Erg veel gist...

Gestart door oengabunga, 08-05-2018 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oengabunga

Ik heb een donkere klosterbier gebrouwen, ging goed... Overgepompt naar mijn fermentasaurus. Hoofdgisting is klaar. Maar ik schrik van de hoeveelheid. Wat is wijsheid? In de fermentasaurus laten zitten?  Of overhevelen en dan laten uitgisten?  Heb trouwens maar een zakje gist gebruikt ;) S04

Als het gebeurt.. Dan gebeurt het


Mark GA

Als de vergisting klaar is: aftappen en eventueel bewaren voor een volgende keer.
Dat is het mooie van conische vergistingstanks: je kunt aftappen tot je bier helemaal helder is.
Maar wel wachten tot je drie dagen geen verschil meer ziet in je SG punten...

oengabunga

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  14:20 uDat is het mooie van conische vergistingstanks: je kunt aftappen tot je bier helemaal helder is.
Maar wel wachten tot je drie dagen geen verschil meer ziet in je SG punten...

De hoeveelheid is wel erg veel.



Als het gebeurt... Dan gebeurt het


Mark GA

Citaat van: oengabunga op 08-05-2018  14:29 uDe hoeveelheid is wel erg veel
Dat lijkt misschien maar zo, omdat het schuin toeloopt. Optisch bedrog.
Als je de tank op z'n breedste punt zou meten en dat doortrekt naar beneden zou je in een conventionele emmer misschien 2-3 cm slurry hebben.
Heb je een giststarter gebruikt?

brouwerwaldonk

Ik brouw brouwsels van 45L en de vergisting gebeurt in een meno pan. Na de gisting die doorgaans een dag of 7 in beslag neemt hevel ik het jonge bier over naar mandflessen voor de lagering. Bij het overhevelen gebruik ik een droesemkapje op de hevelbuis om geen gist mee op te zuigen. Doorgaans blijft ongeveer een kleine liter dikke gistbrei op de bodem van de pan liggen, die ik nadien verdund als plantenvoeding herbruik.

Mark GA

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-05-2018  15:21 uverdund als plantenvoeding
?
Hoe pas je dit toe? Gewoon in een plantenspuit?
En merk je verschil? Ik neem aan dat je geen binnenplanten bedoelt? Gist stinkt behoorlijk...

oengabunga

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  14:39 uDat lijkt misschien maar zo, omdat het schuin toeloopt. Optisch bedrog.
Als je de tank op z'n breedste punt zou meten en dat doortrekt naar beneden zou je in een conventionele emmer misschien 2-3 cm slurry hebben.
Heb je een giststarter gebruikt?
Daarvoor is normaal het half liter tankje... Vlinderklep dicht en je kan het aftappen... Als je hierna opnieuw een leeg vaatje er onder hangt heb je toch kans op infectie?  Zoveel gist heb ik nog nooit gehad.

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


CeesM

Citaat van: oengabunga op 08-05-2018  16:21 uDaarvoor is normaal het half liter tankje... Vlinderklep dicht en je kan het aftappen... Als je hierna opnieuw een leeg vaatje er onder hangt heb je toch kans op infectie?  Zoveel gist heb ik nog nooit gehad.

Als het gebeurt... Dan gebeurt het
Kraan dicht, bolletje/depotopvangpot loshalen, omspoelen en inspuiten met Star San, uitloop onder de kraan inspuiten met Star San, bolletje/depotopvangpot  weer bevestigen en dan de kraan weer open.

oengabunga

Citaat van: CeesM op 08-05-2018  16:27 uKraan dicht, bolletje/depotopvangpot loshalen, omspoelen en inspuiten met star san, uitloop onder de kraan inspuiten met star san, bolletje/depotopvangpot  weer bevestigen en dan de kraan weer open.
Dat begrijp ik allemaal. Maar het bolletje zit vol met lucht. Bij opnieuw openzetten van de vlinderklep gaat deze dus door de fermentasaurus naar boven = gevaar voor besmetting. Ik laat normaal mijn bier ook nagisten in mijn fermentasaurus, maar nog nooit zoveel gist gehad.

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Koen S

Citaat van: oengabunga op 08-05-2018  17:32 uDat begrijp ik allemaal. Maar het bolletje zit vol met lucht. Bij opnieuw openzetten van de vlinderklep gaat deze dus door de fermentasaurus naar boven = gevaar voor besmetting. Ik laat normaal mijn bier ook nagisten in mijn fermentasaurus, maar nog nooit zoveel gist gehad.

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.
Besmetting zal wel meevallen, vooral gevaar voor oxidatie! Een gigantische luchtbel door je jongbier. Een groot nadeel van dit systeem. Beter de bol er niet terug op vijzen maar de gist via een siliconen slang voorzichtig aftappen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  15:40 uHoe pas je dit toe? Gewoon in een plantenspuit?
En merk je verschil? Ik neem aan dat je geen binnenplanten bedoelt? Gist stinkt behoorlijk...
Sterk verdunnen met kraanwater en daarmee langs onder watergeven (gieten).
De buitenbloemen op de vensterbank geven een heel jaar lang een overvloed aan bloemen als beloning voor al dat lekkers.

Knobby

Citaat van: Koen S op 08-05-2018  17:50 uBesmetting zal wel meevallen, vooral gevaar voor oxidatie! Een gigantische luchtbel door je jongbier. Een groot nadeel van dit systeem. Beter de bol er niet terug op vijzen maar de gist via een siliconen slang voorzichtig aftappen.
Ik heb die bol nog nooit gebruikt, gist en hop trub tap ik af via een slang inderdaad

Edwin brouwt

Citaat van: oengabunga op 08-05-2018  17:32 uDat begrijp ik allemaal. Maar het bolletje zit vol met lucht. Bij opnieuw openzetten van de vlinderklep gaat deze dus door de fermentasaurus naar boven = gevaar voor besmetting. Ik laat normaal mijn bier ook nagisten in mijn fermentasaurus, maar nog nooit zoveel gist gehad.


Dat kun je op 2 manieren oplossen: het bolletje volpompen met CO2 voordat je hem er op zet.
Of (voor de volgende batch) een kraantje aan de zijkant monteren waarmee je de bol kunt vullen met het jongbier.

CeesM

Of je nou met het bolletje of slangetje aftapt, er komt altijd lucht bij je jongbier via het gaatje van je waterslot.
En wat zuurstof erbij activeert de gist weer.

hansHalberstadt

Ik denk beter om dit systeem om te bouwen tot een normale CCT met aftapkraantje. dan kun je gist aftappen zonder al dit soort problemen. Snap eigenlijk niet waar dit bolletje nu handig voor is.

oengabunga

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  22:08 uIk denk beter om dit systeem om te bouwen tot een normale CCT met aftapkraantje. dan kun je gist aftappen zonder al dit soort problemen. snap eigenlijk niet waar dit bolletje nu handig voor is.
Nou, om de gist te scheiden. Als ik op mijn fermentasaurus een kraantje monteer haal ik een andere optie weer weg, het op druk kunnen gebruiken.

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Hay

Je kan ook als de vergisting nog niet helemaal afgelopen is je deksel met waterslot vervangen door de deksel met drukset.
Even een uurtje wachten en dan is er al wat druk opgebouwd, vlinderklep dicht en bol eraf draaien en schoonmaken en ontsmetten met starsan.
Door de druk die opgebouwd is je bol weer vol laten lopen.
Daarna via het het ventiel de druk aflaten en het deksel met waterslot erweer op zetten.
Dan heb je geen zuurstoginslag dus ook geen last van het oxidatiespook .
Je moet wel gebruik maken van het feit dat je met druk kunt werken met dit ding.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33676.150.html

Stukje naar onderen scrollen.

hansHalberstadt

Citaat van: oengabunga op 08-05-2018  22:28 uNou, om de gist te scheiden. Als ik op mijn fermentasaurus een kraantje monteer haal ik een andere optie weer weg, het op druk kunnen gebruiken.
Maar met een kraantje kun je toch ook onder druk gist aftappen?

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  22:32 umaar met een kraantje kun je toch ook onder druk gist aftappen?


Nee, als je er in de zijkant een kraantje op zet, kun je niet meer onder druk werken.

Knobby

Als je toch onder druk werkt heb je dus het deksel van de drukset er op zitten. Die heeft een drijvende pickup tube. Daar kan je dus mee aftappen.

Edwin brouwt

Citaat van: Knobby op 08-05-2018  18:24 uIk heb die bol nog nooit gebruikt, gist en hop trub tap ik af via een slang inderdaad


Vraagje voor een beginner met de Fermentasaurus  jij doet de bol er dus nooit op, maar alleen dit hulpstuk?



En daar laat je dus de gist af met en slangetje?
Want dat lijkt mij eigenlijk ook wel een logische manier i.v.m. zuurstof. Dat heb je dan alleen een beetje bovenin bij het waterslot dus.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-05-2018  11:20 uVraagje voor een beginner met de Fermentasaurus  jij doet de bol er dus nooit op, maar alleen dit hulpstuk?



En daar laat je dus de gist af met en slangetje?
Want dat lijkt mij eigenlijk ook wel een logische manier i.v.m. zuurstof. Dat heb je dan alleen een beetje bovenin bij het waterslot dus.
Dat is dus wat ik eigenlijk bedoelde zo kun je gist aftappen als je de gist steriel wilt opvangen om te kunnen hergebruiken dan kun je er een steriel potje met deksel doorvoer onderzetten en daar de gist in opvangen.

Knobby

Zo doe ik dat inderdaad

oengabunga

Citaat van: hansHalberstadt op 09-05-2018  15:39 uDat is dus wat ik eigenlijk bedoelde zo kun je gist aftappen als je de gist steriel wilt opvangen om te kunnen hergebruiken dan kun je er een steriel potje met deksel doorvoer onderzetten en daar de gist in opvangen.
Maar dan trek je je waterslotje toch leeg?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Edwin brouwt

Citaat van: oengabunga op 09-05-2018  19:38 uMaar dan trek je je waterslotje toch leeg?

Als het gebeurt... an gebeurt het.


Ik heb sowieso een terugslagklepje voor mijn waterslot zitten, dus ik denk dat ik het waterslot even een beetje los zet?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.