door Dingemans gemaakt, en is het een andere naam voor de Cara 50 die ik hierboven al even noemde. Misschien dat je deze twee dan beide kan vervangen door 1 stort Cara 50 van Dingemans

Het vervelende aan recepten waar niet bij staat welke mouterij er gebruikt is, is dat je nooit echt zeker kan weten welke mout er nou eigenlijk gebruikt is, omdat de mouterijen niet allemaal dezelfde naam gebruiken voor hetzelfde product.

Ansius

Wat je ook kiest.
Neem 20% suiker.

Dat is erg belangrijk denk ik.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.