Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Geactiveerd Wyeast, hoelang houdbaar?  (gelezen 484 keer)

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geactiveerd Wyeast, hoelang houdbaar?
« Gepost op: 04-05-2018 16:53 u »
Ik wilde vandaag gaan brouwen, maar er kwam onverwacht wat tussen. Op zich geen probleem, maar gisteren had ik mijn Wyeast geactiveerd (van datum april 2018).
Nu heb ik de Wyeast wel in de koelkast gedaan, maar nu hoop ik dat het niet gaat uitgisten. Want ik wil maandag weer gaan brouwen.

Is het dan alsnog handig om een giststarter te maken (wat ik eigenlijk nog nooit gedaan heb  :-\ )? of kan ik het gewoon gebruiken met als extra gistvoeding?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Re: geactiveerd Wyeast, hoelang houdbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2018 17:05 u »
Die kan je nog prima gebruiken. Gistvoeding is altijd goed.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: geactiveerd Wyeast, hoelang houdbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2018 19:30 u »
Ik wilde vandaag gaan brouwen, maar er kwam onverwacht wat tussen. Op zich geen probleem, maar gisteren had ik mijn Wyeast geactiveerd (van datum april 2018).
Nu heb ik de Wyeast wel in de koelkast gedaan, maar nu hoop ik dat het niet gaat uitgisten. Want ik wil maandag weer gaan brouwen.

Is het dan alsnog handig om een giststarter te maken (wat ik eigenlijk nog nooit gedaan heb  :-\ )? of kan ik het gewoon gebruiken met als extra gistvoeding?
Hoeveel ga je brouwen en met welk begin SG?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Geactiveerd Wyeast, hoelang houdbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2018 22:21 u »
Als je het zakje nog niet helemaal bol stond is dat zeker geen probleem.

Eventueel kun je de gist nog wat oppeppen maandag door deze te enten in een moutextractoplossing. Als bij jou in de buurt een reformwinkel zit zoals Ekoplaza heb je geluk. Je kunt daar potten met kant en klare moutextract kopen. https://www.ekoplaza.nl/vestigingen

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2018 01:21 u »
Dank allen! Ik kom net terug van biergilde opkomst  :proost: en daar was toch advies om te gaan giststarten. Ik wil namelijk een Porter brouwen en daar heb je toch best goed gist voor nodig, morgen aan de slag dus! Dank voor de link Jacques! Ga ik zeker gebruik van maken :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2018 22:20 u »
Dank allen! Ik kom net terug van biergilde opkomst  :proost: en daar was toch advies om te gaan giststarten. Ik wil namelijk een Porter brouwen en daar heb je toch best goed gist voor nodig, morgen aan de slag dus!

Een porter heeft niet meer gist nodig dan een ander biertype.
Door een paar dagen de gist te bewaren in een goed werkende koelkast gaat de kwaliteit van je gist amper achteruit. Veel belangrijker is hoe zwaar het bier wordt en hoeveel liter je gaat brouwen.
Porters zijn er overigens in verschillende sterktes.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2018 22:52 u »
Een porter heeft niet meer gist nodig dan een ander biertype.
Door een paar dagen de gist te bewaren in een goed werkende koelkast gaat de kwaliteit van je gist amper achteruit. Veel belangrijker is hoe zwaar het bier wordt en hoeveel liter je gaat brouwen.
Porters zijn er overigens in verschillende sterktes.

Een Wyeast Smackpack is zelden tot nooit voldoende voor een hobbybrouwhoeveelheid. Altijd starter maken dus.

Een alternatief dat gemiddeld een beter bier oplevert is gedroogde gist. Zo simpel, zoveel voordeliger. Zo veel meer plezier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2018 23:04 u »
Een Wyeast Smackpack is zelden tot nooit voldoende voor een hobbybrouwhoeveelheid. Altijd starter maken dus.

Of 1 smackpack genoeg is, afhankelijk van de hoeveelheid en zwaarte van het wort. Vandaar mijn vraag aan Joreb.
Een starter is niet altijd nodig...

Tags: