RVS reinigen en passiveren met Bar Keepers Friend Power Cream

Gestart door PeterEngeltje, 09-05-2018 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Vandaag bij Brouwmarkt geweest en een RVS Brew Bucket gekocht.
Thuis gekomen las ik in de instructies dat je hem eerst moet reinigen met STP (Sodium Tri Fosfaat) heb ik niet in huis. En vervolgens het RVS moet passiveren met vrij veel Star San.
Na wat speuren vond ik op YouTube een heel interessant filmpje over het schoonmaakmiddel "Bar Keepers Friend Power Cream". Dit middel doet de reiniging en passivatie samen in een handeling.
Het middel is in Nederland te bestellen bij Biggreensmile.nl

Kijk en geniet:

Knobby

Schoonmaakazijn doet hetzelfde voor een fractie van de prijs en met minimaal schrobben.

PeterEngeltje

Citaat van: Knobby op 09-05-2018  22:36 uSchoonmaakazijn doet hetzelfde voor een fractie van de prijs en met minimaal schrobben.

Okay,
Maar verdun je die dan eerst?
Ik heb over passiveren wat gespeurd en gezocht op Google en gelezen dat azijn RVS kan aantasten.
En bij welke temperatuur?
Over passiveren met azijnzuur kan ik weinig vinden vandaar deze vragen.

DoubleW

Werk altijd met heet loog oplossing om vuilaanslag los te weken, naspoelen met azijnzuur oplossing, snel en makkelijk

Knobby

Citaat van: PeterEngeltje op 09-05-2018  23:04 uOkay,
Maar verdun je die dan eerst?
Ik heb over passiveren wat gespeurd en gezocht op Google en gelezen dat azijn RVS kan aantasten.
En bij welke temperatuur?
Over passiveren met azijnzuur kan ik weinig vinden vandaar deze vragen.
Ik heb de azijn 1 op 1 verdund, gewoon bij kamertemperatuur.

Lange1985

Vaak wordt daar ook 1 molair salpeterzuur voor gebruikt, maar is ook lijp spul. Zou citroenzuur geen idee zijn? Complexeert misschien ook nog wat ionen  :proost:

DoubleW

Loog en azijnzuur worden verdund 1:100 het is sterk spul en je laat het gewoon een nacht inweken. Rvs is meestal van 304 gemaakt en kan dus tegen alle zuur en loog.

Haagse Wouter

Neem je RVS vanwege zijn superieure bestendigheid, en dan alsnog zorgen maken over bestendigheid  :nut:.
Ik zou RVS nog met 5 molair NaOH schoonmaken (qua materiaal, niet qua veiligheid).

PeterEngeltje

Citaat van: Knobby op 10-05-2018  10:49 uIk heb de azijn 1 op 1 verdund, gewoon bij kamer temperatuur.
Citaat van: DoubleW op 10-05-2018  11:08 uLoog en azijnzuur worden verdund 1:100 het is sterk spul en je laat het gewoon een nacht inweken. Rvs is meestal van 304 gemaakt en kan dus tegen alle zuur en loog.
Citaat van: DoubleW op 10-05-2018  01:31 uWerk altijd met heet loog oplossing om vuilaanslag los te weken, naspoelen met azijnzuur oplossing, snel en makkelijk

Bedankt voor jullie tips maar ik mis info over de azijn/azijnzuur waar jullie mee beginnen.
Is dat geconcentreerde azijn, schoonmaakazijn of gewone, of inmaak?

Ook vraag ik me af, voor de eerste schoonmaak adviseren ze SodiumTriFosfaat, maar zou je voor de eerste schoonmaak niet gewoon PBW kunnen gebruiken?

Ik heb meerdere YouTube filmpjes gezien van tevreden brouwers over Bar Keepers Friend Cream en de poeder vorm. Dus ik heb toch zo'n fles besteld.

DoubleW

Heb het over door brouwerijen gebruikte reinigingsmiddelen die in Jerry cans van 25 l worden gekocht. Normaliter zou je ook natronloog (gootsteen ontstopper) voor consumenten kunnen gebruiken maar dan ben je meer kwijt vanwege lagere concentratie. Kijk op deze website over uitleg reiningingsmiddelen. http://wineserver.ucdavis.edu/industry/enology/methods_and_techniques/reagents/peroxyacetic_acid.html

P.S heb het over perazijn of te wel peroxyazijnzuur en dat is geen azijn! Ook geen azijn gebruiken want dan haal je de potentiële vijand in huis.

PeterEngeltje

DoubleW,

Bedankt voor de link, staat nog meer nuttige info in over STP en dergelijke.

Wat je over azijn schrijft daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Ik denk dat consumptie azijn azijnzuurbacterien of de sporen daarvan kan bevatten.
Schoonmaakazijn niet, die is volgens mij synthetisch.

Haagse Wouter

Ik zou daar echt compleet niet bang voor zijn met schoonmaakazijn.
Heb b.v. nog nooit vlokken gezien in schoonmaakazijn. Is naar mijn weten inderdaad een chemisch process en daarom officieel niet geschikt voor consumptie.

Eerlijk gezegd moet sowieso de vervuiling wel echt extreem zijn wil je naar perazijnzuur gaan haha. Ik heb dit echt nog nooit gehad. Een spraytje voor kalkaanslag en een sponsje is bij mij altijd voldoende geweest om de ketel schoon te krijgen.

PeterEngeltje

Citaat van: Haagse Wouter op 10-05-2018  13:42 uIk zou daar echt compleet niet bang voor zijn met schoonmaakazijn.
Heb b.v. nog nooit vlokken gezien in schoonmaakazijn. Is naar mijn weten inderdaad een chemisch process en daarom officieel niet geschikt voor consumptie.

Eerlijk gezegd moet sowieso de vervuiling wel echt extreem zijn wil je naar perazijnzuur gaan haha. Ik heb dit echt nog nooit gehad. Een spraytje voor kalkaanslag en een sponsje is bij mij altijd voldoende geweest om de ketel schoon te krijgen.

Perazijnzuur werkt misschien wel goed om het RVS te passiveren.

Maar terugkomend op mijn eerdere vraag:
Zou je voor de eerste schoonmaak bij ingebruikname SodiumTriFosfaat kunnen vervangen door PBW?
SsBrewtech heeft het stellig over STF, maar Grainfather had het bij ingebruikname brouwinstallatie over PBW.

Markiej87

Bedankt voor de tip, ik heb het besteld! Leuk hoor, al die alternatieven. Ik vind het wel makkelijk, zo'n spulletje in een flesje wat alles doet voor 3,50 :p

EBC

PBW of Caustic.
Als je het kan krijgen neem je Flich, uit Zwevegem BE. Prijzig, maar super.

Maak je geen zorgen over reinigingsmiddelen op rvs/inox. Die paar keer dat je het gebruikt (en je laat het geen 24 uur weken) kan echt geen kwaad.

En dat gepassiveer. Maak je vooral meer druk om je brouwtechniek.

Fruitbiertje

www.youtube.com/watch?v=bZenQaRChj4

In dit filmpje hebben ze het voornamelijk over five star producten als pbw en acid cleaner nr5.
Gaat ook over passiveren, alleen dan met 2 middeltjes.
Kan alleen geen acid cleaner vinden hier in Nederland, maar ze zeggen in deze video dat het ook met star san kan, als je de dosis x4 doet.
Maar misschien doet schoonmaak azijn wel hetzelfde, en heb je geen duur middeltje nodig?

Jacques

Citaat van: Fruitbiertje op 16-05-2018  13:23 uMaar misschien doet schoonmaakazijn wel hetzelfde, en heb je geen duur middeltje nodig?

Kan ook met citroenzuur. Zie hier.

nembrionic

Citaat van: Haagse Wouter op 10-05-2018  13:42 uEerlijk gezegd moet sowieso de vervuiling wel echt extreem zijn wil je naar perazijnzuur gaan haha.

Eh, perazijn gebruik je niet voor reiniging.

seed7

Citaat van: PeterEngeltje op 09-05-2018  22:08 uThuis gekomen las ik in de instructies dat je hem eerst moet reinigen met STP (Sodium Tri Fosfaat) heb ik niet in huis. En vervolgens het RVS moet passiveren met vrij veel Star San.

Dus eigenlijk koop je een half af product?

Ingo

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 16-05-2018  23:58 uKan ook met citroenzuur. Zie hier.
Ja, dat kan met 10% citroenzuur oplossing. Dat is 2,6 kg citroenzuur op 26 liter!
Dus ik ga met Barkeepers Friends of Starsan aan de slag.
Maar weet iemand welke temperatuur moet worden aan gehouden? Ik lees vaak 60 graden C of 140 graden F.
Maar volgens de instructies van Ss Brewtech bij 60-70 graden F, dat is 21-25 graden C.
Jammer dat bij zulke prijzige apparatuur de instructies zo vaag zijn.

Gerlachus

Chempro Caustic of soortgelijk werkt uitstekend. En wat dacht je van good-old afwasmiddel? Kleine vaten/tanks kun je er prima mee schoonmaken en een microvezeldoek zorgt ervoor dat je wat kracht kunt zetten zonder krassen.
Heb altijd het idee dat iedereen water met een of ander spul erin wil flikkeren en dat het dan vanzelf in 1 stap brandschoon moet worden. Not gonna happen. Je zult toch af en toe wat kracht moeten zetten en zeker ook het contactoppervlak verversen door de wrijven zonder al teveel kracht.

Tot slot met perazijnzuur en waterstofperoxide (Oxonia Active) naspoelen om alles dood te maken en dan met water naspoelen. In plaats daarvan kun je ook Starsan gebruiken, schuimt ook nog en heeft een licht zepende werking. Weliswaar duurder maar verkrijgbaar in verpakkingen < 25kg...

CeesM

Leuke filmpjes. Ik weet niet wat voor troep ze aan die ketels hebben, maar zo zie ik het bij mij nooit.
Mijn RVS brouwketel en gisttank was ik na gebruik gewoon af met een vaatwas sopje. Eventueel aangebrand/aangekoekt eiwitten met een in azijn gedrenkt keukenpapier. Altijd in korte tijd goed schoon.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 17-05-2018 &nbsp;10:21 uJa, dat kan met 10% citroenzuur oplossing. Dat is 2,6 kg citroenzuur op 26 liter!

Kan ook met 4% bij 80 ºC gedurende 60 minuten. Dan heb je 1 kg nodig. Kosten: € 5,95.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 17-05-2018 &nbsp;22:11 uKan ook met 4% bij 80 ºC gedurende 60 minuten. Dan heb je 1 kg nodig. Kosten: € 5,95.

Dat scheelt een hoop citroenzuur, alleen hoe hou je de temperatuur gedurende 1 uur constant op 80 graden C ?
Het gaat namelijk om een RVS gistvat (Ss Brew Bucket) en geen brouwketel.
Daarom ben ik nog aan het uitzoeken welke temperatuur nu de juiste is voor Starsan of Bar Keepers Friend.
De Ss Brewtech instructies geven voor Starsan 60-70 graden F (21-25 graden C) aan.
Maar in veel YouTube filmpjes zie je 60 graden C.

Als het 60 graden C is moet ik een Starsan oplossing gebruiken.
Als het 21-25 graden C is kan ik Bar Keepers Best Friend Power Cream bij kamertemperatuur gewoon op de wanden smeren en in laten trekken.

Ik heb de Power Cream nu in huis, en hij bevat volgens de verpakking:
Citric-Acid Monohydrate, Oxalic Acid, 5-15%.
Dat is wat onduidelijk maar ik vermoed dat ze bedoelen 5% Citroenzuur en 15% Oxcaalzuur.
Als een fabrikant totaal 5 á 15 % bedoelt heeft hij zijn fabricage proces niet heel precies in de vingers.
Made in the UK, dus onwaarschijnlijk.

Ik wil mijn volgende brouwsel er zondag of maandag in gaan vergisten.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 17-05-2018 &nbsp;23:40 uDat scheelt een hoop citroenzuur, alleen hoe hou je de temperatuur gedurende 1 uur constant op 80 graden C ?
Het gaat namelijk om een RVS gistvat (Ss Brew Bucket) en geen brouwketel.

Niet zo heel moeilijk. Om de 10 minuten 4 liter uit de ketel halen en opkoken in je brouwketel. Daarna teruggieten in het gistvat.

Overigens vind ik het wel heel vreemd dat de fabrikant er niet voor zorgt dat het gistvat gebruiksklaar is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.