Schoonmaken kraantje plastic gistvat

Gestart door Zedd, 09-05-2018 16:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zedd

Herkennen jullie dit?


Gewoon een kraantje van de (ik denk) meestgebruikt gistvaten die er zijn.
Ik krijg dat randje met geen mogelijkheid schoon, hoe doen jullie dat?

Knobby

Stap 1: geen kraantje in je gistvat.

Indien Stap 1 niet mogelijk is: Laten weken in Enzybrew. Dat is ideaal voor dit soort dingen.

ciesvandekwis

Heet water en detergent,
Je pink erin en draaien,
mijn flessenborstel en sopje,
in de vaatwas na een nachtje in sop.

chthon

En kraantjes direct demonteren en reinigen na gebruik.

Zedd

Citaat van: chthon op 09-05-2018  17:24 uEn kraantjes direct demonteren en reinigen na gebruik.
Dat is sowieso de beste tactiek...
Dank allen, ik ga wat agressiever materiaal gebruiken.

FransHilly

Citaat van: Knobby op 09-05-2018  16:34 uStap 1: geen kraantje in je gistvat.

Indien Stap 1 niet mogelijk is: Laten weken in Enzybrew. Dat is ideaal voor dit soort dingen.

Maar hoe krijg je dan je wort uit het gistvat zonder al het bezinksel? Daar is het kraantje toch voor?

Herman

Dat kun je doen met een hevel. Maar dat hoeft niet.

Kraantje gebruiken is prima hiervoor, ik zou het alleen niet gebruiken voor tussentijdse monsters. Daardoor krijg je als je niet oplet opdrogend bier in het kraantje, wat mogelijk een besmettingsbron wordt. Derhalve goed letten op hygiene. Niet gebruiken is de beste optie.

Zedd

Citaat van: Herman op 09-05-2018  23:50 uKraantje gebruiken is prima hiervoor, ik zou het alleen niet gebruiken voor tussentijdse monsters. Daardoor krijg je als je niet oplet opdrogend bier in het kraantje, wat mogelijk een besmettingsbron wordt. Derhalve goed letten op hygiene. Niet gebruiken is de beste optie.

Dat is ook mijn angst maar op dit moment staat de statistiek aan mijn zijde: ik doe het toch al jaren zo, zonder een enkele infectie.
De hevel moet je ook weer schoonmaken en is, lijkt me, meer werk dan dat kraantje.

Jacques

Citaat van: Zedd op 09-05-2018  23:55 uDat is ook mijn angst maar op dit moment staat de statistiek aan mijn zijde: ik doe het toch al jaren zo, zonder een enkele infectie.
De hevel moet je ook weer schoonmaken en is, lijkt me, meer werk dan dat kraantje.

Een hevel schoonmaken is zo gebeurd. Even doorspoelen met (heet) water. Voor gebruik met een plantenspuit wat San Sar doorspuiten en zorgen dat alles in het schuim zit.

Overigens is de oplossing voor het plastic kraantje deze vervangen door een rvs sanitair kraantje. 

Easywoods

Citaat van: Jacques op 10-05-2018  00:22 uEen hevel schoonmaken is zo gebeurd. Even doorspoelen met (heet) water. Voor gebruik met een plantenspuit wat San Sar doorspuiten en zorgen dat alles in het schuim zit.

Hevel een half uurtje laten badderen in een laagje Starsan in zo'n langwerpige plantenbak die eigelijk gemaakt zijn om aan een balkon te hangen werkt ook super  ;)

dirk

Citaat van: Zedd op 09-05-2018  16:30 uIk krijg dat randje met geen mogelijkheid schoon, hoe doen jullie dat?

Ultrasoonreiniger inzetten.

hansHalberstadt

Citaat van: FrankR op 09-05-2018  22:50 uMaar hoe krijg je dan je wort uit het gistvat zonder al het bezinksel? Daar is het kraantje toch voor?
Dat doe ik met een hevel bestaande uit siliconenslang met een markering zodat je steeds het slangetje ca 1 cm onder het oppervlak kunt houden.
Dan hiermee je gistingsvat leeghevelen in je bottelvat en vooral tegen het einde het slangetje steeds zo dicht mogelijk onder het oppervlak houden zodat je net geen lucht meezuigt en het vat iets scheef zetten met een plankje eronder.

thezewery

Citaat van: Herman op 09-05-2018  23:50 uDat kun je doen met een hevel. Maar dat hoeft niet.

Kraantje gebruiken is prima hiervoor, ik zou het alleen niet gebruiken voor tussentijdse monsters. Daardoor krijg je als je niet oplet opdrogend bier in het kraantje, wat mogelijk een besmettingsbron wordt. Derhalve goed letten op hygiene. Niet gebruiken is de beste optie.
Opdrogend bier dat is aan de buitenkant, de foto is m.i. de binnenkant.

Jacques

Citaat van: dirk op 10-05-2018  15:45 uUltrasoonreiniger inzetten.

Goede suggestie. Een utrasoonapparaat met een oxi-oplossing wordt door mij gebruikt voor het reinigen van de kogelkraan van mijn oude CCT. Dat is een niet demontabele kraan die ik wel van mijn CCT kan schrijven. Na een paar minuten is alles losgetrild.

Mijn ultasoonapparaat heb ik de nodige jaren geleden voor een habbkrats gekocht bij het Kruidvat.

BrouwMark

Ik gebruik gewoon een zachte tandenborstel en een sopje voor dat soort onmogelijke hoekjes. Daarna afspoelen en inspuiten met mijn favoriete desinfectiemiddel alcodes P3.

Zedd

Fijn, lui, dank voor alle suggesties. Ik ga zeker even kijken naar zo'n ultrasoon apparaat, klinkt als een ding dat ik op meer plekken goed kan gebruiken.
Een tandenborstel, dat ik daar niet aan heb gedacht... Als kind maakte ik daarmee (vrijwillig!) de traprandjes schoon, werkt prima!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.