Donkere mouten

Gestart door Traploper, 30-04-2018 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Traploper

Ik heb deze week onverwacht een extra moment om te gaan brouwen en daarvoor ben ik een recept aan het maken.

Het moet een stout/porter achtige gaan worden met een mooie volle gebrande smaak, maar ik ben nog niet erg ervaren met de hele donkere mouten.

Kan iemand feedback geven of de hoeveelheid donkere mouten teveel is of dat het juist nog wel wat meer mag zijn?

Ik zat op basis van wat ik heb te denken aan een bier met start SG 1.070 met S-04 en Styrian Goldings met de volgende moutstort:
40% Maris Otter
35% Münchener
10% Aroma 50
9% Cara 90 ebc
2% pale chocolate
2% chocolade
2% zwarte mout

Wat denken jullie?

Knobby

Wat is het idee achter de munchener? Alleen Maris Otter als basismout lijkt prima.
Je hebt genoeg aan 1 soort chocolate, totaal % mag wel iets hoger
Als je veel gebrande smaak wil mag de zwarte mout wel naar 3-4%
Ik zou de aroma vervangen door brown malt en de cara halveren.

Traploper

De Münchener gebruik ik omdat omdat ik niet genoeg Maris Otter meer heb. Leek me de meest logische aanvulling van wat ik nog heb staan.

Dus:
40 % Maris Otter
35% Münchener
10% Brown (die heb ik volgens mij nog wel)
6% chocolade
5% cara 90 ebc
4% zwarte mout

Klinkt beter zo?

Knobby

Daar kan denk ik weinig aan mis gaan :)

Traploper


Brambo

Brown malt is een topper in stouts/porter. Zeker erin steken!

Traploper

Ik las in het boek 'Malt' dat overmatig gebruik van Brown mout wel een hele nare smaak kan geven. Wat is teveel volgens jullie?

William

Citaat van: Traploper op 01-05-2018  20:05 uIk las in het boek 'Malt' dat overmatig gebruik van Brown mout wel een hele nare smaak kan geven. Wat is teveel volgens jullie?

Veel koffie en op het eind een donkere smaak die lang blijft hangen. Tot 10% heb ik geen problemen gehad maar ik gebruik het altijd met andere mouten zodat de brown malt meer gedragen wordt.

Traploper

Ik ben dit bier vandaag aan het brouwen. Ik ben benieuwd!

Traploper

Ik drink dit bier nu voor het eerst en ik ben er erg blij mee. De smaak is behoorlijk vol, maar kan meer body hebben. De smaak van de gebrande mouten is precies goed!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.