te hoge vergistingstemperatuur ?

Gestart door Marcel, 16-01-2006 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

Mijn eerste brouwdag is dan een feit geworden. Afgelopen zaterdag voor het eerste een poging gedaan. Het recept wat als uitgangspunt is genomen is de Tripel van BramHoogesteger (winnaar ONK 2005). Dit vanwege het eenvoudige maischschema en de gebruikte korrelgist.
Het brouwproces redelijk verlopen op beginnesfout na (te snel op hoge temp bij maischen). Zaterdag alles in vergistingsvat. Van de korrelgist een giststarter gemaakt en goed belucht met een aquariumpompje.(4 maal 15 min en 4 maal 45 min rust).

Alles verliep voorspoedig tot nu. Zaterdag en zondag goed leven in de brouwerij in het waterslot maar op dit moment alles in rust. Ik heb de artikelen over gestopte vergisting gelezen maar de oorzaken kan ik niet vinden.
Beluchting was voldoende,
giststarter aangemaakt,
geen temperatuur schommelingen.

Nu blijkt de temperatuur in het vat 27 graden te zijn. Wort is tijdens het brouwproces afgekoeld naar 24 graden. Aangezien ik hete luchtverwarming heb is het vat op een rooster geplaatst waar constant 19/19.5 graad lucht langsgaat.

Concreet: kan een te hoge vergistingstemp er ook voor zorgen dat de vergistings na 2 dagen stopt en wat zijn nu mogelijke opties ?



Adrie

Bij 27 graden gaat de gist zeker nog niet dood. Meet eerst eens de dichtheid, want het kan heel goed zijn dat de primaire gisting al is afgelopen.

Trouwens, bij korrelgisten hoef je in principe geen giststarter te maken, omdat je gemakkelijk genoeg gist kunt toevoegen (0,5 gram gist per liter wort). Beluchten is ook niet nodig omdat de productie van de gist zodanig is geweest dat de gist al genoeg zuurstof heeft gehad. Waarschijnlijk heb je zoveel actieve gist toegevoegd dat de vergisting al heel snel is afgelopen.

Meet eerst eens het SG en laat het ons dan weten.

Marcel

Bedankt voor deze snelle reactie.

SG net gemeten en zit op 1020

Heb net naar het schema gekeken van Bram Hoogesteger en bij hem was einde gisting ook al na 3 dagen bij 22 graden.


Adrie

Mooi, niets aan de hand dus. Het is gewoon tijd om over te hevelen naar de lageringsfles.

boister

hoi Marcel,

Zit je ook bij de Deltabrouwers ?
Het recept van Bram is een erg eenvoudig recept en het resultaat kan bijna niet fout. Ik heb het zelf twee keer gemaakt en met een goed resultaat als zeg ik het zelf. Misschien een tip om je vergistingstemp. op peil te houden. Ik heb het gestolen van dit forum maar het werkt prima en is goedkoop. Neem een specikuip en zet je gistingsfles erin. Vul nu de kuip totdat het water iets boven het niveau van je wort staat. Koop een aquariumverwarming en stel deze in. Ze hebben een afwijking dus controleer met je thermometer de temp.
Dat de temperatuur oploopt kan doordat gist in het begin ook wat warmte produceert.

Groeten

MO

je hebt niets gestolen, een van de hoofddoelen van dit forum is elkaar zo efficient mogelijk te leren brouwen.

Joshua

Marcel,

Waar heb je dit recept gevonden. Lijkt me leuk om als beginner eens een tripel te brouwen.

Groet,
Joshua

Marcel

Hier is hij dan, kijk ook eens in onderwerp bewezen recepten. Daar staat hij op de 2e pagina


Winnaar ONK 2005      (brouw-cursus-bier 2004/2005)                 

Brouwdatum:   16/10/2004         Sg.  1080
Einde gisten:   19/10/2004 (22 oC)      Sg.   1020
Klaren:         12(oC)
Bottelen:      25/10/2004         Sg.   1018

15  ltr
Pilsmout   3 EBC      5000 gr.       96.9%
Ambermout  50 EBC      160 gr.       3,1%

Challenger    6,6%        24 gr.      60 min.
Koriander                  8 gr.      10 min.


Gist          Safale S-04

Maischwater  19 l.   Spoelwater  7 l.   

Maischen:
65 oC      70 min.         
78 oC        2 min.

Koken:   60 + 10 min.

bottelsuiker 8 gr/ltr


Opmerkingen:
Berekend alcohol  8,2 vol %.
Berkende EBU 18,4
Verhouding kg storting : liter belagwater = 3,7

--------------------------------------------------------------------------------
   
 

rodeloper

Heb me op dit forum al eens zorgen gemaakt over bottelen van bier met een SG van ruim 1020. Kreeg te horen dat ik me, als er geen activiteit meer was in het waterslot, geen zorgen hoefde te maken.
 
Bij een niieuw brouwsel dat sinds 01-02-06 in de woonkamer onder waterslot staat, is op 07-02-06 minder dan een bubbeltje per minuut te zien. De temp in onze woonkamer komt vrijwel nooit boven de 20 uit, schommelt snachts rond de 15 graden, overdag rond de 17 en savonds rond de 18.
 
Heb nu dat uitgebubbelde biertje "au bain marie" in water van 30 graden gezet en zie, ..... binnen twee minuten begon het waterslot weer te bubbelen. Telde maar liefst 27 blubjes per minuut.
Laat nu dus dat brouwsel nog lekker even in dat bubbelbadje. Kan ik door deze kunstgreep nog op 1015 uitkomen ?

Herman

Weet je zeker dat er hier geen sprake is van koolzuur die uit oplossing komt door de hogere temperatuur? Of blijft je bier bubbelen? Er zijn nogal wat aspecten die bij een goede vergisting om de hoek komen kijken. Had je voldoende gist? Welke gist heb je uberhaupt gebruikt, .....

Adrie

Volgens mij is die koolzuurontsnapping puur koolzuurgas dat uit oplossing gaat door de hogere temperatuur en heeft het niets met de vergisting te maken. Pas als er na een dag of zo nog steeds koolzuur ontsnapt, dan is het van de vergisting.

rodeloper

Hmmm dat klinkt aannemelijk. Heb me dus blij gemaakt om niets. Hoe dan ook, hartelijk dank voor jullie "ontnuchterende" commentaar. 

Adrie

En hoe is het nu dan? Staat ie nog steeds warm? Ontsnapt er nog steeds koolzuur en zo ja, hoeveel dan?

rodeloper

Adrie,
Bedankt voor je belangstelling. Heb dat brouwsel inmiddels gebotteld. Stond in een mandfles van 10 liter. Nadat die fles uit het warme water gehaald was en terug kwam op kamertemperatuur, was er nauwelijks nog activiteit in het waterslot. Gisteren, na het brouwen van een tripel (mooie start sg van 1090) heb ik dat uitgebubbelde biertje gebotteld. Stom genoeg bepaalde ik het SG pas toen ik er al 7 a 8 gram suiker per lieter aan had toegevoegd.Kwam toen uit op 1025. Explosiegevaar verwacht ik niet (op grond van eerdere reacties op dit forum).

rodeloper

Edwin

Hoi Rodeloper :proost:

Dan was je eind-SG ongeveer 1022. Met een begin SG van 1090 is dat een vergistingsgraad van 75%. Da's zeker niet verkeerd. Welke gist heb je gebruikt?

Edwin

rodeloper

Edwin,
Je haalt twee brouwsels door elkaar. Mijn schuld wellicht omdat ik het zowel heb over een brouwsel dat ik bottelde, als over een tripel die ik aan het brouwen was (SG van 1090).

Van het brouwsel dat ik bottelde was het SG bij aanvang 1062. Jij liet me weten dat het eind SG zo ongeveer 1022 moet zijn geweest (ik was dat vergeten te meten, had toen al suiker toegevoegd voor de hergisting op fles).

Ik haal niet zulke mooie vergistingspercentages. Enig idee hoe dat komt ? Heb tot nog toe enkel Fermbrew korrelgist gebruikt. Los ik tijdens het maischen dan zoveel onvergistbare suikers op ?

Mijn tripeltje dat ik zondagavond met korrelgist aan het werk zette is al weer uitgegist en staat nu (twee keer 24 uur later) al onder waterslot nog wat na te sputeren.

rodeloper

MO

Fermbrew heet denk ik Brewferm. Dit is een bekende slechte doorvergister. Probeer eens danstar Nottingham of Safale S04, verkrijgbaar bij Siris (een persoonlijk bericht via het forum doet wonderen). Dit zijn uitstekende doorvergisters.
Het brouwen van een lichter bier (5-6%) en/of het gebruik van suiker in de stort doet ook wonderen.

rodeloper

Martin,
Bedankt voor je tips. Ga op zoek naar ander gist. Ben niet van plan om suiker toe te voegen (voel veel voor het Reinheitsgebot en vind die bottelsuiker al meer dan genoeg) Heb 'en passant' ook even jouw website (muifel) bezocht. Zag daar dat ik nog helemaal brouw zoals jij dat in "de oude brouwerij beschrijft cq laat zien. Droom alleen nog maar van zo'n project als jij nu uitvoert.
Rodeloper

Edwin

Oeps, Sorry  :pan:

van 1065 naar 1022 is inderdaad niet zo veel. Ga inderdaad eens voor de gisten die Martin aangeeft. Met betrekking de suikergift: weet dat in Beligsche bieren enorme hoeveelheden suiker wordt gebruikt. Tot wel 33% van de totale stort! Bovendien kun je volmouters tot ongeveer 8% brouwen en dat zijn dan behoorlijke boterhammen met eind-SG's van boven de 1020 (op enkele uitzonderingen na misschien).
Even de reinheitsgebotpolitie: Je mag dan ook geen koriander gebruiken...

Edwin

Adrie

Je kunt met de Danstar Nottingham of de DCL US-56 en vast nog wel meer gisten gemakkelijk een volmoutsbier van 10% brouwen, hoor. Zie bijvoorbeeld mijn Barley Wine. Begin SG 1097, eind SG 1024.

Edwin

Ja, da's waar. Dat zijn de 'uitzonderingen'. Feit blijft dat je boven de 1020 blijft.

Edwin

rodeloper

Allemachtig, nooit geweten dat de Belgen zoveel suiker bij hun bier doen. Ben daardoor meer blij met mijn eigen brouwsels (sinds die op dronk zijn, geen Belgisch bier meer in huis gehaald). Omdat het vergistingspercentage van mijn brouwsels (nog) laag is, gisteren een experimentje uitgevoerd (met het risico dat mijn pas gebrouwen tripel er aan gaat). Vond op internet een artikeltje over hergebruik van gist  (http://www.xs4all.nl/~ocam44/brouwtechniek/Gistwassen.htm) Daarin werd aangedrongen op steriel werken, maar dat past niet zo bij mij. Heb het depot van mijn laatste (tripel ) brouwsel, toen dat op fles en onder waterslot ging, niet weggegooid maar gewassen. Gisteravond met gewoon kraanwater in lege spaflesjes die in de keuken voor het grijpen lagen. Paar keer het depot in die flesjes weer weggegooid. Vannochtend het koffiemelkkleurige mengsel in de mandfles gegoten. Mag ik van die ingreep een iets betere (vollediger) vergisting verwachten ?
rodeloper 

Johannes

Citaat van: rodeloper op 15-02-2006  18:05 uDaarin werd aangedrongen op steriel werken, maar dat past niet zo bij mij. 

In dat geval zou ik me meer orienteren op de geuze-achtigen. Of gewoon een andere hobby nemen Sudoku schijnt in te zijn tegenwoordig

CiteerVannochtend het koffiemelkkleurige mengsel in de mandfles gegoten. Mag ik van die ingreep een iets betere (vollediger) vergisting verwachten ?

Hmm, nee met het wassen heb je alleen de dooie van de levende gistcellen gescheiden. Om aktiviteit te krijgen zul je moeten zorgen dat de levende gistcellen vitaal zijn.

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.