Help! Vraag over S-23 korrelgist

Gestart door breda82, 03-05-2018 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

breda82

Zaterdag had ik op de planning om een pils te brouwen voor de eerste keer. Nu heb ik niet goed gekeken en maar 1 zakje S-23 besteld en dat is te weinig. Volgens de verpakking heb ik 2 zakjes nodig om op lage temp te vergisten tot 15 liter.

Ik heb wel een halve kilo moutextractpoeder besteld, ik kan een starter maken of heeft dat geen zin meer en op welke temp zou ik die starter moeten houden? Mijn  koelkast heb ik nu niet ter beschikking.

Wie heeft tips?

Mark GA

Sorry man maar dit klinkt als een plan dat nooit gaat slagen.
Je hebt te weinig gist, volgens de verpakking maar als je een normaal zakje gist hebt zou dat voor zeker 20L genoeg moeten zijn.
Dan zeg je dat je pils wilt brouwen maar geen koelkast beschikbaar hebt? Pils is lager dus moet je gekoeld vergisten. Gaat hem niet worden.
Voor een starter ben je misschien nog net op tijd maar 4-5 dagen van te voren maken is beter.

Al met al kun je natuurlijk gewoon brouwen en kijken wat je gist doet met deze hoeveelheid en temperatuur.
Je zou zelfs kunnen overwegen om je batch kleiner te maken zodat je wel genoeg gist hebt.
En anders toch maar een bovengister brouwen.

breda82

Bedankt!

Mijn gistkast is zaterdag wel beschikbaar uiteraard. Gelukkig heb ik ook nog andere gisten besteld, dan gaan we nu maar voor de saison, is het weer ook naar dit weekend.

Baal wel, echt stom dat ik dat over het hoofd gezien heb zucht...

Etn82

Heb zelf regelmatig (met succes) lagers gebrouwen met een kleine starter (1 tot 1,5 ltr) van één zakje korrelgist. Kan zelfs de dag van te voren. Je maakt in principe niet gist volume aan, maar bereid de gist dan voor om in het wort meteen aan de slag te gaan.

Helpt wel als je een magneetroerder, of andere manier van beluchten hebt.

breda82

Citaat van: Etn82 op 03-05-2018  19:26 uHeb zelf regelmatig (met succes) lagers gebrouwen met een kleine starter (1 tot 1,5 ltr) van één zakje korrelgist. Kan zelfs de dag van te voren. Je maakt in principe niet gist volume aan, maar bereid de gist dan voor om in het wort meteen aan de slag te gaan.

Helpt wel als je een magneetroerder, of andere manier van beluchten hebt.


Ik heb helaas nog geen magneetroerder tot mijn beschikking.

Stel ik maar 1,5 liter starter op welke temperatuur zou je die dan maken?

Misschien kan ik de vergisting wat warmer starten  en dan verlagen?

Neetje

Ik zou de gist in 1 (of 2 frisdrank flessen verdelen) op kamer temperatuur. (natuurlijk wel met wort sg 1.040 en een klein puntje gistvoeding)
Folie om de hals en regelmatig schudden. Voor schudden fles schuin houden en meermaals in de fles knijpen voor zuurstof inname.
Op de brouwdag langzaam laten afkoelen tot wort temperatuur.
Wort koelen tot enkele graden boven vergistingstemperatuur, toevoegen gist en op juiste ingestelde temperatuur in gistkast zetten.
Binnen enkele uren zal de temperatuur bereikt zijn en is de vergisting gestart.
(voor ondergister is de starter bijna 2x zo groot als bij een bovengister)

Etn82

Citaat van: breda82 op 03-05-2018  19:38 uIk heb helaas nog geen magneetroerder tot mijn beschikking.

Stel ik maar 1,5 liter starter op welke temperatuur zou je die dan maken?

Misschien kan ik de vergisting wat warmer starten  en dan verlagen?

Dan gewoon in een ruime fles en regelmatig schudden/zwenken.

Kamertemp. is prima. Zou juist op normale vergistingstemp. Starten en dan na een week langzaam temp. Omhoog brengen bv. 0,5 tot 1 graad per dag naar de 18 graden. Dan krijgt de gist het wat makkelijker naar het einde toe, en ruimt ie de diacetyl goed op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.