Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Akelig snelle vergisting  (gelezen 2398 keer)

Offline pippakillinova

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Akelig snelle vergisting
« Reactie #25 Gepost op: 09-05-2018 11:41 u »
Door de hevige vergisting was de ispindel niet meer zichtbaar door de dikke schuimlaag. Wellicht dat er hopharsen/eiwitresten etc. op terecht komen die het ding uit balans halen?
Maar om plots 7 graden vlakker te gaan liggen zou toch meer nodig moeten zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #26 Gepost op: 09-05-2018 22:48 u »
Ik heb ook altijd afwijking aan het eind van de vergisting en hoe agressiever de vergisting hoe groter de afwijking, wat mij betreft door afzetting op de ispindel.

Ik kijk daarom altijd vooral naar de trend en ik meet pas als ik geen of nauwlijks tilt verandering meer heb en dus over ga hevelen of bottelen.
(Heb ergens gelezen dat het kraantje in een gistvat een notoire veroorzaker is van infectie dus gebruik ik hem nog maar 1 keer sinds ik de ispindel heb)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 10-05-2018 00:03 u »
(Heb ergens gelezen dat het kraantje in een gistvat een notoire veroorzaker is van infectie dus gebruik ik hem nog maar 1 keer sinds ik de ispindel heb)

Een kraantje in een gistvat hoeft zeker geen veroorzaker te zijn van infecties als je een sanitaire kraan gebruikt.

Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.com/item/3-4-Drain-Valve-Working-Pressure-200PSI-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beverage-Tap-Home-brewing/32756826161.html
of
https://www.ebay.nl/itm/1-2-Weld-Sanitary-Stainless-304-Sampling-Valve-With-PTFE-Seal/112403192922?hash=item1a2bc09c5a:g:VWcAAOSwquVaC6gZ

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #28 Gepost op: 10-05-2018 00:18 u »
T-58 is niet een gist die bekend staat als flinke doorgister. Jouw 89% in korte tijd is eerder uitzondering.

Meet de werkelijke waarde. iSpindels en TILTs zijn er voor de tendens.
Soms zijn ze zeer accuraat, soms plots helemaal niet. De curves zijn goed, maar de absolute waarde kan afwijken. Schuim, gistafzetting, leunen tegen de wand, het is onzichtbaar in het vat.

I love my TILTs, ze zijn zeer waardevol in het beoordelen van de vergisting. Ik heb nu ruim 30 brouwsels met TILT grafieken gemaakt en begin tendensen te ontdekken in de kwaliteit van mijn bieren. Enkel meten voor en na vergisting levert eigenlijk heel weinig info. Wat er tussenin gebeurt is juist zeer interessant. Hoe heftig, hoe snel, hoe lang duurt het?

(in kleine letters, deze info is veel interessanter en van veel meer invloed dan oxidatie en autolyse, vind ik)

Je kan met vergistingsprofielen veel inzicht verkrijgen.
Mijn ervaring is dat hoe sneller de vergisting verloopt, hoe beter, soms extremer, het bier. Een (bovengist) vergisting moet in 3-4 dagen nagenoeg klaar zijn, zo niet wordt het zeker geen super bier.

Mijn advies?
1 gram gedroogde gist, gehydrateerd, per liter bier (bijna onafhankelijk van SG, met nuance). Over het algemeen (max) 20 C (US-05 een graadje meer).

En nu maar schieten  8).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 10-05-2018 00:26 u »
Het volgen van het verloop van de vergisting is inderdaad heel interessant om te volgen.
Dat kan ook via de weegmethode indien je brouwsel niet groter is dan zo'n 25 liter.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 10-05-2018 00:29 u »
Het volgen van het verloop van de vergisting is inderdaad heel interessant om te volgen.
Dat kan ook via de weegmethode indien je brouwsel niet groter is dan zo'n 25 liter.

Dat is lastig, tenzij je elk half uur je gistvat op de weegschaal zet, ook 's nachts. En dan heb je ook geen temperatuurmeting.

Ik twijfel over jouw weegmethode in dit opzicht en brouw 140 liter, regelmatig in twee brouwsels tot 280 per tank.

Densiteit in oranje, temperatuur in blauw. De cijfers zijn de daggemiddelden van de metingen.

Een bier met Belle Saison 12 P, eerste batch op 2 mei. Tweede batch toegevoegd op 3 mei. Je ziet de horizontaal die de menging oplevert. Op 4 mei gaat het als een speer. Bijna 0 P na 5 dagen. 20 C gemeten direct in het bier, op 8 mei een graad verhoogd naar 21C.

Over 4 weken is het bier te proeven in Oud-Rekem, Limburg, BE.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #31 Gepost op: 10-05-2018 00:59 u »
Kijk naar een belangrijk verschil in de twee curves, die van EBC laat de ruwheid van het profiel zien met daarin een tendens, die van Pipakillinova laat een gegladde curve zien (denk ik) waardoor je het vergelijk datapunten en tendens veel minder ziet. (of worden er veel minder datapunten gebruikt?)

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2018 08:44 u »
Dat is lastig, tenzij je elk half uur je gistvat op de weegschaal zet, ook 's nachts. En dan heb je ook geen temperatuurmeting.

Ik twijfel over jouw weegmethode in dit opzicht en brouw 140 liter, regelmatig in twee brouwsels tot 280 per tank.

Ik had het over brouwsels tot 25 liter. Die til je makkelijk op. Gistvat op weegplateau laten staan. Weegschaal aanzetten en het vat optillen. Het negatieve gewicht aflezen van de dispay. Dit gewicht noteren. Wanneer je dit om de 8 uur doet kun je prima de vergisting volgen.

De weegschaal waarmee je dit doet

Je moet wel zelf een Excel spreadsheet invullen.

De temperatuur wordt bij mij geregeld via een STC-1000 met de sensor in een steekbuis in het gistvat. Daar heb ik geen andere voorziening voor nodig.

De weegschaal is voor heel veel doeleinden te gebruiken. Een TILT is een vrij duur instrument dat maar n ding kan...

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #33 Gepost op: 10-05-2018 09:52 u »
Voor het ombouwen van een weegschaal door handige Harry's had ik al eens een link gepost, geen spreadsheet meer nodig.
In heb er naar gekeken voor mijn grote installatie om loadcells in de poten van de gistingsvaten te plaatsen, maar het gewicht van die dingen tov de inhoud maakt het weer lastig. mijn "lager"tanks zijn gestapeld, dus daar wordt het zeker niets.
Waar je het nog wel eens ziet is bij tap-tanks in een brew pub om het verbruik voor douane makkelijker registreerbaar te maken.

Tav iSpindel / TILT, ik zal er tzt eens naar kijken om zo'n ding onder het vloeistofniveau te monteren, of scharnierend aan de vatwand of aan een vislijntje met een rvs gewicht. Misschien kun je dan ook van het hele batterijengedoe af en rechtstreeks voeden.

Met of zonder alle technoprullaria, iedere ochtend een monster meten geeft zekerheid (wel een geschikte kraan monteren).

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10-05-2018 10:40 u »
Voor het ombouwen van een weegschaal door handige Harry's had ik al eens een link gepost, geen spreadsheet meer nodig.
...
Met of zonder alle technoprullaria, iedere ochtend een monster meten geeft zekerheid (wel een geschikte kraan monteren).

Daar moet je een handige Harry voor zijn. Ik zie mij dat allemaal niet zo snel doen.

Gewoon elke dag een monster nemen met een sanitaire kraan is inderdaad heel betrouwbaar.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 10-05-2018 13:13 u »
Apart, het sg is nu 1018. Er is dus wel degelijk een forse stijging van suikers geweest door toevoeging van het sap.
Ik heb een sample genomen en daar een flinke dosis US05 overheen gestrooid. Kijken wat het doet.

Ik ben zeker niet ontevreden over de ispindel, maar je moet weten wat je er aan hebt.
Kostte trouwens maar 40 euro en een beetje solderen. De investering valt dus ook wel mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 10-05-2018 22:53 u »
Ik ben zeker niet ontevreden over de ispindel, maar je moet weten wat je er aan hebt.
Kostte trouwens maar 40 euro en een beetje solderen. De investering valt dus ook wel mee.

Dat solderen is niet iedereen gegeven. Een kant en klare TILT is toch wel een redelijke investering.

Tags: