Advies gevraagd recept Weizen

Gestart door steppeke1986, 04-05-2018 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steppeke1986

Beste brouwvrienden,

Onderstaand recept willen wij over een tijdje gaan brouwen.
Bedoeling is om het recept na het brouwen te splitten in 2 batches van 10 liter.
1ste batch met 2 kilo frambozen (is dit te veel?....of gaat dit prima)
2de batch dry hoppen met Citras hop, dit is toch wel een van mij favoriete. zat zelf te denken aan 5 gram p/l of is dit te weinig? houd wel van een biertje met flink wat hoparoma.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptFliem Weizen hoofdbatch
Brouwdatum16-04-2018
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,007 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,1%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water
7,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,25 kgPilsmoutWeyermann3 EBC50,0 %
2,25 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1ste stap63,0 °C1 min.30 min.4,4 l/kg
70,0 °C7 min.30 min.4,4 l/kg
stap 378,0 °C1 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.11,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,007 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,1%
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering1,5 °C

Ik twijfel aan mijn maischschema... of kan ik dit veilig aanhouden.
Hoofdgisting wil ik uitvoeren in een klimaatkast bij 19 graden.
Overhevelen voor nagisting en dan laten oplopen tot 24 graden.

heb ook nog pale ale mout staan kan ik die beter gebruiken of is pils mout ook geschikt?

Alle tips zijn welkom.

Stephan

tdp

Voor een weizen zou ik persoonlijk meer tarwemout gebruiken, 60/40 bijvoorbeeld. Maischschema is prima, eventueel zou je een kruidnagelrust kunnen houden, en dan snel door naar de 63 graden stap. Maischen moet je niet onderschatten maar ook niet overschatten, vind ik persoonlijk.

2 kilo frambozen is wat veel, ik heb ooit 750 gram op 7 liter gedaan wat een mooi resultaat gaf.

Knobby

Persoonlijk vind ik de WB-06 gist niks, daar krijg je geen mooie weizen mee.
Echter ga je in beide delen een hoop smaak en aroma uit de toevoegingen halen dus wie weet maakt dat niet uit.

Ventus

Citaat van: steppeke1986 op 04-05-2018  20:29 u2de batch dry hoppen met Citras hop, dit is toch wel een van mij favoriete. zat zelf te denken aan 5 gram p/l of is dit te weinig? houd wel van een biertje met flink wat hoparoma.

In dat geval ben je een soort weizen pale ale aan het maken, Citra is nogal aanwezig als dryhop.
Vorig jaar heb ik een weizen naar Duits recept gemaakt en deze gedryhopt met citra. Ik meen dat ik 30 gram heb gebruikt voor 20 liter, en dit gaf een mooie maar niet overdadige citrustoets aan het bier. Zelfs de Duitsers op mijn vakantieadres van afgelopen zomer (in Beieren) vonden het een fijne weizen met een mooie twist, zo kenden ze weizens niet.

jaapz

Citaat van: steppeke1986 op 04-05-2018  20:29 u2de batch dry hoppen met Citras hop, dit is toch wel een van mij favoriete. zat zelf te denken aan 5 gram p/l of is dit te weinig? houd wel van een biertje met flink wat hoparoma.

[...]

heb ook nog pale ale mout staan kan ik die beter gebruiken of is pils mout ook geschikt?


Ik gebruik zelf 80/20 tarwe/gerst in mijn weizen (20% munchener ipv pilsner). Maar 50/50 zal ook prima werken. Misschien een deel pilsmout vervangen door licht munchener, dan krijg je een iets donkerdere kleur en wat meer "moutigheid". Als je droge gist wilt gebruiken zou ik de Danstar Munich Classic nemen ipv WB-06, Munich Classic maakt in mijn optiek een betere weizen.

Citaat van: Ventus op 07-05-2018  12:08 uIn dat geval ben je een soort weizen pale ale aan het maken, Citra is nogal aanwezig als dryhop.

Een hopfenweizen :) Ik zou wel terugschalen naar 2 a 3 gram/L dry hop denk ik omdat bij zo'n delicaat biertje de hop al snel alles overstemt, en als je Citra gebruikt al helemaal! Als je echt veel hop wilt gebruiken (IPA-niveau) dan is het wel een goed idee om een weizenbock als basis te nemen (de schneider weisse hopfenweizen is ook een weizenbock met veel hop). Bij een gewone weizen zou ik meer richting de onderkant van American Pale Ale gaan qua dryhopping.

steppeke1986

Dank allen voor de reactie. Helaas heb ik de gist reeds besteld bij Brouwmarkt. Over de hoeveelheid dry hop citras zal ik eens gaan nadenken.

Stephan

steppeke1986

Citaat van: Knobby op 07-05-2018  10:45 uPersoonlijk vind ik de WB-06 gist niks, daar krijg je geen mooie weizen mee.
Echter ga je in beide delen een hoop smaak en aroma uit de toevoegingen halen dus wie weet maakt dat niet uit.

Zou je kunnen omschrijven waarom je de wb06 minder geschikt vind?

Knobby

Citaat van: steppeke1986 op 07-05-2018  20:29 uZou je kunnen omschrijven waarom je de wb06 minder geschikt vind?
Ik vond hem zuur en weinig tot geen kruidnagel en banaan. Ik heb van meer mensen gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 07-05-2018  21:39 uIk vond hem zuur en weinig tot geen kruidnagel en banaan. Ik heb van meer mensen gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben.
Zuur kan komen door de tarwemout en voor de kruidnagel en banaan moet je ook nog eens precies de juiste gistingstemperatuur hebben waarschijnlijk en inderdaad de gist die de kruidnagel kan aanmaken. En te veel gist kan mogelijk weinig smaak opleveren, dus ook daar zit een vrijheidsgraad om mee te experimenteren. Zelf heb ik in het verleden een proef gedaan met diverse gisten waaronder raaf, Fransiskaner, Wieckse witte en WY3068. Daar kwam de 3068 als best uit. Daar heb ik nu net weer een weizen mee gebrouwen met relatief veel gist en 19 graden gistingstemperatuur. Dat bier lijkt nu een beetje vlak te worden, wel fris, iets zurig en heel licht banaan, maar moet nog rijpen voor ik het echt goed kan beoordelen.   

jaapz

Citaat van: steppeke1986 op 07-05-2018  20:28 uDank allen voor de reactie. Helaas heb ik de gist reeds besteld bij Brouwmarkt. Over de hoeveelheid dry hop citras zal ik eens gaan nadenken.

Stephan

Ach, aangezien je toch gaat dryhoppen en fruit gaat toevoegen denk ik dat al veel gistkarakter daardoor "verstopt" gaat worden. Er zullen zeker wel lekkere biertjes uit komen denk ik

hansHalberstadt

Citaat van: jaapz op 08-05-2018  11:54 uAch, aangezien je toch gaat dryhoppen en fruit gaat toevoegen denk ik dat al veel gistkarakter daardoor "verstopt" gaat worden. Er zullen zeker wel lekkere biertjes uit komen denk ik
Ja maar geen weizen dan want daar is het gistkarakter juist bepalend.

FrankOD

Afgelopen winter ook split batches gemaakt van mijn weizen,  zowel framboos als  extra hop.

In mijn notities staat;

Citra + simcoe  dryhop (50%-50%) totaal 5gr/  ltr  Weizen IPA te veel, te overheersend,  volgende keer minderen.

(diepvries) Framboos  200gr. / ltr  is te veel, (ook beetje zuur / wrang).   Beetje aan het proeven geweest met bijmengen van naturel weizen, ik kwam op ca. 150gr./ltr uit.  Dan is hij duidelijk framboos maar niet tè.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2018  21:53 uDat bier lijkt nu een beetje vlak te worden, wel fris, iets zurig en heel licht banaan, maar moet nog rijpen voor ik het echt goed kan beoordelen.   


Inmiddels gebotteld en bewust een week op 25 graden nagegist om nog wat smaakjes aan de gist te ontlokken. Het bier smaakt nu echt naar Weizen met banaan en kruidnagel met ook nog koriander en sinaasappel (want dat was mijn bedoeling om som te maken van witbier en weizen) dus gelukt. Mogelijk deels door de 25 graden stap. verbeterd.

steppeke1986

Inmiddels is ons bier klaar en een kleine 4 dagen op fles. Zijn verrassend goed gelukt. Frambozen bier is echter wat waterig geworden. Volgende keer dus wat veranderen in mijn moutstort. Zuurtje wat het heeft gekregen door de frambozen ervaren we als erg aangenaam en vooral verfrissend.

Onze gedryhopte weizen is voor ons persoonlijk een perfect zomerbiertje geworden. Mooi fris van de citra hop.





Groet,
Stephan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.