Wordt dit een redelijke Skuumkoppe

Gestart door Enos, 25-04-2018 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Heb een recept in elkaar gedraaid voor een Skuumkoppe, maar zal dit er op gaan lijken.

Heb het recept op foto, weet niet hoe ik het in een mooie recepten voorbeeld krijg zoals het hier vaak staat.


Graag jullie mening
 :biersmile: :biersmile:

seed7

Enos,

Onafhankelijk va de commentaren die je gaat krijgen, dit brouwen en je ervaring en proefnotitie posten. Dat is waar je het meeste van leert.

Nu ken ik de samenstelling van het te klonen bier absoluut niet, maar, ter info, weet wel dat het in de basis een dunkel Weizen is en dat is traditioneel gewoon een ingekleurde Weizen met een puntje donkere mout of zelfs Sinamar (mout kleur extract). Gek genoeg zul je in de traditionele dunkel Weizen geen donkere tarwe mout aan treffen. Die mout heeft een tamelijk specifieke smaak. Wat wel eens gedaan wordt is een deel van de pilsmout door Muenchner vervangen.

Ingo

Jacques

Citaat van: Enos op 25-04-2018  22:39 uHeb het recept op foto, weet niet hoe ik het in een mooie recepten voorbeeld krijg zoals het hier vaak staat.

Zo te zien gebruik je BrouwHulp. Klik op de knop "Recept naar klembord in forum tabel" zoals je die kunt vinden in het eerste scherm van een recept. Plak vervolgens de code met Ctrl-V.


Qua recept zit je denk ik redelijk goed. Gewoon brouwen zoals Ingo ook al schrijft en vervolgens na het proeven van het bier het recept aanpassen als je denkt dat dit nodig is.

Enos

Weet iemand trouwens wat voor gist er in de fles zit.
Zit er de originele gist in of is het een bottelgist in gedaan.

Als het de gist is die zij gebruiken kan ik die opkweken en gebruiken.

JanEric

Ik vind de bitterheid aan de hoge kant. Heb meer het idee dat een skuumkoppe rond de 15-20 Ibu zit, in plaats van jouw 40.

Hay

SKUUMKOPPE (Dunkelweizen)

Original Gravity (OG): 1.050  (°P): 12.4
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):         4.91 %
Colour (SRM):          13.5   (EBC): 26.5
Bitterness (IBU):      17.1   (Tinseth)

48.91% Wheat Malt
29.35% Pilsner
16.3% Caramunich II
5.43% Caravienna

0.8 g/L Hersbrucker      (4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.8 g/L Tettnanger (4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.5 g/L Hersbrucker      (4% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
0.5 g/L Tettnanger (4% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 65°C for 75 Minutes. Boil for 75 Minutes

Fermented at 20°C with Danstar Munich


Recipe Generated with BrewMate

Hoi Enos bovenstaande recept heb ik een keer ergens van een site gehaald maar helaas staat die nog op mijn todo lijstje.
Dus kan niet zeggen of het erop lijkt.
Wat Ingo zegt klopt denk ik wel en denk daarom ook dat je aandeel tarwe te laag is.

Edit:
Sorrie zie nu dat de tarwemout er twee maal instaat en dan klopt je percentage wel.

BrouwMark

Citaat van: Enos op 25-04-2018  23:25 uWeet iemand trouwens wat voor gist er in de fles zit.
Zit er de originele gist in of is het een bottel gist in gedaan.

Als het de gist is die zij gebruiken kan ik die opkweken en gebruiken.

Het verhaal gaat de ronde dat ze de k-97 of wellicht de t-58 gebruiken en een andere gist om te bottelen. Ik weet niet of dit waar is, maar gist opkweken uit de fles is dan in ieder geval geen optie. Texelse houdt het zelf geheim.

Enos

Citaat van: JanEric op 26-04-2018  14:01 uIk vind de bitterheid aan de hoge kant. Heb meer het idee dat een skuumkoppe rond de 15-20 Ibu zit, in plaats van jouw 40.
Ok  ga ik die aanpassen

milanket

Vorige week een bezoek gebracht aan de brouwerij.

Hier werd verteld dat ze geen bottelgist gebruiken.

grtz, Miel

Enos

Citaat van: milanket op 26-04-2018  21:01 uVorige week een bezoek gebracht aan de brouwerij.

Hier werd verteld dat ze geen bottelgist gebruiken.

grtz, Miel

Ok zeiden ze dat uit zich zelf of heeft u er naar gevraagd.

Ik ga in ieder geval de gok nemen om de gist op te kweken.

Jacques

Citaat van: Enos op 26-04-2018  21:30 uIk ga in ieder geval de gok nemen om de gist op te kweken.

Lijkt mij een verstandige keuze. De kans dat ze een speciale bottelgist gebruiken acht ik klein. Het is weer even geleden dat ik het bier gedronken heb maar mij staat nog wel bij dat de gist niet echt op de bodem van de fles plakte zoals de vaak het geval is bij het gebruik van speciale bottelgist.

BrouwMark

Citaat van: milanket op 26-04-2018  21:01 uVorige week een bezoek gebracht aan de brouwerij.

Hier werd verteld dat ze geen bottelgist gebruiken.

grtz, Miel

Ok, de verhalen volgen elkaar snel op  :brouwen: :)

RoodeLeeuwVenlo

Als je de Texels Skuumkoppe wilt nabouwen moet je ander gist gebruiken. Ze gebruiken voor al hun bieren de zelfde gist. Korrelgist. Brewferm Top (of S33 want het zou mij niet verbazen als dat een en de zelfde is. Corrigeer me als je bewijs hebt dat dat niet zo is).
Afgelopen zomer ben ik daar geweest en heb ik een tijdje bij de interim-brouwer op kantoor gezeten. Hij komt van Heineken en is eigenlijk al met pensioen. Texels gebruikt deze gist al sinds ze als hobbybrouwerij gestart is vertelde hij. Toen was er nog niet zo veel op het gebied van korrelgist te krijgen en omwille van het karakter en de smaak zijn ze nooit overgestapt.

milanket

Citaat van: Enos op 26-04-2018  21:30 uOk zeiden ze dat uit zich zelf of heeft u er naar gevraagd.

Ik ga in ieder geval de gok nemen om de gist op te kweken.

Goede vraag! ;-)

Ze vertelde dat als er gebotteld wordt, er alleen nog een beetje suiker toegevoegd wordt, verder niets..

Hoop dat het lukt!

groet, Milan

nico.derks

Er wordt inderdaad Breferm Top gebruikt voor al hun bieren (ook de hergisting)
Het recept zoals ik het hier lees is niet correct.

Probeer dit maar eens ;)
Pale Ale (zomer) 100 kg
Tarwemout 50 kg
CaramunichII 30 kg
Viennamout 10 kg
Kristalsuiker 25 kg

De hopgiften kan met brewersgold of goldings gedaan worden tot 12-15 EBU (Tinseth)
80% begin koken en 20% 15 min einde kook.

Herman


Enos

Nu zijn we bijna 2 maanden verder, ik heb gebrouwen met mijn eigen recept , maar heb de bitterheid aangepast naar 26 tinseth en als gist Brewers Top gebruikt.

Heb gisteravond gedronken naast een echte Skuumkoppe en ik moet zeggen het was verbazend lekker en nagenoeg gelijk.
Had wel een licht verschil in smaak maar kon niet helemaal bepalen wat ik nu miste of te veel was, daar is mijn kennis te kort voor.

de kleur had ik een par punten hoger zo te zien.
Maar al met al ben ik zeer tevreden.

Denk dat ik het recept van Nico ook ga proberen ff kijken je weet nooit.

 :biersmile: :biersmile: :biersmile:

nico.derks

Citaat van: Enos op 12-06-2018  20:53 uNu zijn we bijna 2 maanden verder, ik heb gebrouwen met mijn eigen recept , maar heb de bitterheid aangepast naar 26 tinseth en als gist Brewers Top gebruikt.

Heb gisteravond gedronken naast een echte Skuumkoppe en ik moet zeggen het was verbazend lekker en nagenoeg gelijk.
Had wel een licht verschil in smaak maar kon niet helemaal bepalen wat ik nu miste of te veel was, daar is mijn kennis te kort voor.

de kleur had ik een par punten hoger zo te zien.
Maar al met al ben ik zeer tevreden.

Denk dat ik het recept van Nico ook ga proberen ff kijken je weet nooit.

 :biersmile: :biersmile: :biersmile:

En dat je zelf tevreden bent is dat wat geldt natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: nico.derks op 12-06-2018  02:06 uEr wordt inderdaad Breferm Top gebruikt voor al hun bieren (ook de hergisting)
Het recept zoals ik het hier lees is niet correct.

Probeer dit maar eens ;)
Pale Ale (zomer) 100 kg
Tarwemout 50 kg
CaramunichII 30 kg
Viennamout 10 kg
Kristalsuiker 25 kg

De hopgiften kan met brewersgold of goldings gedaan worden tot 12-15 EBU (Tinseth)
80% begin koken en 20% 15 min einde kook.
13% kristalsuiker zal waarschijnlijk een hoge SVG leveren. In een andere topic loopt de discussie waarom veel amateurbieren niet die hoge vergistingsgraden halen. Vraag is dus of dat vooral door de extra suiker komt of dat je dat ook nog met het maischschema kunt sturen. 

nico.derks

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2018  00:37 u13% kristalsuiker zal waarschijnlijk een hoge SVG leveren. In een andere topic loopt de discussie waarom veel amateurbieren niet die hoge vergistingsgraden halen. Vraag is dus of dat vooral door de extra suiker komt of dat je dat ook nog met het maischschema kunt sturen. 
Absoluut kan je het sturen in de maisch.
Zet de 63 graden naar 64 graden maar naar 60 minuten.
De ene graad verhoging is niet echt de issue, maar de tijd wel.
Persoonlijk, maar dat is altijd de discussie... vind ik dat er te makkelijk met de 64 graden rust wordt omgegaan... snel... en hoppa naar boven.
Alle bieren die ik commercieel heb gebrouwen bij St.Martinus, Oudaen en de Texelse heeft een rust bij 64 graden altijd 60 min geduurd. (En gebeurt nog steeds)
Dit geeft ook een hogere brouwhuisredement.
Sterker nog, met deze temperatuur en tijd zou je het suiker gedeeltelijk kunnen weglaten.
Zo had ik het recept van Ouwe Daen in Utrecht, waar 50 kilo suiker werd toegepast, weggelaten zodat het een volmout witbier werd.
Consequentie is wel dat het bier in EBU iets omhoog gaat uiteraard.
Hoe graag ik het voor jullie zou willen, kan ik hier niet de recepten natuurlijk 100% publiceren, dat is not done!
Maar ik wil jullie graag sturen in het "denkwerk" van de recepten en jullie daarin helpen.

nico.derks

Daarna ga ik even een stukje schrijven in de topic "Even Voorstellen";)

Enos

Citaat van: nico.derks op 13-06-2018  01:46 uDaarna ga ik even een stukje schrijven in de topic "Even Voorstellen";)

Mooi kijk er naar uit, wil wel eens weten van hoe en wat

 :degroeten: :degroeten: :proost: :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: nico.derks op 13-06-2018  01:43 uAbsoluut kan je het sturen in de maisch.
Zet de 63 graden naar 64 graden maar naar 60 minuten.
De ene graad verhoging is niet echt de issue, maar de tijd wel.

Vanavond een Skuumkoppe gedronken en eindbrix gemeten: 8.3 Brix. Samen met de 6% alcohol  kom ik dan op ca 74% SVG en een begin SG van 1062.


Esterenbrouw

Wordt hier nog rekening gehouden met hergisting op de fles en bottelsuiker?

hansHalberstadt

Citaat van: Esterenbrouw op 14-06-2018  22:31 uWordt hier nog rekening gehouden met hergisting op de fles en bottelsuiker?
Nee in deze versie niet. Maar net nog even via rekendemo gedaan. Daar kun je alles invullen wat je wilt
met 75 g bottelsuiker per 10 liter kom ik dan op
begin SG 1059 (op basis van opgegeven alc vol%=6 en gemeten eindbrix)
eid SG, 1016 (berekend uit gemetn brix)
eind Brix 8.3 (gemeten)
SVG 73%
vergistingsrendement 89%
aanname suiker is ca 11% van het moutgewicht

Scheelt dus niet zo heel veel als je de bottelsuiker verwaarloosd.







Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.