Nieuw spoelmeachanisme

Gestart door hansHalberstadt, 28-04-2018 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Ik wil mijn huidige spoelsnelheid regelaar vervangen door iets beters.

Onderstaande idee wil ik gaan proberen.

Het bestaat uit 2 caravan pompjes voor de watertank bv https://www.obelink.nl/maas-dompelpomp-10-liter.html
die antiserie aansluiten dus zodat de waaierkanten tegen elkaar komen. Dan kun je 2 kanten op pompen door op de ene pomp meer spanning te zetten dan op de andere. Op 5V draaien ze al zo goed dat je er gemakkelijk het hoogteverschil tussen beslagkuip en kookketel mee kan overbruggen. Eea wil ik aansturen met PWM via Arduino en 2 powermosten. De flowregeling gaat dan via een lusje waardoor het drukverschil tussen 2 buisjes een delta hoogte oplevert. Via 2 RVS naaldjes kun je dan via een pulserende digitale output van Arduino en een capaciteit (AC ontkoppeling) een sensor maken waarmee de arduino kan detecteren of het nivo onder of boven elektrode a zit en zo kan de arduino via PWM het ener of het andere motortje harder of zachter laten draaien en zo de flow exact afregelen.
Zo kun je van beslagfilter naar kookketel zowel omhoog als omlaag terwijl toch de flow geregeld blijft.
 







hansHalberstadt

Met nog een extra T stukje en kraantje oid kun je de stroomsnelheid inregelen


hansHalberstadt

Toevallig nog een paar pompjes liggen voor andere doeleinden.
https://www.obelink.nl/maas-dompelpomp-10-liter.html gebruikt veel stroom, 12 V 2.5 A terwijl een reich pompje maar 0.5 A gebruikt en nog meer water verpompt ook. Ik ga denk ik voor de reich easy 14 kost 10 euro  bij de vrijbuiter en kan op USB adapter van 5 V draaien met Arduino.

Sander van Dijk


Petertje

Leuk project! Een ander pompprincipes gebruiken zoals een slangenpomp zou misschien ook een optie zijn? Die regelen de flow door het toerental van de pomp aan te passen en kunnen 2 richtingen opdraaien.

hansHalberstadt

Slangenpomp zou wel kunnen. Punt bij die dingen is alleen dat de flow meestal nogal pulsvormig verloopt op het moment dat het rolletje de slang begint in te drukken, terwijl je een zo constant mogelijke flow door je filterbed wilt hebben.  Dat zou je wel weer kunnen compenseren door een soort tussenreservoir, maar dan wordt het weer ingewikkelder. En slangenpompen zijn meestal ook niet goedkoop.

hansHalberstadt

Vandaag de opstelling getest met water.
De slang die uit het kleine witte pannetje komt gaat straks op het hevelfilter. De slang gaat eerst naar een T stukje waar aan de linkerkant een meetbuis zit. hiermee kun je de onderdruk zien die op het hevelfilter staat via het hoogteverschil tussen vloeistofniveau in het slangetje en oppervlak in de spoelkuip/beslagketel. daarna gaat het naar een filter die evt kleine deeltjes eruit filtert zodat die niet de pompjes kunnen verstoppen. daarna zitten er 2 pompjes: Reich easy 14. antiserie. via een regelkastje (gele kastje) zie schema (R5 en R6 stellen de pompjes voor zodat ik eea kan simuleren in LTspice), kun je beide pompjes regelen. die staan in serie tussen 12V en aarde. De middenaftakking kun je in spanning regelen tussen ca 1V en 11V en daarmee dus het ene pompje harder laten draaien en het andere langzamer of omgekeerd. Daarmee kun je dus de spoelsnelheid instellen voor elke willekeurige hoogte tussen filterkuip vloeistofoppervlak en oppervlak van het wort in de kookketel.

Pompje + meetcylinder zit met een uitgezaagd stukje ppc buis via een draadje met haakje aan het plavond zodat eea mooi blijft hangen

De maatcilinder is een plastic cilinder die toevallig taps toeloopt. daarin zit een grote glazen knikker en dat geheel vormt een stromingsmeter waarmee in stroming kan instellen tussen 0 en ca 30 ml/s.











Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.