Oeps, foutje tijdens brouwen gemaakt met moutsoort...

Gestart door Arjen1969, 30-04-2018 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Hallo medebrouwers,

Ik heb afgelopen zondag tijdens mijn brouwsessie een fout gemaakt en per abuis 5 kg Amber mout 50 EBC geschroot in combinatie met 0.5 kg pale ale mout, vervolgens in het vergistingsvat gedaan (vond het wel erg donker, maar goed) en Safale US-05 als gist toegevoegd. Vervolgens hiermee gebrouwen met als resultaat 14 liter.....nogal erg donker bier. Ik ben bang dat dit niet echt drinkbaar gaat worden (iemand wellicht ervaring???)

Nou heb ik nog 5 kg Extra Pale Premium Pilsner Weyerm staan, ik had bedacht dat ik deze gewoon 14 liter wort van zou kunnen maken en deze dan toevoegen aan mijn brouwsel van gisteren toe te voegen om de boel wat lichter te maken. Is dat een goed idee, of zijn er mensen die weten dat een dergelijk donker brouwsel van bijna alleen Amber mout toch nog een drinkbaar biertje geeft?

Alvast bedankt voor input.

hansHalberstadt

Het punt is denk ik dat je geen 5 kg mout zonder enzymen kunt omzetten met maar 500 g enzym mout. Het SG zal dus mogelijk te laag zijn en er kan zetmeel in je wort zitten. Heb je het SG gemeten en zetmeeltest? Evt zou je wat alfa amylase bij je gistende bier kunnen doen zodat evt zetmeel afgebroken wordt.

Arjen1969

SG na koelen van het wort was 1076. Zetmeeltest heb ik niet gedaan, ook niet de spulletjes voor. Ik had bedacht door verse wort toe te van de pilsner weyerm dat ik toch nog iets "speciaals" kon maken.

Jeukstaardt

Wat je zou kunnen proberen is 14 liter wort te maken en te vergisten en dan achteraf gaan blenden.
Mits je amber bier enigszins normaal vergist.

hansHalberstadt

Ik zou het ook gewoon laten vergisten. dit zijn de unieke kansen die je krijgt om iets 'out of the box' te doen en te zien wat je dan krijgt.
1076 is een mooi SG.

Arjen1969

Misschien als aanvulling, vergisting verloopt prima, kwam na een uur of 12 op gang en is nu steady, niet heel heftig maar wel lekker constant.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2018  18:56 uhet punt is denk ik dat je geen 5kg mout zonder enzymen kunt omzetten met maat 500g enzym mout. het SG zal dus mogelijk te laag zijn en er kan zetmeel in je wort zitten. Heb je het SG gemeten en zetmeeltest? evt zou je wat alpha amylase bij je gistende bier kunnen doen zodat evt zetmeel afgebroken wordt.

Jawel!

Want amber mout 50 is een mout die je tot 100% kan gebruiken. De potentiele opbrengst is gelijk aan die van de standaard basismouten.

Arjen1969

Dank voor de reacties. Ik laat het gewoon lekker vergisten en daarna bottelen. Ik zal hier na opening van de eerste fles over een week of 5-6 verslag doen van het resultaat :-).

hansHalberstadt

Lees inderdaad dat amber 50 tot 100% gebruikt kan worden. Doe ik zelf nooit trouwens. bij 140 ºC afeesten houd je dus blijkbaar toch nog enzymen over.
Ik zal het zelf eens gaan proberen om de proef op de som te nemen.

Arjen1969

Na 3 weken vergisting zakte mijn SG niet verder dan de 1024 die het na 2 weken ook was. Ook geen activiteit meer in het waterslot, dus besloten om vandaag te borrelen. De kleur is donker amber geworden, smaak was eigenlijk... best prima voordat ik ben gaan bottelen :-). Nu geduld hebben en over een week of 2 een flesje opentrekken om te kijken of de vergisting in de fles ook op gang is gekomen. Ik zal tzt even een foto toevoegen aan de post zodat jullie een idee hebben van het resultaat! Het is in elk geval geen mislukt biertje geworden als ik het nu moet inschatten.

Markiej87


tdp

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd, houd ons op de hoogte!

Arjen1969



Hij is inmiddels een aantal weken op fles en we hebben de stoute schoenen aangetrokken. Het bier is erg donker geworden, met een rode gloed. De smaak is romig, karamel, vanille en koffieachtige tinten, een mooie stabiele schuimlaag en ik moet bekennen....erg lekker. Als ik het moet omschrijven is het een romig bier wat heel goed drinkbaar is. Deze ga ik in elk geval nog wel een keer opnieuw brouwen, zeker als het weer wat kouder wordt en de dagen korter is dit een mooi herfst/winterbier.

ray81

Haha mooi voorbeeld van een foutje dat uiteindelijk een mooie uitvinding blijkt te zijn

hansHalberstadt

Van 1076 naar 1024 is best goed voor zo'n donker bier. Eigenlijk helemaal niets mis mee en je weet nu dus ook hoe amber50 smaakt.

Oscar

Citaat van: Arjen1969 op 30-04-2018  18:50 uIk heb afgelopen zondag tijdens mijn brouwsessie een fout gemaakt en per abuis 5 kg Amber mout 50 EBC geschroot in combinatie met 0.5 kg pale ale mout, vervolgens in het vergistingsvat gedaan (vond het wel erg donker, maar goed) en Safale US-05 als gist toegevoegd. Vervolgens hiermee gebrouwen met als resultaat 14 liter.....nogal erg donker bier.

Ik vind je volgorde nogal erg raar... :nut: :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 18-06-2018  23:17 uIk vind je volgorde nogal erg raar... :nut: :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:
Ja! Nu je het zegt!

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 19-06-2018  00:10 uJa! Nu je het zegt!
Ik denk dat het gistingsvat gebruikt is als tijdelijke opslag voor de geschrote mout en dat hij het zakje gist er bij heeft gelegd om het niet kwijt te raken. En toen is hij gaan brouwen, logisch toch?

Arjen1969

Volgorde was mout schroten, dat doe ik standaard in mijn gistingsvat na schroten. Ik had er gewoon geen erg in dat ik de mouten tijdens schroten heb omgedraaid, maar nadat ik gemaischt/gefilterd en daarna koken en hopppen had gedaan vond ik het geheel wel heel erg donker (zeg maar zwart). Toen ben ik gaan kijken wat ik had gedaan en bleek dus dat ik de mouten tijdens het schroten in hoeveelheden had omgewisseld.

Als mensen deze een keer willen brouwen, hieronder het recept. Qua smaak ga ik hem in elk geval zeker nog een keer maken  :brouwen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlack as hell
KenmerkAmber
Brouwdatum30-4-2018
BiertypeStout (export)
Aantal liters13
Gewenst begin SG1076 (8,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement78,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater20,1 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater10,9 liter
Spoelwater8,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur122 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid45 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Amber (DM)90,9 %4,500 kg50 EBC
Pale ale mout, golden promise9,1 %0,500 kg5 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Columbus5,0 %25 gr90 minuten21 EBU
Golding6,0 %25 gr60 minuten23 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten2,5 l/kg
272°C30 minuten2,5 l/kg
375°C9 minuten2,5 l/kg
478°C2 minuten2,5 l/kg


Johan_vL

Denk je niet, dat als je geschrootte mout bewaard in je gistingsvat, je extra moet schoonmaken en ontsmetten, voordat je gaat vergisten? de suikers trekken misschien onwelkome beestjes aan, die lastig weg te krijgen zijn. Ik zelf zou dit risico niet nemen en vlak voor het brouwen schroten, of een separate emmer met deksel gebruiken.....

Koen S

Citaat van: Johan_vL op 28-06-2018  10:11 uDenk je niet, dat als je geschrootte mout bewaard in je gistingsvat, je extra moet schoonmaken en ontsmetten, voordat je gaat vergisten? de suikers trekken misschien onwelkome beestjes aan, die lastig weg te krijgen zijn. Ik zelf zou dit risico niet nemen en vlak voor het brouwen schroten, of een separate emmer met deksel gebruiken.....
Ik schroot altijd (vlak voor het maischen) in mijn gistingsvat, je moet het sowieso reinigen en ontsmetten. Dat doe ik met het koelwater en chemipro oxi + even vernevelen met starsan.

Arjen1969

Citaat van: Koen S op 28-06-2018  10:23 uIk schroot altijd (vlak voor het maischen) in mijn gistingsvat, je moet het sowieso reinigen en ontsmetten. Dat doe ik met het koelwater en chemipro oxi + even vernevelen met starsan.

Dat is precies de werkwijze die ik ook hanteer. Mijn gistingsemmer is lekker groot dus makkelijk om de geschrootte mout in te doen voordat ik ga maischen.

joenedu

Ik vang het mout op in een standaard 5 kg moutemmer, zo'n rechthoekige. Heb ook een standaardje voor mijn moutmolen gemaakt, waar die rechthoekige emmer mooi onder past. Ook geen last van stuiven etc. tijdens het schroten. Met sommige moutstorten heb ik 2 van die emmers nodig.

Neetje

Tijdens schroten in een pe zak. Vangt ook het stof merendeels op.
Na het maischen gaat de bierbostel er weer in de zak voor storting in de kliko.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.