Repareren binnenkant van een emaille pan

Gestart door jaapz, 11-05-2018 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Ik heb net bij de kringloop een hele mooie emaille pan gekocht, alleen kom ik er thuis achter dat er een buts aan de binnenkant zit  :( Er zit een klein roestplekje waar de emaille kapot is gegaan.

Op internet vind ik in ieder geval alleen maar negatieve adviezen (niet te repareren), dus ik vrees het ergste. Maar zijn er hier misschien mensen die een slimme tip hebben om dit toch gerepareerd te krijgen?

SanderH


jaapz

Citaat van: SanderH op 11-05-2018  18:08 uhttp://www.aee.nl/pagina17.html

Die heb ik ook gevonden, op deze site: https://www.koudemaille.nl/
Maar daar staat: "Gebruikt men de Emaille lak voor pannen (niet geschikt voor de binnenkant), ..."

Ik heb hun in ieder geval even een mailtje gestuurd voor verduidelijking omdat ik verschillende dingen lees ook op hun website.

BrouwMark

Is het toevallig een handig plekje om een kraan of thermowell te monteren?

seed7

Je zou kunnen proberen het metaal dat bloot ligt te 'vertinnen' met goede zilversoldeer. Hard soldeer lijkt me niet handig omdat de lokale hoge temperatuur het emaille verder kan laten barsten. Het is niet optimaal, maar het voorkomt metaalsmaak,

Ingo

Rob Q

Zoek eens op remaille. Tot 145 graden.
MvGr.,
Rob

hansHalberstadt


CeesM

Koop gewoon een RVS pan i.p.v. oplapspulletjes. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 12-05-2018  17:15 uKoop gewoon een RVS pan i.p.v. oplapspulletjes. ;)
Vroeger jaren gebrouwen in emaille weckketel met roestrandje weggewerkt met siliconenlijm. Het hoeft niet altijd het duurste van het duurste te zijn om goed bier te brouwen.

jaapz

Citaat van: Rob Q op 11-05-2018  20:14 uZoek eens op remaille. Tot 145 graden.
MvGr.,
Rob

Heb zojuist reactie van de fabrikant, en dit spul mag volgens hen niet gebruikt worden aan de binnenkant van de pan. Is niet food-safe.

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2018  18:00 uVroeger jaren gebrouwen in emaille weckketel met roestrandje weggewerkt met siliconenlijm. Het hoeft niet altijd het duurste van het duurste te zijn om goed bier te brouwen.

Is siliconenlijm wel food-safe? Zou  zo jammer zijn als ik in elk biertje wat giftige stoffen stop tijdens het koken.

Citaat van: CeesM op 12-05-2018  17:15 uKoop gewoon een RVS pan i.p.v. oplapspulletjes. ;)

De kan is aanwezig dat dit alsnog gaat gebeuren, het was wel zo'n mooie pan, precies de juiste grootte voor mijn maischzak zodat ik eens BIAB kon uitproberen. Lijkt er op dat ik nu gewoon een  mooie emaille bloempot heb gekocht

freelive

Gewoon terug brengen en rvs kopen
1 batch kost meer als pan van 5 eur
Of doe een test met rustbeer :) :)


hansHalberstadt

Citaat van: jaapz op 14-05-2018  10:16 uIs siliconenlijm wel food-safe? Zou  zo jammer zijn als ik in elk biertje wat giftige stoffen stop tijdens het koken.

Als je wilt kun je foodgrade kopen, maar na uitharding zal met met gewone kit ook niet zo'n vaart lopen.

Enos

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2018  11:57 uAls je wilt kun je foodgrade kopen, maar na uitharding zal met met gewone kit ook niet zo'n vaart lopen.

Ik weet het niet zeker, maar je hebt ook speciale siliconenkit voor aquariums.
Heb zelf ook een aquarium en ik kan me niet voorstellen dat daar stoffen in zitten die schadelijk zijn voor mens en dier.
Denk ook niet dat de fabrikant het risico wil lopen als iemand een bak met dure discus vissen heeft dood gaan door de kit.
Dus dat lijkt me wel een kit die safe is en het is siliconenkit dus dat het dan sowieso tegen 100 graden Celsius kan.

Jedoka

Voorzichtig een gat in boren en een RvS stop/thermowel/kraantje/knelkoppeling of zo instoppen...

Jelle

jaapz

Citaat van: Jedoka op 14-05-2018  22:52 uVoorzichtig een gat in boren en een RvS stop/thermowel/kraantje/knelkoppeling of zo instoppen...

Jelle

Zit in de hoek van de pan, dus een erg onhandige plek voor een gaatje met iets nuttigs er in...

Ik denk dat ik hem gewoon als dure bloempot ga beschouwen, jammer dan, weer wat geleerd :) had toch nog een bloempot nodig voor naast de voordeur

Haagse Wouter

Citaat van: jaapz op 14-05-2018  10:16 uIs siliconenlijm wel food-safe? Zou  zo jammer zijn als ik in elk biertje wat giftige stoffen stop tijdens het koken.

Ooit raken ze op ;). Goed doorkoken voor in gebruik nemen.
Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar gevaarlijk?

hansHalberstadt

Misschien weet iemand welke reactie zich afspeelt als soliconenkit droogt. Er zit altijd een azijn lucht aan.

Jedoka

Citaat van: jaapz op 15-05-2018  15:36 uZit in de hoek van de pan, dus een erg onhandige plek voor een gaatje met iets nuttigs er in...

Ik denk dat ik hem gewoon als dure bloempot ga beschouwen, jammer dan, weer wat geleerd :) had toch nog een bloempot nodig voor naast de voordeur

Spijtig, maar niks mis met een mooi bloembak naast de deur...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.