Tripel raadsel

Gestart door Mark T, 09-05-2018 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark T

Ik heb een tijdje geleden 15 liter tripel (SG 1080) gebrouwen. Ik heb de tripel laten vergisten met "Wyeast - Trappist High gravity 3787". Na een dag of 10 was er geen enkele activiteit meer in het waterslot. Het bier in het vat bleek helemaal te zijn uitgegist met een SG van 1012. Tijdens het overhevelen naar de bottelemmer zag ik dat het bier ook al helemaal "kraakhelder" was in het gistvat. Dit heb ik zelf nog nooit eerder gehad. Omdat het een tripel betreft en dus wel wat koolzuur mag hebben heb ik 8 gram suiker p/l toegevoegd. Het bier in de flesjes was direct na bottelen ook al helemaal helder. Na twee weken een flesje geopend. Smaak was echt fantastisch maar er was er nog amper koolzuur in het bier aanwezig. En ook vrijwel geen schuim. Nu vier weken verder wel iets meer koolzuur maar nog niet bepaald wat het zou moeten zijn. Ik heb dit zelf nog nooit eerder gehad met een bier en dit wekt dus een lichte ongerustheid op. Vooral ook omdat het afgezien van het koolzuur/schuim het lekkerste bier is wat ik tot nu toe gebrouwen heb  ;D ;D

Kan het zijn dat door de helderheid van het bier tijdens het overhevelen er te weinig actieve gistcellen mee zijn gekomen in de bottelemmer?

Ook is het bier op kamertemperatuur kraakhelder in de fles maar wordt helemaal troebel als je het koelt. Of is dit te verklaren door het aandeel (15%) tarwemout?

Erick

Je bent te ongeduldig.
Probeer het over 4 á 5 weken nog maar eens.

Ik hou zelf de vuistregel '1 week voor elke procent alcohol' aan.

Gr. Erick

(Oh: en flesjes natuurlijk wel rond de 20 graden wegzetten, niet koud)

jaapz

Citaat van: Mark T op 09-05-2018  11:08 uKan het zijn dat door de helderheid van het bier tijdens het overhevelen er te weinig actieve gistcellen mee zijn gekomen in de bottel-emmer?

Ook is het bier op kamertemperatuur kraakhelder in de fles maar wordt helemaal troebel als je het koelt. Of is dit te verklaren door het aandeel (15%) tarwemout?

Kan me niet voorstellen dat er te weinig gistcellen aanwezig zijn, zelfs in kraakhelder bier zou nog genoeg gist moeten zitten voor het hergisten op de fles. Heb je de gist opgekweekt in een starter? Of gewoon zo uit het pakje de gistingsemmer in gemikt. Volgens mij kan het te maken hebben met de vitaliteit van je gist.

Die troebeling heet in het engels "chill-haze", geen idee hoe men dat in het Nederlands noemt. Dit heeft te maken met bepaalde proteinen in je bier die pas zichtbaar worden als je ze koelt. Als je het bier lang genoeg koud weg zet zouden ze uit suspensie moeten vallen. Dat zou zomaar met je tarwemout te maken kunnen hebben inderdaad

snowdog2006

Citaat van: jaapz op 09-05-2018  11:17 uDie troebeling heet in het engels "chill-haze", geen idee hoe men dat in het Nederlands noemt.

Off topic: Ik dacht koude waas in het Nederlands.

chthon

Ik mag deze week ondervinden hoeveel gist er nog achterblijft in helder wort.

Ik heb een Duvel kloon gebrouwen, en die heeft zes weken in de garage gestaan in een secundair vat. Ik had hem eigenlijk ook al drie weken laten staan in eerste vergisting om zoveel mogelijk gist te laten neerslaan. Bij het bottelen was het wort eigenlijk mooi helder, en op de bodem van het vat zat nog een laagje gist.

Het zit in de tweede week van carbonatie, en het is dus ongelooflijk hoeveel neerslag er op de bodem van de flesjes te zien is. Wat eerder op de week lag er zelfs nog gist bovenop het bier te drijven en je kon mooi de vlokjes gist in het bier naar beneden zien zinken.

Jacques

Citaat van: Mark T op 09-05-2018  11:05 uIk heb een tijdje geleden 15 liter tripel (SG 1080) gebrouwen. Ik heb de tripel laten vergisten met "Wyeast - Trappist High gravity 3787". Na een dag of 10 was er geen enkele activiteit meer in het waterslot. Het bier in het vat bleek helemaal te zijn uitgegist met een SG van 1012. Tijdens het overhevelen naar de bottelemmer zag ik dat het bier ook al helemaal "kraakhelder" was in het gistvat. Dit heb ik zelf nog nooit eerder gehad. Omdat het een tripel betreft en dus wel wat koolzuur mag hebben heb ik 8 gram suiker p/l toegevoegd. Het bier in de flesjes was direct na bottelen ook al helemaal helder. Na twee weken een flesje geopend. Smaak was echt fantastisch maar er was er nog amper koolzuur in het bier aanwezig. En ook vrijwel geen schuim. Nu vier weken verder wel iets meer koolzuur maar nog niet bepaald wat het zou moeten zijn. Ik heb dit zelf nog nooit eerder gehad met een bier en dit wekt dus een lichte ongerustheid op. Vooral ook omdat het afgezien van het koolzuur/schuim het lekkerste bier is wat ik tot nu toe gebrouwen heb  ;D ;D

Kan het zijn dat door de helderheid van het bier tijdens het overhevelen er te weinig actieve gistcellen mee zijn gekomen in de bottelemmer?

Ook is het bier op kamertemperatuur kraakhelder in de fles maar wordt helemaal troebel als je het koelt. Of is dit te verklaren door het aandeel (15%) tarwemout?

Je hebt niet geschreven hoe lang het bier nog heeft gestaan nadat het uitgegist was? Als dat langer dan twee weken is geweest bij een temperatuur van rond de 20 ºC dan het zijn dat de gist flink inteert op de zijn reservestoffen en dat daarom de hergisting niet vlot op gang komt.

Geduld is mij advies. Soms komt het voor dat na 4 weken er enige koolzuurvorming is.
Om problemen in de toekomst te voorkomen kun je beter wat eerder bottelen. Het alternatief is bottelsuiker gebruiken. Nadeel is wel dat als je het bier langer op de gist laat staan je meer autolyseproducten in bier krijgt. De eiwitsplitsende enzymen kunnen zorgen voor een verminderde schuimhoudbaarheid. Maar met 8 gram suiker per liter is er een zodanige stroom aan koolzuur dat je niet zo snel merkt. Zeker niet als het bier nog jong is.

Dat een helder bier na koelen licht troebel wordt is en bekend verschijnsel en staat los van het gebruik van tarwe. Ook bij bieren met alleen gerstemout komt dit verschijnsel voor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.