Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelen  (gelezen 918 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Koelen
« Gepost op: 08-05-2018 04:04 u »
In onderstaand filmpje over BIAB wordt verteld dat koelen niet echt nodig is.

Het filmpje start bij dat stukje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYOaZ8g8-ho&feature=youtu.be&t=725

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Koelen.
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2018 07:40 u »
Nodig is het niet. Een snelle geforceerde koeling komt je bierkwaliteit ten goede, tijdens de langzame koeling wordt nog van alles aan stoffen gevormd die je niet in je bier wilt, DMS in het bijzonder. Om te zorgen dat dat niet gebeurt moet je extra lang koken om alle voorloperstoffen helemaal kwijt te raken, dus minimal 90 minuten.

Als je heel snel kunt koelen kun je ook korter koken, ca. 30 min.

Overigens, koken hoeft ook niet. 'T is maar net wat je doel is,

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2018 08:09 u »
In onderstaand filmpje over BIAB wordt verteld dat koelen niet echt nodig is.

Het filmpje start bij dat stukje.

https://youtu.be/ZYOaZ8g8-ho?t=725
Ja je kunt inderdaad van alles verkondigen op internet en veel mensen nemen dat zomaar voor waar aan. Maar zoals Ingo al zei is koelen wel degelijk belangrijk. naast DMS krijg je ook een maximale hoeveelheid oxidatie. De afkoelende wort neemt veel zuurstof op en de oxidatiesnelheid bij die temperaturen is groot. Vroeger ook wel eens gemaischt en de volgende morgen gespoeld. wat je dan ziet de volgende morgen is een hele donkere wortlaag op je beslag, wat al aangeeft dat er oxidatie heeft plaatsgevonden.
Dus ja je hoeft niet te koelen als je allerlei smaakafwijkingen wilt genereren. 

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2018 08:25 u »
Ik kwam dit toevallig tegen en geloofde mijn oren niet. Zou wel heel makkelijk zijn he? Ik heb een spiraalkoeler en die gebruik ik ook. Ik vond het maar een vreemd verhaal. Maar inderdaad, op het www is ook (helaas) veel onzin te vinden. Ik zal dit dus maar laten voor wat het is en gewoon koelen...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2018 08:29 u »
Als je ergens in de outback van Australie brouwt, waar (koud)water schaars is, dan is dit de gevolgde methode.

Ingo

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2018 08:29 u »
Naar aanleiding van mijn vraag kwam ik dus in jullie antwoorden DMS tegen. Ook interessant om daar meer over te weten te komen.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2018 08:31 u »
waar (koud)water schaars is
Ingo
Gelukkig hebben wij daar weinig last van  ;)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2018 10:54 u »
Ik kende dat filmpje ook. Ook bij mij eerst vraagtekens.
Hij sluit het wel meteen luchtdicht af en laat het dan 's nachts afkoelen tot kamertemperatuur, om de volgende dag de gist erbij te doen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je heel weinig verschil merkt, als je het niet te lang aan lucht blootstelt.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2018 12:13 u »
Ja je kunt inderdaad van alles verkondigen op internet en veel mensen nemen dat zomaar voor waar aan. Maar zoals Ingo al zei is koelen wel degelijk belangrijk. naast DMS krijg je ook een maximale hoeveelheid oxidatie. De afkoelende wort neemt veel zuurstof op en de oxidatiesnelheid bij die temperaturen is groot. Vroeger ook wel eens gemaischt en de volgende morgen gespoeld. wat je dan ziet de volgende morgen is een hele donkere wortlaag op je beslag, wat al aangeeft dat er oxidatie heeft plaatsgevonden.
Dus ja je hoeft niet te koelen als je allerlei smaakafwijkingen wilt genereren.

Bij de no-chill methode is het juist de bedoeling om het wort na het koken zo snel mogelijk in een luchtdichte "cube" te doen, en daar zoveel mogelijk lucht uit te persen zodat er alleen nog wort in zit. Zonder lucht zal je dus ook minimale oxidatie krijgen, zeker als je tijdens het vullen van de cube er voor zorgt dat je niet teveel spettert.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 08-05-2018 14:39 u »
Bij de no-chill methode is het juist de bedoeling om het wort na het koken zo snel mogelijk in een luchtdichte "cube" te doen, en daar zoveel mogelijk lucht uit te persen zodat er alleen nog wort in zit. Zonder lucht zal je dus ook minimale oxidatie krijgen, zeker als je tijdens het vullen van de cube er voor zorgt dat je niet teveel spettert.
Ja dat zou helpen voor oxidatie, maar niet voor DMS. En in het getoonde filmpje was er duidelijk nog wel veel lucht boven het wort, dus alleen deksel goed afsluiten helpt niet. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 08-05-2018 14:46 u »

Hij sluit het wel meteen luchtdicht af en laat het dan 's nachts afkoelen tot kamertemperatuur, om de volgende dag de gist erbij te doen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je heel weinig verschil merkt, als je het niet te lang aan lucht blootstelt.
een paar uur op die hoge temperatuur is zeker funest en met luchtdicht afsluiten zit er nog steeds liters lucht boven het oppervlak. bij zuurstof oplossen praat je over een paar milligram per liter bij hoge temperaturen, dus in 20 liter wort zal hooguit 100milligram oplossen en dat is ca 100ml (500ml lucht)  als je oxidatie wilt beperken moet je op zijn minst dus een ordegrootte minder dan 500ml lucht erboven hebben bv max 10ml.   

Tags: