Lekkende schroefdraad gistvat

Gestart door thezewery, 30-04-2018 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Bijna 3 van de 4 keer lekken onze vaten (30 l en 60 l die met groene schroefdeksel) langs de schroefdraad van het kraantje.
Meestal pas als er al wat in het vat zit, waarschijnlijk door de kracht op de wand dat eea wat van vorm veranderd of zo... Een extra kwartslag was altijd voldoende om dit te stoppen (alhoewel initieel de kraantjes echt wel goed vastgedraaid worden..).
Helaas afgelopen zaterdag niet. Ook nu weer begonnen met lekken toen er al heel wat in het vat zat. Helaas deze keer niet druppeltjes maar een best heel vervelende straal. Extra aandraaien deed de straal enkel maar toenemen. ietsie losser ook.
Uiteindelijk als een speer andere vat schoongemaakt en overgeheveld, maar man man wat een bende.

De vraag is dus ook: is hier wat aan te doen, en zo ja: wat? is dit iets wat bij plastic veel speelt?

Knobby

Daarom koop ik vaten zonder kraan.
Je kan sanitaire kraantjes van rvs kopen om de plastic varianten te vervangen.

Mark GA

Ik zou om te beginnen wat van die witte tape om de schroefdraad doen van het kraantje.
Ook even langs de bouwmarkt om een extra rubberen afdekringetje te halen. En dan volgende keer eerst je vaten testen met water.

thezewery

Citaat van: Knobby op 30-04-2018  16:03 uDaarom koop ik vaten zonder kraan.
Je kan sanitaire kraantjes van rvs kopen om de plastic varianten te vervangen.
Wij vinden die kraantjes juist superhandig. Op voorwaarde dat ze niet lekken dan..
Zou een rvs-kraan lekken tegengaan?

Citaat van: Mark Green Anchor op 30-04-2018  16:04 uIk zou om te beginnen wat van die witte tape om de schroefdraad doen van het kraantje.
Ook even langs de bouwmarkt om een extra rubberen afdekringetje te halen. En dan volgende keer eerst je vaten testen met water.
Tape is misschien wel een goed idee. Nooit gedaan vanwege het idee dat het toch een hele tijd in contact met elkaar komt te staan...
Testen met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld...

Mark GA

Citaat van: thezewery op 30-04-2018  16:23 uTesten met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld...

Dat is wel raar hoor, want het zou ook al eerder moeten lekken. Kun je best tot de helft aan water in gooien en dan even laten staan.
Maar ik lees dat je al vaker een kwartslag extra hebt gegeven? Dat kun je ook maar beperkt blijven doen.
Kan zijn dat zo'n gat gewoon "op" is natuurlijk.
Tijd voor een nieuw vat in dat geval.

CeesM

Een dikkere silliconen ring tussen de buitenkant van het vat en het kraantje zou in veel gevallen een oplossing zijn.
Vaak zie je dat ze de afdichtingsring in de binnenkant plaatsen en lekt het via het schroefdraad.

Erwin Warners

Citaat van: thezewery op 30-04-2018  16:23 uWij vinden die kraantjes juist superhandig. Op voorwaarde dat ze niet lekken dan..
Zou een rvs-kraan lekken tegengaan?
Tape is misschien wel een goed idee. Nooit gedaan vanwege het idee dat het toch een hele tijd in contact met elkaar komt te staan...
Testen met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld....

Heb zelf nooit problemen met deze vaten wel moet er een rubbering tussen de kraan en het vat zitten. deze kreeg ik bij het vat geleverd. Deze rubbers zijn ook los verkrijgbaar en als ze te oud worden zou ik ze een keer vervangen.

Het testen kun je aan het begin van de brouwdag doen, je vat is dan schoon en het water kun je darna voor het brouwen gebruiken.

Juindorper

Draai je je kraantje niet te hard aan?
Als je het er handvast indraaid moet de rubber ring gewoon afsluiten.
Ik zou zeker geen fittape gebruiken in kunststof schroefdaad want dan draai je de boel kapot. Zeker met een RVS kraan.

Raotor123

De kraantjes van onze gistvaten waren iets te lang waardoor ze net niet 100% in het vat paste waardoor de rubberen ring zijn werk niet kon doen.
Het kraantje inkorten was bij ons de oplossing. Hierna geen last meer gehad van lekken.

thezewery

Citaat van: Raotor123 op 01-05-2018  12:11 uDe kraantjes van onze gistvaten waren iets te lang waardoor ze net niet 100% in het vat paste waardoor de rubberen ring zijn werk niet kon doen.
Het kraantje inkorten was bij ons de oplossing. Hierna geen last meer gehad van lekken.

Hmmm.... Ik ga eens ff kijken of dat mogelijk hier ook zo is...

joerivang

Wij hebben dat destijds ook gehad, gistingsvaten besteld zo'n 3/4 jaar geleden, besloten om kraantjes (wegens vervuiling) te vervangen en daar was de schroefdraad een stuk langer van, dus lekken.

Thamerdal

Deze gistvaten met de groene deksels heb ik ook geen goede ervaringen mee. Bij mij paste het deksel gewoon niet goed, geklooi met de siliconenring erin. Je moest echt 3, 4 keer klooien om het deksel er sluitend op te krijgen, maar meestal lekte hij gewoon lucht. (ik had geen kraantje)
Al met al niet echt lekkere vaten, ik ben er vanaf gestapt. Nu Inox vaten van Polsinelli. Wat duurder maar 100x minder ergernissen.

Knobby

Citaat van: joerivang op 01-05-2018  13:32 uWij hebben dat destijds ook gehad, gistingsvaten besteld zo'n 3/4 jaar geleden, besloten om kraantjes (wegens vervuiling) te vervangen en daar was de schroefdraad een stuk langer van, dus lekken.
Dit snap ik niet. Zit de schroefdraad hier in de wand van het vat of zo? Ik heb kraantjes en huiddoorvoeren die altijd zo zijn opgebouwd: kraantje>rubber/siliconen ring> wand van het vat/ketel>moer. Daarbij zit er een buitendraad op de kraan, en is het gat in het vat/ketel gewoon een gat. Dit gaat altijd goed, het enige waar je op moet letten is dat je het niet te strak aandraait want dan pers je de ring er tussenuit en gaat het juist lekken.

joerivang

Citaat van: Knobby op 01-05-2018  13:46 uDit snap ik niet. Zit de schroefdraad hier in de wand van het vat of zo? Ik heb kraantjes en huiddoorvoeren die altijd zo zijn opgebouwd: kraantje>rubber/siliconen ring> wand van het vat/ketel>moer. Daarbij zit er een buitendraad op de kraan, en is het gat in het vat/ketel gewoon een gat. Dit gaat altijd goed, het enige waar je op moet letten is dat je het niet te strak aandraait want dan pers je de ring er tussenuit en gaat het juist lekken.

En de schroefdraad van het nieuw bestelde kraantje was langer dan de originele kraantjes, vandaar dat de schroefdraad ingekort diende te worden. Rubberen O-ring zit er ook tussen maar maakte geen contact door de lengte van de schroefdraad van het kraantje.

Knobby

Zit er dan een dichte moer bij of zo? Anders zou het toch niet uit moeten maken.

Raotor123

Citaat van: Knobby op 01-05-2018  14:16 uZit er dan een dichte moer bij of zo? Anders zou het toch niet uit moeten maken.

Het kraantje gaat niet helemaal door de wand van het vat heen. De schroefdraad was langer dan de schroefdraad van het vat.
Die paste dus niet helemaal in het vat waardoor de O-ring niet goed contant maakte met het vat.

thezewery

Citaat van: Knobby op 01-05-2018  13:46 uDit snap ik niet. Zit de schroefdraad hier in de wand van het vat of zo? Ik heb kraantjes en huiddoorvoeren die altijd zo zijn opgebouwd: kraantje>rubber/siliconen ring> wand van het vat/ketel>moer. Daarbij zit er een buitendraad op de kraan, en is het gat in het vat/ketel gewoon een gat. Dit gaat altijd goed, het enige waar je op moet letten is dat je het niet te strak aandraait want dan pers je de ring er tussenuit en gaat het juist lekken.

Ja, schroefdraad zit in de wand van het vat, dus geen moer e/o ring aan de binnenkant enkel kraantje met ring aan de buitenkant.

thezewery

Citaat van: Thamerdal op 01-05-2018  13:39 uAl met al niet echt lekkere vaten, ik ben er vanaf gestapt. Nu Inox vaten van Polsinelli. Wat duurder maar 100x minder ergernissen.
Zit nu ook met een schuin oog naar Brewtech te kijken...ervan uit gaande dat deze ellende daarmee tot het verleden behoort..

brouwerwaldonk

Mijn gistvat is een Meno pan zonder kraan, want eigenlijk heb je nergens een kraan nodig op een brouw- kook- of gistketel. Een ketel maak je leeg met een hevel al dan niet met een droesemkapje op de buis. Geen miserie of gedoe en nooit verlies door lekken.

Ziehier mijn gistvat in de gistkast met perfecte temperatuur controle.


Juindorper

Citaat van: Raotor123 op 01-05-2018  14:44 uHet kraantje gaat niet helemaal door de wand van het vat heen. De schroefdraad was langer dan de schroefdraad van het vat.
Die paste dus niet helemaal in het vat waardoor de O-ring niet goed contant maakte met het vat.
Wat je ook had kunnen doen was eerst de moer op het kraantje draaien,vervolgens de afdichtring er over en dan het kraantje in het gat draaien en vervolgens met de moer de ring aandraaien.

thezewery

Citaat van: Juindorper op 01-05-2018  20:58 uWat je ook had kunnen doen was eerst de moer op het kraantje draaien,vervolgens de afdichtring er over en dan het kraantje in het gat draaien en vervolgens met de moer de ring aandraaien.

...er is geen moer...

TeVeHa

Citaat van: thezewery op 01-05-2018  21:19 u...er is geen moer...

Klopt, bij mij is er ook geen moer, kraantje zoals hiervoor aangegeven 'zeker genoeg' inkorten en andere dichting, dat zou het moeten doen zou ik denken.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-05-2018  17:31 uMijn gistvat is een meno pan zonder kraan, want eigenlijk heb je nergens een kraan nodig op een brouw- kook- of gistketel. Een ketel maak je leeg met een hevel al dan niet met een droesemkapje op de buis. Geen miserie of gedoe en nooit verlies door lekken.
Mee eens. Wat er niet op zit kan ook niet voor problemen zorgen (lekken, infecties). Heb nog nooit een kraantje gebruikt op een gistingsvat.

Erwin Warners

Vind een kraan toch wel handig wanneer je een monster wilt nemen hoeft niet het hele vat open.

hansHalberstadt

Citaat van: Erwin Warners op 02-05-2018  14:49 uVind een kraan toch wel handig wanneer je een monster wilt nemen hoeft niet het hele vat open.
Daarvoor gebruik in een soort dun infuus slangetje via waterslot met extra Tstukje of via klein gaatje in deksel. Daarmee kun je monsters opzuigen om te meten. zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.