RVS reinigen en passiveren met Bar Keepers Friend Power Cream

Gestart door PeterEngeltje, 09-05-2018 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 17-05-2018  23:58 uNiet zo heel moeilijk. Om de 10 minuten 4 liter uit de ketel halen en opkoken in je brouwketel. Daarna teruggieten in het gistvat.

Overigens vind ik het wel heel vreemd dat de fabrikant er niet voor zorgt dat het gistvat gebruiksklaar is.

Ja, natuurlijk: om de 10 minuten 4 liter uit de ketel halen, opkoken en terug gieten.
Stom dat ik dat zelf niet heb bedacht.

Of het vreemd is dat de fabrikant het gistvat niet gebruiksklaar heeft gemaakt?
Ja daar zit wat in, maar wat me meer stoort is dat de bijgeleverde instructies summier en wat onduidelijk zijn.
Gelukkig is via dit form en YouTube meer kennis te verkrijgen en ben ik wel blij met het vat.
De praktijk moet dat natuurlijk nog wel bevestigen.

Ik hoop nog wel tip(s) te krijgen over de temperatuur bij passiveren met hogere zuurconcentraties.
Passiveren, tot één week terug nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar wel belangrijk om je RVS goed schoon te krijgen en corrosie te voorkomen.

EBC

Het vat is gebruiksklaar. Nou ja, je moet het enkel reinigen met iets als PBW of Caustic of Loog. Zoals je alle nieuwe materialen moet reinigen voor gebruik.

Passiveren? Ik heb het nog nooit gedaan. En ik ga er ook niet aan beginnen. Het is iets voor de Myth Busters.

seed7

Passiveren doe je normaal gesproken direct na een bewerking aan RVS, dus na lassen of zagen of etsen. Ik heb daar een pasta voor voor als ik weer eens een poging tot lassen onderneem, normaal gebruik je salpeterzuur en veel spoelwater. Dat soort spullen moet je gewoon bij de las- of auto-onderdelenleveranciers halen rustbusters.nl etc.

Tast PBW RVS zodanig aan dat er daarna weer gepassiveert zou moeten worden? Kan het me niet voorstellen, wordt wel en ellendige toestand dan in brouwerijen waar werkelijk alles van RVS is en alles grondig schoon met zijn.

Ingo

Gerlachus

Ik vraag mij trouwens af of het RVS nog wel gepassiveerd moet worden en of het zinvol is om iets anders dan salpeterzuur te gebruiken.
Staal wordt met citroenzuur gepassiveerd, RVS met salpeterzuur. Ik dacht trouwens dat je ook waterstofperoxide kon gebruiken vanwege de instabiele zuurstofbinding en dus snelle oxidatie.
Na verloop van tijd zal RVS namelijk vanzelf een oxidehuid krijgen van chroom(III)oxide, wat het materiaal afsluit. Normaliter wordt na het lassen gebeitst met een zwakker zuur waarmee de oxidehuid wordt verwijderd en verontreinigingen van tijdens het lassen/bewerken worden weggehaald. Daarna dus passiveren met die sterke shit.
Je RVS hoef je dus hooguit te behandelen op die plekken waar is gelast (te zien aan regenboog-verkleuringen als het goed is gebeurd) maar ik mag toch aannemen dat de fabrikant dat al heeft gedaan om zeker te weten dat hij goed werk heeft geleverd?

Volgens mij dus helemaal geen actie nodig.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-05-2018  12:02 uHet vat is gebruiksklaar. Nou ja, je moet het enkel reinigen met iets als PBW of Caustic of Loog. Zoals je alle nieuwe materialen moet reinigen voor gebruik.

Passiveren? Ik heb het nog nooit gedaan. En ik ga er ook niet aan beginnen. Het is iets voor de Myth Busters.

Reinigen moet inderdaad altijd worden gedaan.

De rvs brouwspullen die ik heb (Braumeister en 2 RVS CCT's) zijn door mij nooit gepassiveerd.

seed7

Citaat van: Gerlachus op 18-05-2018  14:37 uIk dacht trouwens dat je ook waterstofperoxide kon gebruiken vanwege de instabiele zuurstofbinding en dus snelle oxidatie.

Ja, normaal spoel je een bewerkt deel eerst met zuurstofrijk water, of inderdaad peroxide , dan salpeterzuur en dan weer met water spoelen.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.