Makkelijker zagen hevelfilter

Gestart door Booz, 28-04-2018 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Booz

Bij het 'bouwen' van mijn hevelfilter liep ik tegen wat geklungel aan tijdens het zagen van de vele gleuven.

De methode van het alleen vasthouden van de buis tijdens het zagen heb ik gauw losgelaten.
Vervolgens een paar spijkers om e.e.a. op zijn plaats te houden werkt ok tijdens het zagen van de eerste gleuven. Hierna is er kans op beschadigen van het gezaagde deel en de buis wil ook graag omdraaien.

Uiteindelijk heb ik de nog te zagen buisjes alvast iets onrond geslagen met een kunststof hamer (tip vanuit het forum, bedankt hiervoor) en gemonteerd zoals onderstaande foto.
Zo loopt de buis niet weg en draait het ook niet om. Daarnaast heb je 2 handen vrij om te zagen.



Een tip is tip. Maar misschien hoort dit topic wel onder Apparatuur.

haicoterbeek

Waarom zoveel en zo diep ingezaagd?
Bij mij voldoet dit prima?

Ansius


hansHalberstadt

Citaat van: Booz op 28-04-2018  09:02 uBij het 'bouwen' van mijn hevelfilter liep ik tegen wat geklungel aan tijdens het zagen van de vele gleuven.

De methode van het alleen vasthouden van de buis tijdens het zagen heb ik gauw losgelaten.
Vervolgens een paar spijkers om e.e.a. op zijn plaats te houden werkt ok tijdens het zagen van de eerste gleuven. Hierna is er kans op beschadigen van het gezaagde deel en de buis wil ook graag omdraaien.

Uiteindelijk heb ik de nog te zagen buisjes alvast iets onrond geslagen met een kunststof hamer (tip vanuit het forum, bedankt hiervoor) en gemonteerd zoals onderstaande foto.
Zo loopt de buis niet weg en draait het ook niet om. Daarnaast heb je 2 handen vrij om te zagen.



Een tip is tip. Maar misschien hoort dit topic wel onder Apparatuur.

Zie ook deze link.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg490807.html#msg490807

Daar monteer ik ook de zaak eerst stevig om goed te kunnen zagen. De sleufjes mogen best een cm uit elkaar. Het zijn immers de kafjes en vaste deeltjes van je beslag die het eigenlijke filterwerk doen. De sleufjes zorgen er alleen voor dat de kafjes niet meekomen. Kwaad kan het echter ook niet 

haicoterbeek

Citaat van: Ansius op 28-04-2018  09:57 uWaarom sleuven naar boven?
Omdat mijn doorval met de sleuven naar boven helderder is.

Booz

Citaat van: haicoterbeek op 28-04-2018  09:50 uWaarom zoveel en zo diep ingezaagd?
Bij mij voldoet dit prima?
Eigenlijk heb ik dit gedaan omdat ik niet beter wist.

Het wil ook wel erg snel doorstromen merkte ik.

Misschien dat ik voor een volgend brouwsel nog maar eens 4 nieuwe buisjes maak.

EBC

Citaat van: Booz op 29-04-2018  00:08 uEigenlijk heb ik dit gedaan omdat ik niet beter wist.

Het wil ook wel erg snel doorstromen merkte ik.

Misschien dat ik voor een volgend brouwsel nog maar eens 4 nieuwe buisjes maak.

Je sleuven moeten naar beneden ... 180 ° fout  :D

gende

Waarom moeilijk doen met een ijzerzaag. Je kunt ook een decoupeerzaag  met een zaagblad voor ijzer gebruiken. Gaat tien keer sneller.

Mark GA


beermenke

CiteerMisschien dat ik voor een volgend brouwsel nog maar eens 4 nieuwe buisjes maak.
Waarom overnieuw, je kunt de buisjes toch verdraaien. Koper is best buigzaam mocht dat nodig zijn

goom


hansHalberstadt

Sleufjes onder is beter want dan spoel je nog iets meer uit vlak bij de bodem, echter het hele stuk op de bodem tussen de buisjes is al vrijwel stromingsloos, dus spoelt niet uit. Dat kleine beetje verschil tussen sleufjes boven of onder zul je in je rendement nauwelijks terugzien vrees ik. als je voor hoog rendement gaat moet je de sleufjes gelijkmatiger over de hele bodem  verdelen zoals ik gepoogd heb met mijn nieuwe hevelfilter: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg490807.html#msg490807

Ik merk daar wel een paar % hoger rendement dan vroeger tov mijn oude ringvormige filter. Moet het nog eens exact meten, maar denk dat ik van 87% spoelrendement naar 91 of 92% ga, misschien nog wel hoger.

Booz

De buisjes zijn bij mij ongesoldeerd en alleen geklemd.
Met de sleuven aan de onderzijde slurpt het filter de pan tijdens een testje goed als leeg.
Zo heb ik het beslag ook gefilterd.

De nieuwe buisjes wilde ik maken om de doorloopsnelheid wat te temmen.
Wellicht moet ik hier eerst nog wat meer brouwsels mee maken voordat ik weer ga sleutelen.

Esterenbrouw

Ik zou beginnen er een kraantje tussen te monteren, dan kun je de uitstroomsnelheid regelen.
Daardoor kun je helderder wort te krijgen.

Neetje

Citaat van: Esterenbrouw op 29-04-2018  22:47 uIk zou beginnen er een kraantje tussen te monteren, dan kun je de uitstroomsnelheid regelen.
Daardoor kun je helderder wort te krijgen.

Klopt,
Met minder of smallere sleuven ga je andere problemen krijgen vermoed ik.
Verschil flow en onderdruk.

hansHalberstadt

En de stroomsnelheid is ook afhankelijk van vele factoren, dus moet je die blijven instellen en kun je dus niet via 1 vaste instelling doen die samenhangt met de gleufjes. Nog even afgezien van het feit dat dat ook andere problemen geeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.