Norwegian farmhouse ale / Kveik

Gestart door Chilobrachys, 01-05-2018 00:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chilobrachys

Ik dacht dat de gist aansloeg door beweging in het waterslot maar waarschijnlijk kwam dit door het openen van de koelkast deur. Gisting komt nog niet zichtbaar op gang. Mocht iemand nog gedroogde kveik of slurry hebben staan die ik zou kunnen ophalen in ruil voor wat eigenbrouwsels en een vers buisje kveik van the yeast bay dan zou die me intens gelukkig maken  :-[ :-[ :-[

(Het buisje bestel ik dan voor je).

jaapz

Citaat van: Chilobrachys op 04-05-2018  13:28 uIk dacht dat de gist aansloeg door beweging in het waterslot maar waarschijnlijk kwam dit door het openen van de koelkast deur. Gisting komt nog niet zichtbaar op gang. Mocht iemand nog gedroogde kveik of slurry hebben staan die ik zou kunnen ophalen in ruil voor wat eigenbrouwsels en een vers buisje kveik van the yeast bay dan zou die me intens gelukkig maken  :-[ :-[ :-[

(Het buisje bestel ik dan voor je).

Als je nog zoekt, ik denk dat ik over een week wat verse slurry over heb van Sigmund's Voss Kveik. Misschien is dat te laat voor deze batch...

Ik heb zaterdag het laatste flesje Voss Kveik in Jubbega opgehaald, ten minste er lag nog maar 1 in de koelkast en die was ook al aardig over datum (28 februari 2018). Deze heb ik zonder starter in 10 liter wort gedaan van 1.048 die afgekoeld was tot ongeveer 35C en weggezet in mijn vergistingskast op 37C. Een uurtje of 5 later stond er al een flinke laag krausen op het bier.

De dag na de brouwdag wilde ik gaan topcroppen, om mooi verse gist te bewaren voor een volgende batch. Wat schetst mijn verbazing, de krausen was alweer gevallen. SG-meting gedaan... na 30 uur vergisten heeft deze gist het SG van 1.048 naar 1.016 gebracht!

Ik denk dat ik met een paar dagen kan bottelen, de slurry daarvan ga ik natuurlijk bewaren voor volgende batches. Als je dus zin hebt om naar het noorden te rijden kan ik wel wat extra slurry in een potje doen mocht je dat willen Chilobrachys  :biersmile:

Chilobrachys

Citaat van: jaapz op 08-05-2018  12:06 uAls je nog zoekt, ik denk dat ik over een week wat verse slurry over heb van Sigmund's Voss Kveik. Misschien is dat te laat voor deze batch...

Ik heb zaterdag het laatste flesje Voss Kveik in Jubbega opgehaald, ten minste er lag nog maar 1 in de koelkast en die was ook al aardig over datum (28 februari 2018). Deze heb ik zonder starter in 10 liter wort gedaan van 1.048 die afgekoeld was tot ongeveer 35C en weggezet in mijn vergistingskast op 37C. Een uurtje of 5 later stond er al een flinke laag krausen op het bier.

De dag na de brouwdag wilde ik gaan topcroppen, om mooi verse gist te bewaren voor een volgende batch. Wat schetst mijn verbazing, de krausen was alweer gevallen. SG-meting gedaan... na 30 uur vergisten heeft deze gist het SG van 1.048 naar 1.016 gebracht!

Ik denk dat ik met een paar dagen kan bottelen, de slurry daarvan ga ik natuurlijk bewaren voor volgende batches. Als je dus zin hebt om naar het noorden te rijden kan ik wel wat extra slurry in een potje doen mocht je dat willen Chilobrachys  :biersmile:

Bedankt voor het aanbod maar ik heb via vanderkooy ook deze gist ontvangen. Na 5 dagen met starter toe kunnen voegen aan het brouwsel die ik snel gekoeld had naar 4 graden. De vergisting startte een paar uur later al flink en de volgende ochtend was het schuim zelfs door het waterslot gegaan ondanks de 15 liter kopruimte. Hij borrelt nu nog wel rustig door, sg is ook hier 1016.
Van dit brouwsel ga ik de slurry niet bewaren omdat het brouwsel een aantal dagen zonder vergisting heeft gestaan, ik heb nog wel een 2e buisje waarmee ik binnenkort ook ga brouwen en ook topcroppen.
Misschien leuk om een keer een flesje uit te wisselen, ik kom nog wel eens in de buurt van Groningen :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.