Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Handgranaten in mijn berging  (gelezen 1049 keer)

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
Handgranaten in mijn berging
« Gepost op: 25-04-2018 17:40 u »
Vorigjaar september heb ik een Belgian Citrus White gebrouwen volgens YouTube recept uit onderstaande link:

Het werd een erg lekker Witbiertje. Maar na een aantal maanden nam de druk in de flessen toe en kreeg ik bij uitschenken alleen maar schuim. Sinds een paar weken beginnen er ook flessen te exploderen. Dit is iets wat ik in 35 jaar hobbybrouwen nog nooit heb meegemaakt.

Details:
Stort van 50% tarwemout en de overige 50% bestond uit drie gelijke delen Pale, Munich en Vienna.
Maischen: 45 minuten bij 68 graden en 15 minuten bij 74 graden.
Vergist bij 21 graden met Mangrove Jack M21 Belgian White en na twee weken gebotteld.
Laatste week voor bottelen was het waterslot vrijwel stil.

Begin SG was net als volgens recept 1.046, maar het eind SG wat volgens recept 1.011 zou moeten worden werd bij mij 1.016. Toch gebotteld met 6,5 gr suiker per liter omdat ik dacht dat mijn bier goed uitgegist was.
Het lijkt er nu dus op dat ondanks dat het waterslot stilstond er toch nog vergistbare suikers aanwezig waren die na bottelen samen met de bottelsuiker zijn mee vergist.

Weet iemand hoe dat kan?

Omdat het zo'n razend lekker bier was heb ik hem twee weken geleden weer gebrouwen. En nu hoop ik dat hij wel een lager eind SG haalt.
Daarom ga ik nu ga ik pas een week later bottelen, het waterslot is al lang niet meer actief en het eind SG heb ik nog niet gemeten. Ik laat het vat liever veilig dicht.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Handgranaten in mijn berging.
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2018 17:52 u »
Je zult het vat toch een keer moeten openen om een SG meting te doen, want als je hem laat staan schiet het ook niet echt op. Ik zou gewoon een SG meting gaan doen en kijken wat dat oplevert. Blijkt het nog aan de hoge kant dan het vat weer goed afsluiten en nog een paar dagen/weken laten staan. Als het nog niet is uitgegist wordt de zuurstaf die in het vat gekomen is wel verdrongen door het koolzuur van het nagisten. :proost: :biersmile:

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2018 19:23 u »
Na een aantal maanden alsnog bommen doet mij denken aan een infectie.
Misschien ergens nog een restje Saison gist achtergebleven of zo?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2018 19:53 u »
Na een aantal maanden alsnog bommen doet mij denken aan een infectie.
Misschien ergens nog een restje Saison gist achtergebleven of zo?

Nee, voorheen geen Saison gist gebruikt.
En properheid staat bij mij voorop.
Vrienden hadden een paar flesjes die ik hun had gegeven in de koelkast bewaard en die bleken normaal koolzuur te hebben.
Ik heb dit nog nooit eerder gezien maar ik vermoed toch dat bepaalde suikerketens gevormd bij het maischen heel langzaam door de gist worden omgezet in alcohol en koolzuur.
Of mogelijk dat deze gist MJ M21 een aantal suikers heel traag vergist.
Het SG eind was 1.011 in plaats van 1.016 dat verschil komt overeen met ongeveer 12 gram suiker per liter bier.
In mijn berging is het in de winter koeler dan in de zomer, het is wel de meest constante plek kwa temperatuur in mijn huis. Het lijkt erop dat de gist daardoor heel langzaam actief is gebleven.
Met het warme lente weer is de temperatuur in mijn berging de laatste weken weer iets gestegen. Is daardoor de gist actiever geworden, en/of is de oplosbaarheid van het CO2 verlaagd door de warmte? Ik heb geen idee.
Hebben andere brouwers ook gewerkt met deze gist en dit ook ervaren?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
Re: Handgranaten in mijn berging
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2018 00:57 u »
Ik wilde geen exploderende flessen meer in míjn berging dus heb ik het restant van de flessen uit 2017 gisteren geledigd. De flessen siste behoorlijk maar ik kon me niet voorstellen dat deze druk flessen doet ploffen. Wel opvallend was dar er heel veel gist in de flessen zat. De gist rook gezond/goed. Het bier was nog steeds goed. Niet zuur en dus geen infectie.

Offline Hoeze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2018 10:22 u »
Niet volledig uitgegist of een foutje gebeurd bij het toevoegen van de bottelsuiker

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 26-04-2018 10:37 u »
Inderdaad te vroeg gebotteld. Beter wat langer wachten en evt. de temperatuur wat verhogen. Over gestokte vergisting vind je meer op het forum.
Toevallig geen dryhop toegepast? Ik heb dat eens gehad met een witbier, de flesjes werden na een tijd allemaal gushers. Smaak was nog OK, maar moeilijk in te gieten. Ik had hopbloemen gebruikt voor dryhop en vermoedelijk waren er wat partikeltjes meegegaan naar het bottelvat. Sindsdien lager ik een week op 5°C.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2018 10:53 u »
Heb je het SG nog eens getest van de flesjes die je hebt weggegooid?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-04-2018 21:38 u »
Bedankt voor alle reacties.

Heb je het SG nog eens getest van de flesjes die je hebt weggegooid?

Nee, achteraf dom van mee. Dat was inderdaad interessant geweest.
Nog even in mijn berging gekeken, ik heb echt alle flessen weggegooid.

Inderdaad te vroeg gebotteld. Beter wat langer wachten en evt. de temperatuur wat verhogen. Over gestokte vergisting vind je meer op het forum.
Toevallig geen dryhop toegepast? Ik heb dat eens gehad met een witbier, de flesjes werden na een tijd allemaal gushers. Smaak was nog OK, maar moeilijk in te gieten. Ik had hopbloemen gebruikt voor dryhop en vermoedelijk waren er wat partikeltjes meegegaan naar het bottelvat. Sindsdien lager ik een week op 5°C.

Nee, geen dryhop toegepast.
Ik heb de temperatuur vanavond verhoogd van 21 naar 23 graden C.

Ik ga woensdag 2 mei het SG meten en bottelen (2 weken na einde hoofdgisting).
Als het SG dan 1011 is voeg ik 6 gram suiker per liter toe.
Als het SG hoger is voeg ik minder suiker toe, bv 2 gram per liter.

Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2018 19:33 u »
Bedankt voor alle reacties.

Nee, achteraf dom van mee. Dat was inderdaad interessant geweest.
Nog even in mijn berging gekeken, ik heb echt alle flessen weggegooid.

Nee, geen dryhop toegepast.
Ik heb de temperatuur vanavond verhoogd van 21 naar 23 graden C.

Ik ga woensdag 2 mei het SG meten en bottelen (2 weken na einde hoofdgisting).
Als het SG dan 1011 is voeg ik 6 gram suiker per liter toe.
Als het SG hoger is voeg ik minder suiker toe, bv 2 gram per liter.

Ik hou jullie op de hoogte.
Hoe zit het met dit witbier: weer handgranaten of is alles naar wens?
Hoeveel bottelsuiker heb je toegevoegd?
Ik vraag dit omdat ik zelf 4 weken geleden een witbier heb gebrouwen met de M21. Begin sg was 1048 en eind sg zou 1012 moeten zijn, maar ik zit nu al op 1008 (na een slepende gisting vanaf 1020)! En het waterslot staat nog niet helemaal stil. Ik zou graag bottelen en vraag me af hoe ver die M21 wel kan gaan. Volgens de specs heeft ie een SVG van 75 maar ik zit nu al aan 83,3.
Zeker geen besmetting, het jongbier proeft heel clean en normaal.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring met deze gist?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2018 19:51 u »
Stilstaan van watersloten is niet altijd een betrouwbare indicatie als er ergens een dekseltje lekt. En 3 SG punten te vroeg bottelen is al bommetjes. Meten met de refractometer via dun slangetje door het deksel voorkomt dit probleem.

Refractometer spuitjes methode
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Tags: