Lekkende schroefdraad gistvat

Gestart door thezewery, 30-04-2018 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-05-2018  23:53 uMee eens. Wat er niet op zit kan ook niet voor problemen zorgen (lekken, infecties). Heb nog nooit een kraantje gebruikt op een gistingsvat.

Ik gebruik al jaren monsterkraantjes op mijn CCT's. Dat geeft geen infecties. Wel is het zaak een sanitaire kraan te gebruiken. Bijvoorbeeld deze

https://www.ebay.nl/itm/3-8-Inch-Homebrew-Drain-Valve-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beer-Wine-Beverage/122880152113?hash=item1c9c3a5231:g:LY0AAOSw6n5XwSQ4

Erwin Warners

Citaat van: hansHalberstadt op 02-05-2018  15:50 uDaarvoor gebruik in een soort dun infuus slangetje via waterslot met extra Tstukje of via klein gaatje in deksel. Daarmee kun je monsters opzuigen om te meten. zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Heb het bekeken niet geheel mijn ding. Een hoop extra schoonmaak werk voor mijn gevoel. Vind slangetjes ook niet echt prettig om schoon te maken.

thezewery

Citaat van: Jacques op 02-05-2018  23:27 uhttps://www.ebay.nl/itm/3-8-Inch-Homebrew-Drain-Valve-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beer-Wine-Beverage/122880152113?hash=item1c9c3a5231:g:LY0AAOSw6n5XwSQ4
Hmm... Dat is een mooi kraantje. zou dat ook als vervanger werken? Is natuurlijk maar de vraag wat het lekken veroorzaakt...

Jacques

Citaat van: thezewery op 03-05-2018  11:12 uHmm... Dat is een mooi kraantje. zou dat ook als vervanger werken? Is natuurlijk maar de vraag wat het lekken veroorzaakt...

Met de bijbehorend ringen en afsluitingen moet dat lukken.




Als het plastic ingescheurd is zal er een nieuw gistvat moeten komen.

Overigens heb ik aan mijn Chinese CCT deze kraan zitten


Maar dat is een Tri-clamp aansluiting. Je hebt ze ook met een schroefdraad.

thezewery

Citaat van: Jacques op 03-05-2018  11:25 uMet de bijbehorend ringen en afsluitingen moet dat lukken.
Is enkel nog ff de vraag hoe (op een voedselveilige manier) die schroefdraaduitstulping (of is het een instulping?) aan de binnenzijde van het vat te verwijderen...

Knobby

Ik weet niet hoe dik dat plastic daar is, maar je zou een mes flink kunnen verhitten en proberen het eraf te snijden/smelten.
Misschien is dit wel een heel slecht idee dus gebruik je eigen boerenverstand :)

Jacques

Citaat van: Knobby op 03-05-2018  12:34 uIk weet niet hoe dik dat plastic daar is, maar je zou een mes flink kunnen verhitten en proberen het eraf te snijden/smelten.
Misschien is dit wel een heel slecht idee dus gebruik je eigen boerenverstand :)

Hierbij sluit ik mij aan.

Meest voor de hand liggend is wegzagen met een metaalzaagje.

thezewery

Snijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiële broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:

JoepH

Citaat van: thezewery op 04-05-2018  10:41 uSnijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiële broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:
Ik zou dat vat weg kieperen. Een nieuw vat zonder kraan kost echt de wereld niet. Wil je er een RVS of kunststof kraan in, dan boor je gewoon een gat. je kunt dan zelf ook nog eens bepalen hoe hoog of laag je de kraan zet. Zachte heelmeesters maken stinkend bier.... of hoe was dat ook al weer. :proost:

tdp

Ik zou in deze ook voor een nieuw vat gaan. De oude kun je eventueel gebruiken voor moutopslag bijvoorbeeld.

Jacques

Citaat van: thezewery op 04-05-2018  10:41 uSnijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiële broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:

Als die krasjes afgedekt worden door de siliconen ringen heb je daar geen last van.

Maar een nieuw vat kopen en daar met een speedboor een gat in boren voor een sanitair kraantje is natuurlijk ook een optie.

hansHalberstadt

Kun je eens een foto posten hoe het er nu uitziet?

Erwin Warners

Citaat van: thezewery op 04-05-2018  10:41 uSnijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiële broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:

Je zou het met een stappenboor kunnen proberen deze geven een mooi glad resultaat en deze zijn ook zeer goed te gebruiken in bestaande gaten om schroefdraad te verwijderen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-05-2018  23:27 uIk gebruik al jaren monsterkraantjes op mijn CCT's. Dat geeft geen infecties. Wel is het zaak een sanitaire kraan te gebruiken. Bijvoorbeeld deze

https://www.ebay.nl/itm/3-8-Inch-Homebrew-Drain-Valve-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beer-Wine-Beverage/122880152113?hash=item1c9c3a5231:g:LY0AAOSw6n5XwSQ4

Maar vuil en vloeistof kan wel in de schroefdraad komen toch? En daar kom je nooit bij of dicht je die ook af?

Gerlachus

Het blijft klooien met kunststof gistvaten.

Niet in de laatste plaats door het gebrek aan stevigheid en "vlees" om er iets in te bevestigen. In dit geval lijkt mij het beste een huiddoorvoer en aan de buitenkant een 3-delige kogelkraan van RVS. Dat kun je allemaal mooi schoon maken en aan de binnenzijde heb je alleen een RVS flens met tussen de wand en de flens een siliconen ring, prima schoon te houden.
Als er in je vat een instulping zit met daarin schroefdraad, à la regentonnen, dan heb je best een uitdaging want als je kraan te lang is, lekt vloeistof langs de schroefdraad en sluit buiten de afdichtring niet goed af; is hij te kort, dan heb je aan de binnenzijde een tussenruimte tussen de instulping en het begin van de schroefdraad en dan lekt er vloeistof tussen de schroefdraad. Je kunt de schroefdraad voorzien van siliconenkit maar dat houdt toch niet op het kunststof en dan gaat het alsnog lekken. Een huiddoorvoer is mijns inziens het beste maar als de wand van het vat niet stevig genoeg is, gaat het hangen en lekken.

Koop een RVS vaatje bij Polsinelli en je bent van je problemen af. Alles RVS bij het vergisten is aan te bevelen. Veel brouwers kopen zich helemaal suf aan RVS spullen voor maisch en kook maar als het echt om steriel werken gaat, gaat het bier in een plastic emmer...

thezewery

Bedankt allen! Denk dat de ton gepromoveerd wordt tot opslagton en dat het een (of twee) brewtech vat(en) wordt...
Vraag me wel af of igv de brewmaster-serie de thermometer toegevoegde waarde heeft, want als ik zo zie is dat het enige verschil?!

guuz

Citaat van: Raotor123 op 01-05-2018  12:11 uDe kraantjes van onze gistvaten waren iets te lang waardoor ze net niet 100% in het vat paste waardoor de rubberen ring zijn werk niet kon doen.
Het kraantje inkorten was bij ons de oplossing. Hierna geen last meer gehad van lekken.
Heb 4 van die vaten, bij 1 paste de kraan niet ver genoeg in het vat. In plaats van de kraan inkorten heb ik wat plastic achter uit het gat met schroefdraad gehaald. Bij de fabricage was dit niet goed gedaan en was een randje blijven zitten. Deze rand is nu weg. De kraan kan nu ver genoeg ingedraaid worden en de rubber ring doet zijn werk nu ook goed. Mocht ik nu een kraan krijgen met een langer stuk schroefdraad is dat ook geen probleem, steek deze gewoon iets verder in het vat.

CeesM

Citaat van: thezewery op 04-05-2018  15:23 utx allen! Denk dat de ton gepromoveerd wordt tot opslagton en dat het een (of twee) brewtech vat(en) wordt...
Vraag me wel af of igv de brewmaster-serie de thermometer toegevoegde waarde heeft, want als ik zo zie is dat het enige verschil??!?
De Brewmaster serie heeft de volgende extra's:
Een bijpassende digitale thermometer, ingebouwde koelspiraal, neopreen isolatiemantel, vlinderklepkranen i.p.v. kogelkranen, 3 inch triclamp deksel met gaten voor accessoires, overdrukventiel, bemonsteringskraantje en verstelbare poten.

bultje76

De brewmaster bucket heeft inderdaad alleen de thermowell extra. Ik vind dat zelf wel praktisch om daar de probe van mijn stc1000 in te steken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-05-2018  13:47 uMaar vuil en vloeistof kan wel in de schroefdraad komen toch? En daar kom je nooit bij of dicht je die ook af?

Dat is een kwestie van goede reinigingsmiddelen gebruiken zoals Enzybrew, PBW of Chemipro Caustic.

En je kunt als je wilt de kraan demonteren na elk gebruik en deze in een bad met een reinigingsvloeistof leggen. Is wel wat meer werk. Eventueel kun je de reiniging uitvoeren in een ultrasoon apparaat. Dan is de kraan super schoon. De nodige jaren terug heb ik voor minder dan € 20 een ultrasoon apparaat gekocht bij het Kuidvat. Die wordt heel regelmatig gebruikt.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 04-05-2018  22:06 uDat is een kwestie van goede reinigingsmiddelen gebruiken zoals Enzybrew, PBW of Chemipro Caustic.

En je kunt als je wilt de kraan demonteren na elk gebruik en deze in een bad met een reinigingsvloeistof leggen. Is wel wat meer werk. Eventueel kun je de reiniging uitvoeren in een ultrasoon apparaat. Dan is de kraan super schoon. De nodige jaren terug heb ik voor minder dan € 20 een ultrasoon apparaat gekocht bij het Kuidvat. Die wordt heel regelmatig gebruikt.

Helemaal mee eens, gebruik zelf altijd PBW en zelfs het ergste komt los waar het ook zit.

thezewery

Citaat van: bultje76 op 04-05-2018  19:44 uDe brewmaster bucket heeft inderdaad alleen de thermowell extra. Ik vind dat zelf wel praktisch om daar de probe van mijn stc1000 in te steken.
Daar zat ik ook aan te denken, maar vraag me af of dat enige meerwaarde heeft tov de meter aan de buitenkant op rvs te bevestigen...

bultje76

Citaat van: thezewery op 07-05-2018  10:29 uDaar zat ik ook aan te denken, maar vraag me af of dat enige meerwaarde heeft tov de meter aan de buitenkant op rvs te bevestigen...

Lastig te zeggen, ik vermoed dat de temperatuur in de well dichterbij de werkelijke tempertuur in he vat zit, maar data heb ik daar niet over. Ik vind het vooral makkelijk dat ik niet met spinsjes, tape en weet ik wat hoef te klooien. Gewoon probe erin en klaar.

Overigens heb ik die van mij destijds bij een Brouwmarkt dagdeal aangeschaft, goedkoper dan de niet brewmaster versie, dus ik heb de afwegeing eigenlijk nooit gemaakt. Maar bij een tweede aankoop zou ik weer de brewmaster versie kopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.