Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Lekkende schroefdraad gistvat  (gelezen 1986 keer)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Lekkende schroefdraad gistvat
« Gepost op: 30-04-2018 16:01 u »
Bijna 3 van de 4 keer lekken onze vaten (30 l en 60 l die met groene schroefdeksel) langs de schroefdraad van het kraantje.
Meestal pas als er al wat in het vat zit, waarschijnlijk door de kracht op de wand dat eea wat van vorm veranderd of zo... Een extra kwartslag was altijd voldoende om dit te stoppen (alhoewel initieel de kraantjes echt wel goed vastgedraaid worden..).
Helaas afgelopen zaterdag niet. Ook nu weer begonnen met lekken toen er al heel wat in het vat zat. Helaas deze keer niet druppeltjes maar een best heel vervelende straal. Extra aandraaien deed de straal enkel maar toenemen. ietsie losser ook.
Uiteindelijk als een speer andere vat schoongemaakt en overgeheveld, maar man man wat een bende.

De vraag is dus ook: is hier wat aan te doen, en zo ja: wat? is dit iets wat bij plastic veel speelt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
Re: lekkende schroefdraad gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2018 16:03 u »
Daarom koop ik vaten zonder kraan.
Je kan sanitaire kraantjes van rvs kopen om de plastic varianten te vervangen.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2018 16:04 u »
Ik zou om te beginnen wat van die witte tape om de schroefdraad doen van het kraantje.
Ook even langs de bouwmarkt om een extra rubberen afdekringetje te halen. En dan volgende keer eerst je vaten testen met water.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2018 16:23 u »
Daarom koop ik vaten zonder kraan.
Je kan sanitaire kraantjes van rvs kopen om de plastic varianten te vervangen.
Wij vinden die kraantjes juist superhandig. Op voorwaarde dat ze niet lekken dan..
Zou een rvs-kraan lekken tegengaan?

Ik zou om te beginnen wat van die witte tape om de schroefdraad doen van het kraantje.
Ook even langs de bouwmarkt om een extra rubberen afdekringetje te halen. En dan volgende keer eerst je vaten testen met water.
Tape is misschien wel een goed idee. Nooit gedaan vanwege het idee dat het toch een hele tijd in contact met elkaar komt te staan...
Testen met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld...

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2018 16:26 u »
Testen met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld...

Dat is wel raar hoor, want het zou ook al eerder moeten lekken. Kun je best tot de helft aan water in gooien en dan even laten staan.
Maar ik lees dat je al vaker een kwartslag extra hebt gegeven? Dat kun je ook maar beperkt blijven doen.
Kan zijn dat zo'n gat gewoon "op" is natuurlijk.
Tijd voor een nieuw vat in dat geval.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2018 16:31 u »
Een dikkere silliconen ring tussen de buitenkant van het vat en het kraantje zou in veel gevallen een oplossing zijn.
Vaak zie je dat ze de afdichtingsring in de binnenkant plaatsen en lekt het via het schroefdraad.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2018 16:41 u »
Wij vinden die kraantjes juist superhandig. Op voorwaarde dat ze niet lekken dan..
Zou een rvs-kraan lekken tegengaan?
Tape is misschien wel een goed idee. Nooit gedaan vanwege het idee dat het toch een hele tijd in contact met elkaar komt te staan...
Testen met water is ook wel een idee maar zo zonde om er 40l water voor niets in te mikken...want vrijwel altijd begint het lekken pas als er al 3/4 of zo is gevuld....

Heb zelf nooit problemen met deze vaten wel moet er een rubbering tussen de kraan en het vat zitten. deze kreeg ik bij het vat geleverd. Deze rubbers zijn ook los verkrijgbaar en als ze te oud worden zou ik ze een keer vervangen.

Het testen kun je aan het begin van de brouwdag doen, je vat is dan schoon en het water kun je darna voor het brouwen gebruiken.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2018 20:53 u »
Draai je je kraantje niet te hard aan?
Als je het er handvast indraaid moet de rubber ring gewoon afsluiten.
Ik zou zeker geen fittape gebruiken in kunststof schroefdaad want dan draai je de boel kapot. Zeker met een RVS kraan.

Offline Raotor123

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Lekkende schroefdraad gistvat
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2018 12:11 u »
De kraantjes van onze gistvaten waren iets te lang waardoor ze net niet 100% in het vat paste waardoor de rubberen ring zijn werk niet kon doen.
Het kraantje inkorten was bij ons de oplossing. Hierna geen last meer gehad van lekken.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2018 12:14 u »
De kraantjes van onze gistvaten waren iets te lang waardoor ze net niet 100% in het vat paste waardoor de rubberen ring zijn werk niet kon doen.
Het kraantje inkorten was bij ons de oplossing. Hierna geen last meer gehad van lekken.

Hmmm.... Ik ga eens ff kijken of dat mogelijk hier ook zo is...

Offline joerivang

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2018 13:32 u »
Wij hebben dat destijds ook gehad, gistingsvaten besteld zo'n 3/4 jaar geleden, besloten om kraantjes (wegens vervuiling) te vervangen en daar was de schroefdraad een stuk langer van, dus lekken.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2018 13:39 u »
Deze gistvaten met de groene deksels heb ik ook geen goede ervaringen mee. Bij mij paste het deksel gewoon niet goed, geklooi met de siliconenring erin. Je moest echt 3, 4 keer klooien om het deksel er sluitend op te krijgen, maar meestal lekte hij gewoon lucht. (ik had geen kraantje)
Al met al niet echt lekkere vaten, ik ben er vanaf gestapt. Nu Inox vaten van Polsinelli. Wat duurder maar 100x minder ergernissen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2018 13:46 u »
Wij hebben dat destijds ook gehad, gistingsvaten besteld zo'n 3/4 jaar geleden, besloten om kraantjes (wegens vervuiling) te vervangen en daar was de schroefdraad een stuk langer van, dus lekken.
Dit snap ik niet. Zit de schroefdraad hier in de wand van het vat of zo? Ik heb kraantjes en huiddoorvoeren die altijd zo zijn opgebouwd: kraantje>rubber/siliconen ring> wand van het vat/ketel>moer. Daarbij zit er een buitendraad op de kraan, en is het gat in het vat/ketel gewoon een gat. Dit gaat altijd goed, het enige waar je op moet letten is dat je het niet te strak aandraait want dan pers je de ring er tussenuit en gaat het juist lekken.

Offline joerivang

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2018 13:51 u »
Dit snap ik niet. Zit de schroefdraad hier in de wand van het vat of zo? Ik heb kraantjes en huiddoorvoeren die altijd zo zijn opgebouwd: kraantje>rubber/siliconen ring> wand van het vat/ketel>moer. Daarbij zit er een buitendraad op de kraan, en is het gat in het vat/ketel gewoon een gat. Dit gaat altijd goed, het enige waar je op moet letten is dat je het niet te strak aandraait want dan pers je de ring er tussenuit en gaat het juist lekken.

En de schroefdraad van het nieuw bestelde kraantje was langer dan de originele kraantjes, vandaar dat de schroefdraad ingekort diende te worden. Rubberen O-ring zit er ook tussen maar maakte geen contact door de lengte van de schroefdraad van het kraantje.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2018 14:16 u »
Zit er dan een dichte moer bij of zo? Anders zou het toch niet uit moeten maken.

Offline Raotor123

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2018 14:44 u »
Zit er dan een dichte moer bij of zo? Anders zou het toch niet uit moeten maken.

Het kraantje gaat niet helemaal door de wand van het vat heen. De schroefdraad was langer dan de schroefdraad van het vat.
Die paste dus niet helemaal in het vat waardoor de O-ring niet goed contant maakte met het vat.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-05-2018 15:19 u »

Ja, schroefdraad zit in de wand van het vat, dus geen moer e/o ring aan de binnenkant enkel kraantje met ring aan de buitenkant.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2018 15:21 u »
Al met al niet echt lekkere vaten, ik ben er vanaf gestapt. Nu Inox vaten van Polsinelli. Wat duurder maar 100x minder ergernissen.
Zit nu ook met een schuin oog naar Brewtech te kijken...ervan uit gaande dat deze ellende daarmee tot het verleden behoort..

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #18 Gepost op: 01-05-2018 17:31 u »
Mijn gistvat is een Meno pan zonder kraan, want eigenlijk heb je nergens een kraan nodig op een brouw- kook- of gistketel. Een ketel maak je leeg met een hevel al dan niet met een droesemkapje op de buis. Geen miserie of gedoe en nooit verlies door lekken.

Ziehier mijn gistvat in de gistkast met perfecte temperatuur controle.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 01-05-2018 20:58 u »
Het kraantje gaat niet helemaal door de wand van het vat heen. De schroefdraad was langer dan de schroefdraad van het vat.
Die paste dus niet helemaal in het vat waardoor de O-ring niet goed contant maakte met het vat.
Wat je ook had kunnen doen was eerst de moer op het kraantje draaien,vervolgens de afdichtring er over en dan het kraantje in het gat draaien en vervolgens met de moer de ring aandraaien.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-05-2018 21:19 u »
Wat je ook had kunnen doen was eerst de moer op het kraantje draaien,vervolgens de afdichtring er over en dan het kraantje in het gat draaien en vervolgens met de moer de ring aandraaien.

...er is geen moer...

Offline TeVeHa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #21 Gepost op: 01-05-2018 21:52 u »
...er is geen moer...

Klopt, bij mij is er ook geen moer, kraantje zoals hiervoor aangegeven 'zeker genoeg' inkorten en andere dichting, dat zou het moeten doen zou ik denken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 01-05-2018 23:53 u »
Mijn gistvat is een meno pan zonder kraan, want eigenlijk heb je nergens een kraan nodig op een brouw- kook- of gistketel. Een ketel maak je leeg met een hevel al dan niet met een droesemkapje op de buis. Geen miserie of gedoe en nooit verlies door lekken.
Mee eens. Wat er niet op zit kan ook niet voor problemen zorgen (lekken, infecties). Heb nog nooit een kraantje gebruikt op een gistingsvat.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 02-05-2018 14:49 u »
Vind een kraan toch wel handig wanneer je een monster wilt nemen hoeft niet het hele vat open.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 02-05-2018 15:50 u »
Vind een kraan toch wel handig wanneer je een monster wilt nemen hoeft niet het hele vat open.
Daarvoor gebruik in een soort dun infuus slangetje via waterslot met extra Tstukje of via klein gaatje in deksel. Daarmee kun je monsters opzuigen om te meten. zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 02-05-2018 23:27 u »
Mee eens. Wat er niet op zit kan ook niet voor problemen zorgen (lekken, infecties). Heb nog nooit een kraantje gebruikt op een gistingsvat.

Ik gebruik al jaren monsterkraantjes op mijn CCT's. Dat geeft geen infecties. Wel is het zaak een sanitaire kraan te gebruiken. Bijvoorbeeld deze

https://www.ebay.nl/itm/3-8-Inch-Homebrew-Drain-Valve-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beer-Wine-Beverage/122880152113?hash=item1c9c3a5231:g:LY0AAOSw6n5XwSQ4

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 03-05-2018 06:29 u »
Daarvoor gebruik in een soort dun infuus slangetje via waterslot met extra Tstukje of via klein gaatje in deksel. Daarmee kun je monsters opzuigen om te meten. zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Heb het bekeken niet geheel mijn ding. Een hoop extra schoonmaak werk voor mijn gevoel. Vind slangetjes ook niet echt prettig om schoon te maken.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 03-05-2018 11:12 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 03-05-2018 11:25 u »
Hmm... Dat is een mooi kraantje. zou dat ook als vervanger werken? Is natuurlijk maar de vraag wat het lekken veroorzaakt...

Met de bijbehorend ringen en afsluitingen moet dat lukken.

Als het plastic ingescheurd is zal er een nieuw gistvat moeten komen.

Overigens heb ik aan mijn Chinese CCT deze kraan zitten

Maar dat is een Tri-clamp aansluiting. Je hebt ze ook met een schroefdraad.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 03-05-2018 12:01 u »
Met de bijbehorend ringen en afsluitingen moet dat lukken.
Is enkel nog ff de vraag hoe (op een voedselveilige manier) die schroefdraaduitstulping (of is het een instulping?) aan de binnenzijde van het vat te verwijderen...

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #30 Gepost op: 03-05-2018 12:34 u »
Ik weet niet hoe dik dat plastic daar is, maar je zou een mes flink kunnen verhitten en proberen het eraf te snijden/smelten.
Misschien is dit wel een heel slecht idee dus gebruik je eigen boerenverstand :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 03-05-2018 21:03 u »
Ik weet niet hoe dik dat plastic daar is, maar je zou een mes flink kunnen verhitten en proberen het eraf te snijden/smelten.
Misschien is dit wel een heel slecht idee dus gebruik je eigen boerenverstand :)

Hierbij sluit ik mij aan.

Meest voor de hand liggend is wegzagen met een metaalzaagje.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 04-05-2018 10:41 u »
Snijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiŽle broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #33 Gepost op: 04-05-2018 10:54 u »
Snijden, zagen was ook het eerst maar omdat alles en iedereen roept dat krasjes in je plastic ton een potentiŽle broedplaats voor allerlei beestjes is, leek in dat licht snijden/zagen een heel slecht idee. vandaar ook in mijn vraag de toevoeging 'voedselveilig'... :weetniet:
Ik zou dat vat weg kieperen. Een nieuw vat zonder kraan kost echt de wereld niet. Wil je er een RVS of kunststof kraan in, dan boor je gewoon een gat. je kunt dan zelf ook nog eens bepalen hoe hoog of laag je de kraan zet. Zachte heelmeesters maken stinkend bier.... of hoe was dat ook al weer. :proost:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 04-05-2018 11:07 u »
Ik zou in deze ook voor een nieuw vat gaan. De oude kun je eventueel gebruiken voor moutopslag bijvoorbeeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 04-05-2018 11:59 u »

Als die krasjes afgedekt worden door de siliconen ringen heb je daar geen last van.

Maar een nieuw vat kopen en daar met een speedboor een gat in boren voor een sanitair kraantje is natuurlijk ook een optie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 04-05-2018 12:34 u »
Kun je eens een foto posten hoe het er nu uitziet?

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 04-05-2018 13:11 u »

Je zou het met een stappenboor kunnen proberen deze geven een mooi glad resultaat en deze zijn ook zeer goed te gebruiken in bestaande gaten om schroefdraad te verwijderen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 04-05-2018 13:47 u »
Ik gebruik al jaren monsterkraantjes op mijn CCT's. Dat geeft geen infecties. Wel is het zaak een sanitaire kraan te gebruiken. Bijvoorbeeld deze

https://www.ebay.nl/itm/3-8-Inch-Homebrew-Drain-Valve-Sanitary-Faucet-Drink-Faucet-Beer-Wine-Beverage/122880152113?hash=item1c9c3a5231:g:LY0AAOSw6n5XwSQ4

Maar vuil en vloeistof kan wel in de schroefdraad komen toch? En daar kom je nooit bij of dicht je die ook af?

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #39 Gepost op: 04-05-2018 14:00 u »
Het blijft klooien met kunststof gistvaten.

Niet in de laatste plaats door het gebrek aan stevigheid en "vlees" om er iets in te bevestigen. In dit geval lijkt mij het beste een huiddoorvoer en aan de buitenkant een 3-delige kogelkraan van RVS. Dat kun je allemaal mooi schoon maken en aan de binnenzijde heb je alleen een RVS flens met tussen de wand en de flens een siliconen ring, prima schoon te houden.
Als er in je vat een instulping zit met daarin schroefdraad, ŗ la regentonnen, dan heb je best een uitdaging want als je kraan te lang is, lekt vloeistof langs de schroefdraad en sluit buiten de afdichtring niet goed af; is hij te kort, dan heb je aan de binnenzijde een tussenruimte tussen de instulping en het begin van de schroefdraad en dan lekt er vloeistof tussen de schroefdraad. Je kunt de schroefdraad voorzien van siliconenkit maar dat houdt toch niet op het kunststof en dan gaat het alsnog lekken. Een huiddoorvoer is mijns inziens het beste maar als de wand van het vat niet stevig genoeg is, gaat het hangen en lekken.

Koop een RVS vaatje bij Polsinelli en je bent van je problemen af. Alles RVS bij het vergisten is aan te bevelen. Veel brouwers kopen zich helemaal suf aan RVS spullen voor maisch en kook maar als het echt om steriel werken gaat, gaat het bier in een plastic emmer...

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 04-05-2018 15:23 u »
Bedankt allen! Denk dat de ton gepromoveerd wordt tot opslagton en dat het een (of twee) brewtech vat(en) wordt...
Vraag me wel af of igv de brewmaster-serie de thermometer toegevoegde waarde heeft, want als ik zo zie is dat het enige verschil?!

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 04-05-2018 18:09 u »
Heb 4 van die vaten, bij 1 paste de kraan niet ver genoeg in het vat. In plaats van de kraan inkorten heb ik wat plastic achter uit het gat met schroefdraad gehaald. Bij de fabricage was dit niet goed gedaan en was een randje blijven zitten. Deze rand is nu weg. De kraan kan nu ver genoeg ingedraaid worden en de rubber ring doet zijn werk nu ook goed. Mocht ik nu een kraan krijgen met een langer stuk schroefdraad is dat ook geen probleem, steek deze gewoon iets verder in het vat.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #42 Gepost op: 04-05-2018 19:19 u »
tx allen! Denk dat de ton gepromoveerd wordt tot opslagton en dat het een (of twee) brewtech vat(en) wordt...
Vraag me wel af of igv de brewmaster-serie de thermometer toegevoegde waarde heeft, want als ik zo zie is dat het enige verschil??!?
De Brewmaster serie heeft de volgende extra's:
Een bijpassende digitale thermometer, ingebouwde koelspiraal, neopreen isolatiemantel, vlinderklepkranen i.p.v. kogelkranen, 3 inch triclamp deksel met gaten voor accessoires, overdrukventiel, bemonsteringskraantje en verstelbare poten.

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #43 Gepost op: 04-05-2018 19:44 u »
De brewmaster bucket heeft inderdaad alleen de thermowell extra. Ik vind dat zelf wel praktisch om daar de probe van mijn stc1000 in te steken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 04-05-2018 22:06 u »
Maar vuil en vloeistof kan wel in de schroefdraad komen toch? En daar kom je nooit bij of dicht je die ook af?

Dat is een kwestie van goede reinigingsmiddelen gebruiken zoals Enzybrew, PBW of Chemipro Caustic.

En je kunt als je wilt de kraan demonteren na elk gebruik en deze in een bad met een reinigingsvloeistof leggen. Is wel wat meer werk. Eventueel kun je de reiniging uitvoeren in een ultrasoon apparaat. Dan is de kraan super schoon. De nodige jaren terug heb ik voor minder dan Ä 20 een ultrasoon apparaat gekocht bij het Kuidvat. Die wordt heel regelmatig gebruikt.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 05-05-2018 10:54 u »
Dat is een kwestie van goede reinigingsmiddelen gebruiken zoals Enzybrew, PBW of Chemipro Caustic.

En je kunt als je wilt de kraan demonteren na elk gebruik en deze in een bad met een reinigingsvloeistof leggen. Is wel wat meer werk. Eventueel kun je de reiniging uitvoeren in een ultrasoon apparaat. Dan is de kraan super schoon. De nodige jaren terug heb ik voor minder dan Ä 20 een ultrasoon apparaat gekocht bij het Kuidvat. Die wordt heel regelmatig gebruikt.

Helemaal mee eens, gebruik zelf altijd PBW en zelfs het ergste komt los waar het ook zit.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 07-05-2018 10:29 u »
De brewmaster bucket heeft inderdaad alleen de thermowell extra. Ik vind dat zelf wel praktisch om daar de probe van mijn stc1000 in te steken.
Daar zat ik ook aan te denken, maar vraag me af of dat enige meerwaarde heeft tov de meter aan de buitenkant op rvs te bevestigen...

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #47 Gepost op: 07-05-2018 14:33 u »
Daar zat ik ook aan te denken, maar vraag me af of dat enige meerwaarde heeft tov de meter aan de buitenkant op rvs te bevestigen...

Lastig te zeggen, ik vermoed dat de temperatuur in de well dichterbij de werkelijke tempertuur in he vat zit, maar data heb ik daar niet over. Ik vind het vooral makkelijk dat ik niet met spinsjes, tape en weet ik wat hoef te klooien. Gewoon probe erin en klaar.

Overigens heb ik die van mij destijds bij een Brouwmarkt dagdeal aangeschaft, goedkoper dan de niet brewmaster versie, dus ik heb de afwegeing eigenlijk nooit gemaakt. Maar bij een tweede aankoop zou ik weer de brewmaster versie kopen.

Tags: gistvat