Wordt dit een redelijke Skuumkoppe

Gestart door Enos, 25-04-2018 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Hans, dank voor de uitleg, maar die gaat mij net iets "boven de pet".

Toch trek ik de conclusie dat je een iets lager eind-SG moet brouwen om op 6% in de fles, incl. bottelsuiker,
wilt komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Esterenbrouw op 15-06-2018  09:22 uHans, dank voor de uitleg, maar die gaat mij net iets "boven de pet".

Toch trek ik de conclusie dat je een iets lager eind-SG moet brouwen om op 6% in de fles, incl. bottelsuiker,
wilt komen.
Als je kijkt naar de plaatjes dan gaat het eerste plaatje over het brouwen, het 2e over de gisting (met eind SG=1016.4) en het 3e plaatje over hergisting op de fles (met eind SG=1015.7). Het verschil is dus maar een halve SG punt
Het alcoholpercentage wordt globaal bepaald door het begin SG minus eind SG x een factor 0.13 en daar komt na bottelen nog een halve procent alcohol bij. dus in dit geval (58 - 16) x 0.13 +0.5=6.0% vol. Dat is de simpele formule. Snap dus even niet waar jouw conclusie dan vandaan komt.
 

Esterenbrouw

Bij de refractometermeting van het bier uit de fles bereken je de sg voor gisting op 1.0619.
Bij het scherm uitkomsten zie je een begin SG van 1.0587.
In jouw bovenstaande berekening zeg je ook (58-16)x0,13+ 0,5 (uit bottelsuiker).

Ik had, denk ik, moeten schrijven: moet ik mijn begin SG lager stellen om incl. bottelsuiker op de 6% in de fles
uit te komen?

hansHalberstadt

Citaat van: Esterenbrouw op 15-06-2018  15:30 uBij de refractometermeting van het bier uit de fles bereken je de sg voor gisting op 1.0619.
Bij het scherm uitkomsten zie je een begin SG van 1.0587.
In jouw bovenstaande berekening zeg je ook (58-16)x0,13+ 0,5 (uit bottelsuiker).

Ik had, denk ik, moeten schrijven: moet ik mijn begin SG lager stellen om incl. bottelsuiker op de 6% in de fles
uit te komen?
Ja dat klopt denk ik wel. Als je uitgaat van een alcoholpercentage in het flesje dan is dat ca 0.5% hoger dan het alcoholpercentage aan het einde van de hoofdgisting. En zoals je ziet is het eind SG vrijwel hetzelfde in flesje of voor toevoegen van bottelsuiker. Dus moet je voor het bepalen van het oorspronkelijke begin SG uitgaan van 0.5% lagere alcohol, dus ook het verschil tussen begin SG en eind SG wordt dan iets kleiner dus het begin SG inderdaad iets lager.

Esterenbrouw


Mattijs

Oude topic, maar heeft iemand al eens het eerder in deze thread geplaatste recept van Nico geprobeerd?
Ik brouw hem vandaag.  :brouwen:
Als het allemaal goed gaat post ik hier over aantal weken een side by side vergelijking met het origineel.

Guppie

Ik hoor het graag hoe je hem vond qua vergelijking.

Deze staat ook nog eens in de planning, maar ja er komen steeds andere bieren tussen door ;-)

Snelbier

Gebrouwen in jan-2019, maar als 'deelmaisch' ivm kleine potten en pannen, tarwe toen gedaan met malt-extract.
Kwam aardig in de buurt van origineel, alleen kleur iets donkerder.
Best lekker..  Vol bier.. Kristalsuiker zou ik er zeker inhouden.
Recept omgerekend naar vol-mout nog brouwen;
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-11-05
Naam receptSkuumkoppe
Brouwdatum24-11-2018
BierstijlWeizen
Volume18,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)15 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd61 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,47 lWater uit Almaarsch kraantje
4,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l64 mg/l142 mg/l98 mg/l38 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,71 kgPale moutWeyermann6 EBC51,2 %
1,35 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC25,6 %
0,41 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC7,8 %
0,27 kgVienna moutWeyermann7 EBC5,1 %
0,41 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %
0,13 kgBottelsuikerRvL0 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gE.K. Golding RvL-2018pellets5,1%60 min.7,4 IBU
11,0 gBrewers Gold RvL2018pellets4,0%60 min.5,8 IBU
3,0 gE.K. Golding RvL-2018pellets5,1%10 min.0,7 IBU
3,0 gBrewers Gold RvL2018pellets4,0%10 min.0,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
12,0 gBrewferm Top (Y01?)bovengist

Vergist op 19'C.  Gebotteld met 7g/L suiker.
==============
Edit: Caramunich-ii in 'origineel' (verhoudingen van Nico) is hoger, +/- 14%.
Ik heb 'op gevoel' minder gebruikt omdat kleur anders veel te donker zou worden.
Pakte bij mijn brouwsel goed uit, zowel qua kleur als smaak. Ik denk dat max 10% cara-120 een goede keuze was.
Grtz,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Mattijs op 26-08-2019  09:26 uOude topic, maar heeft iemand al eens het eerder in deze thread geplaatste recept van Nico geprobeerd?
Ik brouw hem vandaag.  :brouwen:
Als het allemaal goed gaat post ik hier over aantal weken een side by side vergelijking met het origineel.

Nico heeft inside informatie. Als iemand het weet is hij het wel...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-08-2019  21:21 uNico heeft inside informatie. Als iemand het weet is hij het wel...
Langer maischen in het 63-67 gebied zoals Nico voorstelt heeft bij mij een verhoging van de SVG opgeleverd.

Snelbier

Voor de goede orde: eerder geplaatste recept is niét door mij bedacht, maar gebaseerd op de tips van Nico.
Ik ben géén fijnproever, maar vond mijn brouwsel goed lijken op Skuumkoppe.
=============
Nico's recept gaat uit van volume ~1000 liter, beetje teveel voor ons..
Brouwzaalrendement zal ook hoog zijn, want professioneel, stelpost 90% ?
Alles teruggerekend en aangepast naar +/- 20 liter en brouwzaalrendement ~70%..
Cara-120 lijkt dan meer effect te krijgen, dus donkerder bier.  Daarom Cara-120 verlaagd.
Hops was een beetje gokken, originele recept werd (begrijpelijk) niet helemaal gegeven.

In mijn eerste Skuum-brouwsel heb ik ivm ruimtegebrek tarwe-extract gebruikt, in mindering gebracht op tarwe- en pale-mout).
Ik ga hem komende weken weer brouwen volgens recept, en dan zonder tarwe-extract.
Moet volgens mij helemaal goedkomen..

Brouwze,  Snelbier.

Mattijs

Brouwdag ging goed; kwam precies op voorspelde begin SG uit: 1062
Voorspelde eind SG was 1,015; dat is echter niet gelukt met de Brewferm top. Eindigde na 9 dagen op 1020.
Nu las ik dat dit wel vaker voorkomt bij deze gist?
Vergisting in koelkast met inkbird, start op 18 graden en in de loop van de week langzaam naar 21 laten oplopen.
Kleur met dit recept komt inderdaad wat donkerder uit dan bij het origineel, zoals Snelbier hierboven al aangaf.
Bier zit nu in 5L minikegs. Koolzuur er op en over 4 weken maar eens proeven.

Mattijs

Gisteravond de Skuumkoppe kloon getapt. Zeer tevreden over, zo ook mijn proef-panel.  :brouwen:
Flesje Skuumkoppe uit de supermarkt er naast ter vergelijking.

Smaak klopt heel behoorlijk; ik vond de verse variant zelfs iets lekkerder.
Kleur van de kloon is ietsje donkerder, paar EBC, dat is echter makkelijk aan te passen door de Caramunich iets terug te brengen.

Gebrouwen met Brew Monk 30 L:
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1904
Naam receptLighthouse
Brouwdatum26-08-2019
BierstijlWeizen (Dunkel)
Volume18,0
Begin SG1,063 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad68,3%
Alcoholgehalte5,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)28 EBC
Berekende bitterheid (Rager)12 IBU
Brouwzaalrendement74,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Soesterduinen
2,30 gCaCl2
1,80 gCaSO4
2,50 mlMelkzuur
5,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
93 mg/l4 mg/l0 mg/l107 mg/l28 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,16 kgPale moutWeyermann6 EBC46,5 %
1,08 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC23,3 %
0,65 kgOrganic Caramunich II - 120 EBCWeyermann120 EBC14,0 %
0,22 kgVienna moutWeyermann7 EBC4,7 %
0,54 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stort53,0 °C1 min.5 min.4,9 l/kg
6464,0 °C1 min.40 min.4,9 l/kg
7373,0 °C1 min.30 min.4,9 l/kg
End78,0 °C1 min.5 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,0 gE.K. Goldingbellen4,0%60 min.11,3 IBU
6,9 gE.K. Goldingbellen4,0%5 min.0,8 IBU

Gist
Brewferm Top 15 g


middelaersch

Citaat van: nico.derks op 12-06-2018  02:06 uEr wordt inderdaad Breferm Top gebruikt voor al hun bieren (ook de hergisting)
Het recept zoals ik het hier lees is niet correct.

Probeer dit maar eens ;)
Pale Ale (zomer) 100 kg
Tarwemout 50 kg
CaramunichII 30 kg
Viennamout 10 kg
Kristalsuiker 25 kg

De hopgiften kan met brewersgold of goldings gedaan worden tot 12-15 EBU (Tinseth)
80% begin koken en 20% 15 min einde kook.

Naar aanleiding van deze posting van Nico onderstaand recept in elkaar gedraaid, en afgelopen vrijdag gebrouwen.
Alles ging goed, behalve.... toen ik bij het opruimen een van de hopzakjes leeg maakte dacht ik 'die fuggles ziet er toch anders uit...'. Het blijkt dat ik Target heb gebruikt i.p.v. fuggles. En daarmee kom ik op een berekende bitterheid van 35 a 40 IBU in plaats van de door Nico genoemde 12 tot 15.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat smaken. Misschien wel onverwacht lekker, kan ook natuurlijk  :weetniet:
Nou ja, in ieder geval een reden om die Skuumkoppe poging nog eens over te doen, en dan de ogen beter open houden  :huilen:

Ik las trouwens ergens dat S33 dezelfde gist zou zijn als de bij Texels gebruikte Brewferm Top (en S33 had ik nog liggen...). Klopt dat? Als ik naar de cijfertjes kijk dan komen die aardig overeen, maar is de smaak ook identiek? Heeft iemand deze gisten wel eens vergeleken?

MariaBier 2020 Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSkuumkoppe
Brouwdatum
BierstijlWeizen (Dunkel)
Volume10 l
Begin SG1,057
Berekende kleur (Morey)25 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Brouwzaalrendement75 %
Kooktijd70 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,2 kgSwaen AleSwaen7 EBC49,6 %
0,6 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC24,8 %
0,25 kgCaramünich IIIWeyermann150 EBC10,3 %
0,25 kgKristalsuikersupermarkt0 EBC10,3 %
0,12 kgSwaen ViennaDe Swaen10 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
Beta amylase64 °C45 min.6,91 l/kg
Alfa amylase72 °C30 min.6,91 l/kg
Uitmaischen78 °C5 min.6,91 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,5 gFuggleAroma4%60 min. 12,3 IBU
11 gSaazAroma3,4%10 min. 3,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11 g.Safbrew Ale (S-33)Ale


Jacques

Citaat van: middelaersch op 14-11-2019  20:11 uIk las trouwens ergens dat S33 dezelfde gist zou zijn als de bij Texels gebruikte Brewferm Top (en S33 had ik nog liggen...). Klopt dat? Als ik naar de cijfertjes kijk dan komen die aardig overeen, maar is de smaak ook identiek? Heeft iemand deze gisten wel eens vergeleken?

Ze lijken op papier inderdaad veel op elkaar. Ondanks dat ik veel gisten met elkaar heb vergeleken heb ik deze twee gisten nooit langs elkaar gezet bij mijn tests.

middelaersch

Citaat van: middelaersch op 14-11-2019  20:11 uNaar aanleiding van deze posting van Nico onderstaand recept in elkaar gedraaid, en afgelopen vrijdag gebrouwen.
Alles ging goed, behalve.... toen ik bij het opruimen een van de hopzakjes leeg maakte dacht ik 'die fuggles ziet er toch anders uit...'. Het blijkt dat ik Target heb gebruikt i.p.v. fuggles. En daarmee kom ik op een berekende bitterheid van 35 a 40 IBU in plaats van de door Nico genoemde 12 tot 15.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat smaken. Misschien wel onverwacht lekker, kan ook natuurlijk  :weetniet:
Nou ja, in ieder geval een reden om die Skuumkoppe poging nog eens over te doen, en dan de ogen beter open houden  :huilen:

Ik las trouwens ergens dat S33 dezelfde gist zou zijn als de bij Texels gebruikte Brewferm Top (en S33 had ik nog liggen...). Klopt dat? Als ik naar de cijfertjes kijk dan komen die aardig overeen, maar is de smaak ook identiek? Heeft iemand deze gisten wel eens vergeleken?

MariaBier 2020 Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSkuumkoppe
Brouwdatum
BierstijlWeizen (Dunkel)
Volume10 l
Begin SG1,057
Berekende kleur (Morey)25 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Brouwzaalrendement75 %
Kooktijd70 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,2 kgSwaen AleSwaen7 EBC49,6 %
0,6 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC24,8 %
0,25 kgCaramünich IIIWeyermann150 EBC10,3 %
0,25 kgKristalsuikersupermarkt0 EBC10,3 %
0,12 kgSwaen ViennaDe Swaen10 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
Beta amylase64 °C45 min.6,91 l/kg
Alfa amylase72 °C30 min.6,91 l/kg
Uitmaischen78 °C5 min.6,91 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,5 gFuggleAroma4%60 min. 12,3 IBU
11 gSaazAroma3,4%10 min. 3,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11 g.Safbrew Ale (S-33)Ale


Vandaag, ongeveer precies  :nut: een maand na het brouwen geproefd samen met het origineel.
Mijn variant is duidelijk donkerder. Smaakverschil is voor zowel mij als mijn vrouw niet waarneembaar.
Daar ben ik wel verbaasd over, vooral vanwege de vergissing met de hop. Dit is een blijvertje!  :biersmile:
De Target heb ik trouwens als 'forward hop' gekookt, ik denk dat dit wel meespeelt dat het bier veel minder bitter is als volgens de berekening.
Verder weet ik ook het alfazuurpercentage niet precies omdat het eigen teelt is.

Nico bedankt voor je aanwijzingen, dit recept had ik op eigen houtje nooit verzonnen!

nico.derks

Graag gedaan.
En een bittertje in een Dunkelweizen kan erg aangenaam zijn.
Proost

Neetje

Niet de Brewferm Top gebruikt?

middelaersch

Citaat van: Neetje op 13-12-2019  21:42 uNiet de Brewferm Top gebruikt?

Nee, S33. Omdat ik die toevallig had liggen, en gelezen had dat dat dezelfde gist zou zijn.
Als ik nu mijn skuumkoppe versie proef dan vermoed ik dat dat wel eens zou kunnen kloppen, en Jacques zegt ook dat ze in ieder geval 'op papier veel op elkaar lijken'. (Zie zijn post hierboven.)

Jacques

Citaat van: middelaersch op 13-12-2019  23:04 uNee, S33. Omdat ik die toevallig had liggen, en gelezen had dat dat dezelfde gist zou zijn.
Als ik nu mijn skuumkoppe versie proef dan vermoed ik dat dat wel eens zou kunnen kloppen, en Jacques zegt ook dat ze in ieder geval 'op papier veel op elkaar lijken'. (Zie zijn post hierboven.)

Een echte vergelijking heb ik nooit gedaan. Maar vermoedelijk is de Brewferm Top geen gist die alleen geproduceerd wordt voor Brouwland.
Overigens zullen er wel meer gisten zijn die onder een andere naam verkocht worden.

nico.derks

Citaat van: Jacques op 14-12-2019  16:58 uEen echte vergelijking heb ik nooit gedaan. Maar vermoedelijk is de Brewferm Top geen gist die alleen geproduceerd wordt voor Brouwland.
Overigens zullen er wel meer gisten zijn die onder een andere naam verkocht worden.
Hier sluit ik me geheel bij aan

elBieros

Citaat van: Jacques op 14-12-2019  16:58 uMaar vermoedelijk is de Brewferm Top geen gist die alleen geproduceerd wordt voor Brouwland.
Overigens zullen er wel meer gisten zijn die onder een andere naam verkocht worden.

Inderdaad, Brewferm Top wordt ook verkocht als Muntons Active brewing yeast.

Jacques

Citaat van: elBieros op 14-12-2019  19:31 uInderdaad, Brewferm Top wordt ook verkocht als Muntons Active brewing yeast.

Heb je een bron?

elBieros

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  14:04 uHeb je een bron?
Jazeker: een mailwisseling met Braumarkt. Mij werd verzekerd dat het één en dezelfde gist is.

Sjoert

Citaat van: Snelbier op 26-08-2019  15:01 uMaischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,3 l/kg


Wacht even, een amylaserust van 75 minuten op 64 graden? Bij 67/68 graden kan ik me nog iets voorstellen omdat dit dan in het midden valt van de alfa en beta amylase. Waarom zo lang op 64? Wordt het bier dan niet erg plat?

Ook de 10 minuten enzymstop op 78 graden is toch weer anders dan de 5 minuten die mij bekend is.


Vragen, vragen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.