Dit zijn eiwitten, toch?

Gestart door Edwin brouwt, 08-05-2018 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

Ik brouw normaal met een grainfather en heb dit saison recept al eerder genrouwen. Toen was alles lekker, goed gelukt, redelijk helder.

Maar nu heb ik, omdat ik soms wil experimenteren met kruiden, hetzelfde recept in een 15 liter pan BIAB gebrouwen. Zelfde recept, zelfde temperaturen, zelfde gist.

Maar kijk nou hoe mijn gistvaatje er uit zag toen de vergisting klaar was (niet overgeheveld). Geen infectie,maar  gewoon mega veel eiwit toch? En hoe zou dat komen, door wat onstabielere maischtemperaturen ?

De smaak is overigens prima.

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

hansHalberstadt

Lijkt mij restanten hophars en gist die overblijven nadat het schuim van de gisting is neergeslagen met een gist die de eigenschap heeft om in het schuim te gaan zitten.

EBC

Dat heet bovengist  ;)
No worries.

BrouwMark

Wat heb je voor kruiden gebruikt? Bijvoorbeeld kaneelpoeder?

Edwin brouwt

Het plan was om bergamot te gebruiken. Maar nergens de echte vruchten te krijgen dus nu bergamotolie opgelost in alcohol.

Hopharsen: na 16 brouwsels nog nooit eerder gezien, weer wat geleerd. :D

En gist gaat toch altijd naar de bodem (daar lag het ook)? We noemen het toch bovengist omdat de temperatuur van vergisten hoger ligt, niet omdat het drijft? :weetniet:

De WindMoaker

Ik heb zelf geëxperimenteerd met Oregano. De vergisting liep ook anders en de kleur van het sediment was ook anders.
De kwaliteit van het bier was nog steeds vergelijkbaar met de andere batch zonder oregano.

Mijn devies geen zorgen maken. Als de smaak goed is zie ik geen probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-05-2018  08:17 uEn gist gaat toch altijd naar de bodem (daar lag het ook)? We noemen het toch bovengist omdat de temperatuur van vergisten hoger ligt, niet omdat het drijft? :weetniet:

Het kan ook blijven drijven vanwege de oppervlaktespanning. Als je het dan een keer onderduwt dan zinkt het.

Edwin brouwt

Dank jullie wel, heren, ik ben weer gerustgesteld!  :D

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-05-2018  08:17 uEn gist gaat toch altijd naar de bodem (daar lag het ook)? We noemen het toch bovengist omdat de temperatuur van vergisten hoger ligt, niet omdat het drijft? :weetniet:

Uiteindelijk gaat alle gist naar de bodem. Maar er zijn gisten die een echt gistdek kunnen vormen. De gist van Westmalle is daar een duidelijk voorbeeld van.

Even een filmpje waarin duidelijk te zien dat er gist op het bier ligt. In het filmpje zijn ook de hopharsen te zien aan het begin van de vergisting.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 10-05-2018  09:25 uUiteindelijk gaat alle gist naar de bodem. Maar er zijn gisten die een echt gistdek kunnen vormen. De gist van Westmalle is daar een duidelijk voorbeeld van.

Even een filmpje waarin duidelijk te zien dat er gist op het bier ligt. In het filmpje zijn ook de hopharsen te zien aan het begin van de vergisting.

Wat betekent "hybernate" in dit geval? Vertaling = overwinteren maar wat gebeurt er? (Einde van het filmpje)

hansHalberstadt

De gist zal dan in rusttoestand gaan waarbij hij relatief lang kan overleven.

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2018  11:03 uDe gist zal dan in rusttoestand gaan waarbij hij relatief lang kan overleven.
Dat is ook de reden dat je hem een paar dagen in de koelkast kan zetten?

BrouwMark

Inderdaad Mark, zelfs na een aantal maanden tot zelfs een ruim jaar is de gist nog weer wakker te krijgen. Net als met een smackpack eigenlijk, of gist uit een fles.

Bij lage temperaturen 'slaapt' de gist en heeft dan vrijwel geen metabolisme meer. Zo kan hij vrij lang voedselloze periodes overleven. Een beetje hetzelfde als die kikkers die 's winters keihard bevriezen en na ontdooien in de lente vrolijk verder huppelen...

jaapz

Citaat van: Mark Green Anchor op 10-05-2018  12:27 uDat is ook de reden dat je hem een paar dagen in de koelkast kan zetten?

Ik gebruik de top cropping methode regelmatig en ik heb laatst nog een jampotje met ongeveer een laagje van 1 a 2 cm aan gist op de bodem gebruikt uit de koelkast die een kleine twee maanden oud was, op een batch van 10 liter. Deze startte binnen een paar uur weer op.

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 10-05-2018  12:27 uDat is ook de reden dat je hem een paar dagen in de koelkast kan zetten?

Het in de koelkast zetten doe je om te zorgen dat de stofwisseling van de gist verminderd. Hierdoor wordt de afname aan glycogeen beperkt. Gist heeft een voorraad glycogeen nodig om snel nieuwe gistcellen te kunnen aanmaken.

Als de hoeveelheid glycogeen op is komt de gist tot rust. Na verloop van tijd tasten enzymen de inhoud van een gistcel aan en sterft de gist. De enzymen gaan door en tasten de celwand aan. Hierdoor komt de inhoud van de gistcellen vrij. Dit proces heet autolyse. Niet alle gistcellen ondergaan dit proces even snel. Er zijn gistcellen die het heel lang overleven terwijl andere cellen wel het loodje leggen. Omdat je in principe maar één gistcel nodig hebt voor het opkweken van gist is het mogelijk oude gist op te kweken. Hoe meer levende cellen je hebt hoe sneller het gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.